چرا ایران یک نفتکش آمریکایی را در خلیج عمان توقیف کرد؟ | اخبار نفت و گاز

[ad_1]

هیچ یک از طرفین تصدیق نکرده اند که آیا توقیف تانکر سوخت ایرانی تحت اداره ترکیه اقدامی دو طرفه بوده است یا خیر.

تهران، ایران – ایران و ایالات متحده با ارائه گزارش های متناقض از رویدادهای منتهی به توقیف نفتکش تهران در خلیج عمان، بار دیگر خود را در دو طرف مقابل دیدند.

تلویزیون دولتی ایران روز جمعه تصاویری از سوار شدن کماندوهای نیروی دریایی این کشور به نفتکش Advantage Sweet با پرچم جزایر مارشال در یک عملیات هلیکوپتری را یک روز قبل نشان داد.

این نفتکش چینی که تحت کنترل ترکیه است، پس از عبور از تنگه هرمز وارد خلیج عمان شد و بنا بر گزارش ها در حال حرکت به سمت هیوستون، تگزاس بود و نفت خام کویت را برای شرکت انرژی آمریکایی شورون (Chevron Corp) حمل می کرد.

ایران اعلام کرد که این نفتکش ساعاتی قبل از توقیف با یک کشتی ایرانی ناشناس برخورد کرد که باعث شد تعدادی از خدمه ناپدید و تعدادی دیگر مجروح شوند. به گفته ارتش ایران، نفتکش پس از آن از محل متواری شد و به مدت هشت ساعت به تماس های رادیویی توجهی نکرد و سپس بر اساس حکم قضایی توقیف شد.

مصطفی تاج الدینی، معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به رسانه های دولتی گفت: «ما بارها خواستار توقف کشتی شدیم تا بتوانیم تحقیقات دقیق تری انجام دهیم، اما هیچ همکاری صورت نگرفت.

مدیر کشتی، یک شرکت ترکیه ای به نام Advantage Tankers، گفت که چنین تجربه ای نشان می دهد که خدمه – که هر 24 نفر هندی هستند – در خطر نیستند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در خاورمیانه اعلام کرد که اقدامات ایران ناقض قوانین بین المللی است و از تهران خواست فورا نفتکش را آزاد کند.

در این بیانیه آمده است: «تداوم آزار و اذیت ایران برای کشتی‌ها و مداخله در حقوق کشتیرانی در آب‌های منطقه، تهدیدی برای امنیت دریایی و اقتصاد جهانی است» و افزود که این کشتی حداقل پنجمین کشتی تجاری است که در دو سال گذشته توسط ایران توقیف شده است.

چشم در برابر حرکت چشم

خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش داد که توقیف این کشتی در واکنش به توقیف یک نفتکش توسط آمریکا در تلاش برای اعمال تحریم های یکجانبه خود علیه تهران بوده است.

در این گزارش آمده است که نفتکش مرتبط با ایران، سوئز راجان با پرچم جزایر مارشال است که یک مدیر مستقر در یونان داشت و آخرین بار گزارش شده بود که در نزدیکی آفریقای جنوبی مستقر بوده و چند روز قبل از توقیف در کشتی Advantage Sweet از ایران توقیف شده است.

پیشینه هایی برای چنین اقدامات مبهم وجود دارد، با تلاش آمریکا برای توقیف محموله ای از نفت ایران در نزدیکی یونان در سال گذشته، که تهران را بر آن داشت تا دو نفتکش یونانی را توقیف کند و آنها را برای ماه ها نگه دارد. دادگاه عالی یونان در نهایت دستور داد این محموله به ایران بازگردانده شود و کشتی های یونانی نیز آزاد شدند.

پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از توافق هسته ای سال 2015 با قدرت های جهانی در سال 2018، واشنگتن سخت ترین تحریم های خود را علیه ایران اعمال کرد که شامل تمرکز عمده بر مسدود کردن فروش نفت به تهران است.

در بحبوحه تلاش‌ها برای بازگرداندن توافق هسته‌ای که برنامه هسته‌ای ایران را در ازای لغو تحریم‌ها مهار کرد، ایران تحریم را دور زده و فروش نفت خود را به طور پیوسته افزایش داده است.

دوازده سناتور آمریکایی روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا خواستند موانع سیاسی وزارت خزانه‌داری را که مانع از توقیف بیشتر نفت ایران شده‌اند، در تماسی که احتمالاً تنش‌ها را تشدید می‌کند، بردارد.

[ad_2]