چین از داده های کلان برای انتخاب مسلمانان برای دستگیری در سین کیانگ استفاده می کند: چین

[ad_1]

به گفته دیده بان حقوق بشر (HRW) ، یک برنامه بزرگ داده در شین جیانگ ، چین ، “به طور تصادفی” مسلمانان را برای بازداشت از جمله پرده زدن ، مطالعه قرآن ، یا رفتن به حج تمتع به دلایل دستگیری انتخاب می کند.

در گزارش جدید روز چهارشنبه ، گروه دفاعی اعلام كرد كه لیستی از تاریخ انقضا of بیش از 2000 بازداشت شده در استان آكسو در سین کیانگ را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و دریافت كه این برنامه – معروف به پلت فرم مجتمع برای عملیات مشترک (IJOP) – همچنین افراد را از روابط آنها آگاه می كند. ارتباطات آنها ، تاریخچه سفرهایشان یا ارتباط آنها با شخصی است که مقامات مشکوک می دانند.

مایا وانگ ، محقق ارشد چینی در HRW ، گفت: “لیست Aksu بینش بیشتری در مورد چگونگی سرکوب وحشیانه مسلمانان ترک در سین کیانگ در چین توسط فناوری فراهم می کند.”

“دولت چین به خانواده های افرادی که در این لیست هستند ، مدیون پاسخ است: چرا آنها بازداشت شده اند و اکنون کجا هستند؟”

سازمان ملل تخمین می زند که بیش از یک میلیون مسلمان ترک – که بیشتر آنها اویغور قومی هستند – در اردوگاه های واقع در غرب غربی سین کیانگ بازداشت شده اند. فعالان می گویند هدف از بازداشت “پاک کردن هویت قومی و مذهبی” مسلمانان ترک و اطمینان از وفاداری آنها به دولت چین بوده است.

https://www.youtube.com/watch؟v=SdEE4nSYPqw

پکن این ادعاها را رد کرده و اردوگاه ها را مراکز آموزش حرفه ای توصیف می کند که به از بین بردن “افراط گرایی مذهبی” در استان آشفته کمک می کند.

HRW گفت: لیست Aksu – که به اواخر سال 2018 برمی گردد – شواهد دیگری از نقش داده های بزرگ و فناوری در کمک به مقامات در انتخاب اهداف “تحول اندیشه اجباری” را نشان می دهد. در اوایل سال جاری ، شرکت کنندگان در کمپین نحوه استفاده مقامات کاراکاکس در سین کیانگ از IJOP را برای ارزیابی اینکه آیا فردی باید در بازداشت بماند ، استفاده کردند. یک مقام کاراکاس گزارش را رد کرد و آن را “جعل” دانست.

“برگ انجیر شبه علمی”

HRW اعلام کرد که لیست Aksu ، صفحه گسترده ای تحت عنوان: لیست کارآموزان IJOP – را از یک منبع ناشناس در سین کیانگ دریافت کرده است و با بررسی آن در برابر سوابق رسمی ، سوابق شبکه های اجتماعی و مشاوره با جوامع اویغور ، لیست را تأیید کرده است. دیاسپورا و دو متخصص که سرکوب پکن در سین کیانگ را بسیار مستند ساخته اند.

HRW از خانم T مثال زد ، که به دلیل اینکه IJOP وی را از “ارتباط با کشورهای حساس” آگاه کرده بود بازداشت شد. در این لیست آمده است که در مارس 2017 ، خانم T چهار تماس از طریق شماره خارجی دریافت کرد که HRW هنگام تماس با وی ، خواهر خانم T را شناسایی کرده بود.

“خواهر خانم تی گفت پلیس در سین کیانگ در زمانی که لیست آکسو تاریخ بازداشت وی را ثبت کرده است ، از خانم تی سوال کرده است. پلیس به طور مشخص درباره خواهرش سوال کرده بود زیرا او در خارج از کشور زندگی می کند. “

خواهر خانم T به HRW گفت که از آن زمان ارتباط مستقیمی با خانواده اش در سین کیانگ نداشته است ، اما شنیده است که خانم T اکنون پنج روز در هفته در یک کارخانه کار می کند و فقط آخر هفته ها مجاز به بازگشت به خانه است.

“خواهر خانم T معتقد است که خانم T برخلاف میل خود مجبور به کار در کارخانه ای شده است و خاطرنشان کرد که خانم T قبل از بازداشت برای کار دیگری آموزش دیده است.”

https://www.youtube.com/watch؟v=lG23BPrP3qQ

در پرونده دوم ، مردی به دلیل مطالعه قرآن در اواسط دهه 1980 و به دلیل “ترک همسرش برای پوشیدن حجاب” در اوایل سال 2000 بازداشت شد ، HRW گفت. در مورد سوم ، زنی بازداشت شد تا به خارج از آکسو سفر کند ، یک بار به کاشگر برود و یک بار شبانه روز در هوتن بماند ، هر دو در سال 2013.

طبق این صفحه گسترده ، حدود 10 درصد یا بیشتر از 200 نفری که در لیست آکسو قرار دارند ، به جرم “تروریسم” و “افراط گرایی” بازداشت شده اند ، اما مقامات ادعا نمی کنند که این بازداشت شدگان مرتکب خشونت شده اند ، تحریک کرده اند ، از آنها حمایت یا برنامه ریزی کرده اند. گفت HRW.

استفاده از نرم افزارهایی مانند شبکه خصوصی مجازی (VPN) ، Skype یا برنامه اشتراکی برای اشتراک فایل ها Zapya از دیگر دلایل بازداشت شخص است.

همچنین با خاموش کردن تلفن ها یا ناپدید شدن برای مدت زمان طولانی ، این شمارش خاموش شد.

HRW گفت که تجزیه و تحلیل لیست Aksu “به وضوح نشان می دهد که اکثر افرادی که توسط سیستم IJOP مشخص شده اند به دلیل رفتارهای قانونی و غیر خشونت آمیز روزانه بازداشت می شوند.”

وانگ گفت که سیستم عامل های قابل پیش بینی پلیس مانند IJOP “در واقع فقط یک برگ علمی علمی شبه برای توجیه سرکوب گسترده علیه مسلمانان ترک برای دولت چین است.”

وی افزود: “دولت چین باید فوراً IJOP را تعطیل کرده ، تمام داده های جمع آوری شده توسط آن را حذف کرده و همه خودسرانه بازداشت شده در سین کیانگ را آزاد کند.”

HRW همچنین گفت که شواهد اولیه مبنی بر استفاده از سیستم IJOP در چین خارج از سین کیانگ وجود دارد.

یک سند خرید ژانویه 2020 نشان می دهد که گروه فناوری الکترونیک چین (CETC) که IJOP را در سین کیانگ ساخته است ، همان سیستم را در یینچوان ، مرکز استان نینگشیا ساخته است.

این منطقه دارای بیشترین تمرکز هوی قومی است که همچنین اقلیت مسلمان است.

“اگرچه نحوه استفاده از این سیستم مشخص نیست ، اما از سال 2019 محدودیت های مذهبی در مورد مسلمانان هوی – بستن مساجد و مدارس به زبان عربی ، حذف نسخه های عربی از رستوران های حلال – در نینگشیا و دیگر مناطق مسلمان هوی در حال افزایش است” ، HRW گفت



[ad_2]