کشته شدن دانشمند برتر هسته ای ایران – وزارت دفاع ایران خاورمیانه

[ad_1]

یک تاریخچه در حال توسعه

تلویزیون دولتی ایران گزارش داد كه دانشمندی كه اسرائیل ادعا می كرد در اوایل دهه 2000 برنامه هسته ای نظامی را رهبری می كرد ، “كشته شده” است.

محسن فهری زاده ، فیزیکدان عالی رتبه هسته ای ایران ، که اسرائیل ادعا می کند برنامه هسته ای نظامی جمهوری اسلامی را رهبری کرده در حالی که انحلال آن در اوایل دهه 2000 در کمین نزدیک تهران “کشته شد”.

وزارت امور خارجه ایران گفت که “فهری زاده” در اتومبیل خود در آبسرد ، حومه شرق تهران “توسط تروریست ها مورد اصابت گلوله قرار گرفت و مجروح شد و بعداً جان خود را از دست داد ، که” یک مرگ شهید “بود.

مقامات محلی چند ساعت قبل مرگ فهری زاده را تأیید کردند و همچنین گفتند که چندین مهاجم کشته شده اند.

اسرائیل بلافاصله از اظهار نظر در مورد ترور فهری زاده ، که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل یک بار در یک کنفرانس خبری او را صدا زد ، گفت: “این نام را به خاطر بسپار”

مدتهاست که اسرائیل مظنون به انجام یک سری ترورهای هدفمند دانشمندان هسته ای ایران نزدیک به 10 سال پیش بوده است.

خبرگزاری نیمه رسمی فارس گفت شاهدان صدای انفجار و سپس تیراندازی مسلسل را شنیده اند. این آژانس گفت: هدف این حمله خودرویی بود كه فهری زاده در آن بود.

این آژانس گفت که مجروحان از جمله محافظان فهری زاده بعداً به بیمارستان محلی منتقل شدند.

تلویزیون دولتی گفت: محسن فهری زاده ، دانشمند ایرانی که اسرائیل ادعا می کند برنامه هسته ای نظامی جمهوری اسلامی را رهبری کرده در حالی که روز جمعه انحلال آن در اوایل سال 2000 “کشته شد”. [Fars News Agency via AP]

تلویزیون دولتی بعداً عکسی از مسدود کردن جاده توسط نیروهای امنیتی را در وب سایت خود قرار داد. عکس ها و فیلم های به اشتراک گذاشته شده در اینترنت ، یک سدان نیسان را با سوراخ گلوله از شیشه جلو و خون جمع شده در جاده نشان می دهد.

هیچ گروهی بلافاصله مسئولیت حمله را بر عهده نگرفت.

وزیر امور خارجه ایران ادعا می کند که ترور فهری زاده “نشانه های جدی” درباره نقش اسرائیل دارد.

“تروریست ها امروز یک دانشمند برجسته ایرانی را کشتند. محمد جواد ظریف روز جمعه در توییتر نوشت: “این بزدلی – با نشانه های قوی از نقش اسرائیل – نشان دهنده تحریک ناامیدانه ای علیه عاملان است.”

فهری زاده ، 63 ساله ، از اعضای سپاه پاسداران ایران بود و در زمینه تولید موشک خبره بود. خبرگزاری فارس گفت به همین دلیل بود که سرویس های مخفی اسرائیل مدت ها در تلاش بودند تا وی را از بین ببرند.

یک مشاور نظامی رهبر عالی ایران ، آیت الله علی خامنه ای ، اسرائیل را به قتل فهری زاده در تلاش برای ایجاد جنگ متهم کرده است.

“در آخرین روزهای زندگی سیاسی متحد آنها [US President Donald Trump]فرمانده حسین دهان در توئیت خود نوشت: “صهیونیست ها (اسرائیل) به دنبال افزایش فشار بر ایران و ایجاد جنگی تمام عیار هستند.”

پنتاگون آمریكا نیز از اظهارنظر در مورد گزارش های این حمله خودداری كرد.

سرتیپ امیر خاتمی وزیر دفاع ایران در توییتر خود نوشت که این ترور “عمق نفرت دشمن” را برای ایران نشان داد.

فهری زاده برنامه به اصطلاح ایرانی آماد (امید) را رهبری می کند. اسرائیل و غرب می گویند این یک عملیات نظامی است که به فکر ساخت سلاح هسته ای در ایران است. مدتهاست که تهران بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای تأکید کرده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید برنامه آماد در اوایل دهه 2000 پایان یافت. بازرسان این کشور اکنون امکانات هسته ای ایران را رصد می کنند.

قتل روز جمعه دومین ترور برجسته یک مقام ارشد ایرانی از زمان ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران کاظم سلیمانی در حمله هوایی ایالات متحده در ژانویه سال جاری است.

ترور فهری زاده در آستانه سالگرد ترور یکی دیگر از دانشمندان برجسته هسته ای ایران ، مجید شهریاری بود که در سال 2010 ترور شد.

او در گذشته از چندین پیشنهاد قتل جان سالم به در برده بود.



[ad_2]