کانادا: دادگاه به چالش کشیدن قانون “نمادهای مذهبی” رسیدگی خواهد کرد آمریکا و کانادا

[ad_1]

این دادخواست که مدتها در انتظارش بود از هفته جاری در استان کبک کانادا آغاز می شود ، جایی که گروه های مدنی مدعی هستند قانون منع پوشیدن لباس مذهبی توسط برخی مقامات دولتی قانون اساسی این کشور را نقض می کند.

دادخواست در مورد لایحه 21 توسط شورای ملی مسلمانان کانادا (NCCM) ، انجمن آزادی های مدنی کانادا (CCLA) و اکراک نورل حق ، یک زن سیک تشکیل شد و در تاریخ 2 نوامبر در دادگاه عالی کبک رسیدگی می شود.

این قانون که در ژوئن 2019 تصویب شد ، استفاده از نمادهای مذهبی در محل کار ، از جمله حجاب زنان مسلمان ، کیپای پوشیده توسط مردان یهودی ، و عمامه هایی که بر سر آنها اعمال می شود ، از برخی معلمان ، وکلا ، افسران پلیس و دیگران در ملاعام منع می کند سیک ها

متقاضیان می گویند این قانون تبعیض آمیز است و “شهروندی درجه دو” را در کانادا ایجاد می کند.

مصطفی فاروک ، مدیر اجرایی NCCM ، در مصاحبه تلفنی با الجزیره گفت: “مردم به دلیل پوشیدن و آنچه به آن اعتقاد دارند شغل خود را از دست داده اند.”

“مردم باید حومه را ترک کنند و آنچه را که هستند تغییر دهند. این قابل قبول نیست. به همین دلیل ما هرگز از مبارزه با بیل 21 دست نخواهیم کشید “

نور فرهت ، یک وکیل مسلمان از مونترال که دارای حجاب است ، روسری بسیاری از زنان مسلمان که معتقدند این بخشی از دین آنها است ، برای یک فوق لیسانس حقوق کار می کند – امیدوار است که آرزوی خود را برای دادستان عمومی شدن تحقق بخشد – آخرین بار سال بیل 21 را تصویب کرد.

از آن زمان ، این قانون او را مجبور به کار در یک شرکت خصوصی کرد زیرا او در حالی که حجاب دارد نمی تواند به عنوان کارمند دولت کار کند.

فرهت به الجزیره گفت: “(لایحه 21) من را از راهی که همیشه می خواستم برود منع کرد.” وی افزود ، این دادخواست “یکی از بزرگترین دادگاههای زندگی او خواهد بود”.

احساسات ضد مسلمان

با وجود مخالفت شدید ، نخست وزیر کبک ، فرانسوا لگو از این قانون دفاع کرد و گفت این اقدامی متوسط ​​است که آزادی مذهبی را نقض نمی کند و توسط “اکثریت قریب به اتفاق کبک ها” حمایت می شود.

بررسی بیش از 1200 كبكر توسط Leger Marketing در ماه مه 2019 نشان داد كه 63 درصد از مردم استان از لایحه 21 حمایت می كنند.

طبق تحقیقی که توسط انجمن مطالعات کانادایی انجام شد ، فقط 37 درصد کبک ها دیدگاه مثبتی نسبت به مسلمانان داشتند ، در حالی که تنها 28 درصد دیدگاه مثبت نسبت به اسلام داشتند.

از نظر کسانی که دیدگاه منفی نسبت به اسلام دارند ، 88 درصد از ممنوعیت استفاده از نمادهای مذهبی برای معلمان در مدارس دولتی حمایت می کنند.

نخست وزیر کبک ، فرانسوا لگو ، از بیل 21 دفاع کرد و گفت این قانون اقدامی متوسط ​​است که مورد حمایت اکثریت کبک ها است [File: Carlos Osorio/Reuters]

در حالی که دولت كبك می گوید این لایحه در مورد مردم از هر دین و مذهبی اعمال می شود ، حقوق مدنی و گروه های اجتماعی می گویند كه مسلمانان بیشترین پیامد آن را به دوش می کشند – خصوصاً زنان مسلمان باحجاب.

فاروک از NCCM گفت: “انکار وجود قسمت های بیگانه هراسی در این لایحه غیرممکن است.” “یک دلیل وجود دارد که این لایحه از طرف شخصی (لگولت) ارائه شده است که از استفاده از اصطلاح نژادپرستی سیستمی امتناع می ورزد.”

لگولت علی رغم گزارش های متعددی که این مشکل را بیان می کند ، بارها از پذیرفتن نژادپرستی سیستمی در کبک خودداری کرده است.

فرهت به الجزیره گفت: “هر وقت سیاستمداران درباره این لایحه صحبت می كنند ، آنها همیشه در مورد زنان مسلمان صحبت می كنند – نه مردان سیك یا یهودی.”

پس از معرفی لایحه 21 برای اولین بار در مارس 2019 ، جاستیس فم ، یک گروه حقوق زنان در مونترال ، گفت که بیش از 40 تماس از سوی مسلمانان دریافت شده است که گزارش دهنده موارد نفرت ، از جمله آزارهای لفظی و جسمی است. ، تف و افرادی که سعی در برداشتن حجاب دارند.

قتل شش مرد مسلمان در مسجدی در شهر کبک در ژانویه 2017 ، اسلام هراسی در حومه شهر را تحت توجه بیشتر قرار داد.

حملات اخیر ضد مسلمانان در خارج از کبک نیز نگرانی هایی را ایجاد کرده است. در ماه سپتامبر ، یک مرد مسلمان در مقابل مسجدی در منطقه تورنتو توسط شخصی که با ایدئولوژی عالی سفیدپوست مرتبط بود ، کشته شد و موجی را به جامعه مسلمانان کانادا فرستاد.

“نبرد” در دادگاه

با این حال ، وکیل مدافع حقوق بشر مستقر در مونترال و استاد حقوق اضافی در دانشگاه مک گیل پرل الیادیس به الجزیره گفت که پرونده قضایی علیه لایحه 21 “نبردی دشوار خواهد بود”.

الیادیس گفت: مشکل در نشان دادن مبانی قانونی برای لغو قانون است ، که این امر خارج از موارد استثنائی است که به اصطلاح “بند استقلال” ارائه شده است ، که دولت کبک خواستار آن شده است.

این بند بندرت استفاده شده به دولت ها این امکان را می دهد تا حداکثر تا پنج سال قسمتهای خاصی از منشور حقوق و آزادی کانادا را لغو کنند.

انکار وجود قسمتهای بیگانه هراسی در این لایحه غیرممکن است. دلیلی وجود دارد که این لایحه از طرف شخصی (لگولت) ارائه شده است که از استفاده از اصطلاح نژادپرستی سیستمی امتناع ورزد

مصطفی فاروک ، شورای ملی مسلمانان کانادا

در ماه دسامبر گذشته ، دادگاه تجدیدنظر کبک ، درخواست NCCM و CCLA را مبنی بر تعلیق قانون در حالی که رسیدگی به پرونده به صلاحیت رسید ، رد کرد و گفت: بند استثنا چاره ای جز تصمیم گیری علیه شاکیان باقی نمی گذارد.

با این وجود ، الیادیس گفت: برخی مفاد در منشور کانادا وجود دارد که با وجود برابری جنسیتی و چند فرهنگی بودن ، از این ماده تأثیر نمی گذارد که می تواند برای به چالش کشیدن این لایحه استفاده شود.

این همان کاری است که نامزدها در پرونده خود انجام خواهند داد – و آنها امیدوارند که قانون لغو شود. فاروك از NCCM گفت: “ما می خواهیم این لایحه كاملاً نابود شود.”



[ad_2]