کمپین قدرت نرم همدی رهبر RSF سودان | اخبار

[ad_1]

پس از آنکه هفته گذشته در سودان جنگ پرتنش قدرت به خشونت کشیده شد، رهبران جهان و گروه‌های حقوق بشر از ارتش و شبه‌نظامیان ترسیدند تا برای خویشتن‌داری و در امان ماندن از غیرنظامیان حمایت سریعی داشته باشند.

صفحات توییتر و فیس بوک RSF – و رهبر آن محمد حمدان “همدتی” داگالو – اکنون این تماس ها را تکرار می کنند. روز سه شنبه، این گروه از حساب های خود برای متهم کردن ارتش به حملات خشونت آمیز به غیرنظامیان استفاده کرد.

همانطور که شاهدان و گروه های حقوق بشر گزارش دادند، نیروهای RSF به راحتی به نقش خود در آسیب رساندن به غیرنظامیان اشاره نکردند.

“نیروی کمک سریع رفتار تهاجمی را محکوم می کند [Sudanese Armed Forces] و از جامعه بین المللی می خواهد که برای جلوگیری از نقض بیشتر قوانین بین المللی بشردوستانه اقدام کند.”

عملیات نفوذ نیروهای RSF تنها یک چرخ دنده در یک کمپین گسترده تر روابط عمومی است که هدف آن متقاعد کردن ناظران غربی است که این نیروی حرفه ای از غیرنظامیان محافظت می کند. محور روایت او، تصویر همدی به عنوان مردی خیرخواه است که ملت خود را از شر تندروهای مذهبی در ارتش نجات می دهد.

رهبری عالی ارتش با جنبش اسلامگرای سیاسی سودان مرتبط است که بیش از سه دهه پیش در پشت کودتای عمر البشیر، رهبر مستبد سابق، به قدرت رسید.

برای سال‌ها، ارتش و RSF برای ارتکاب نقض جدی حقوق بشر در سودان با یکدیگر همکاری کرده‌اند. اما اکنون افسران ارشد ارتش شبه‌نظامی‌ها را تحقیر کرده‌اند، زیرا آنها – صرف‌نظر از گرایش‌های ایدئولوژیکی‌شان – می‌ترسند که همدی در صورت قوی‌تر شدن، قدرت و موقعیت آنها را کاهش دهد.

گروه های حقوق بشر و کارشناسان می گویند در حالی که هیچ کدام از این نیروها هیچ احترامی به غیرنظامیان نشان نداده اند، RSF به طرز ماهرانه ای از زبان حقوق بشر استفاده کرده است تا توجه خود را از جنایات خود منحرف کند.

“من فکر می کنم او سابقه روشنی دارد [from Hemedti] تا خود را از میراث جنایات خود جدا کند و بین RSF و [Sudanese Armed Forces]. اما دی ناپولی، کارشناس حقوقی متخصص در سودان، گفت: برای من شگفت‌انگیز است که او از زبان حقوق بین‌الملل برای انجام این کار استفاده کرد.

INTERACTIVE_SUDAN_FIGHTING_APRIL18_2023-1681819889

مشارکت در حقوق بشر

RSF از شبه‌نظامیان “جانجاوید” که بین سال‌های 2003 تا 2009 کشتارهای دسته جمعی را در دارفور رهبری کردند، پدید آمد.

این شبه نظامیان توسط دولت نظامی البشیر برای سرکوب شورش گروه های شورشی عمدتا غیر عرب که به بی توجهی و بهره برداری از دارفور توسط نخبگان خارطوم اعتراض می کردند، مسلح و به کار گرفته شدند.

چهار سال بعد، البشیر رسماً این شبه‌نظامیان را به عنوان RSF دوباره بسته‌بندی کرد. در ابتدا، این گروه با معرفی خود به عنوان شریک قابل اعتماد اتحادیه اروپا برای مقابله با مهاجرت به دنبال مشروعیت یافتن بود.

غرق در قدرت و پول – به لطف تصرف معادن پرسود طلا و استخدام مزدوران برای جنگ برای ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن – این گروه پس از یک قیام مردمی که البشیر را مجبور به کناره گیری کرد، تلاش های خود را برای بازسازی شهرت خود افزایش داد. در آوریل 2019 از قدرت خارج شد.

پس از حمله نیروهای RSF به یک محل تظاهرات که در 3 ژوئن 2019 منجر به کشته شدن 120 نفر شد، این کار دشوارتر شد. دولت سودان دو ماه بعد تشکیل شد.

به گفته حافظ محمد، مدیر عدالت آفریقا، یک مؤسسه تحقیقاتی حقوق بشر مستقر در سودان، RSF متعهد شده است که در هفته های آینده، به فعالان حقوق بشری که به عنوان مشاور با آن همکاری خواهند کرد، مبلغ بالایی را پرداخت خواهد کرد.

«در پاییز 2019، برخی از اعضای شورا از [Hemedti’s] شبکه پیش ما آمد و گفت ما همه سودانی هستیم و باید با همدی کار کنیم. محمد به الجزیره گفت اما من به آنها گفتم که ما هیچ علاقه ای به تعامل با او نداریم.

«همدی همیشه برای ساختن امپراتوری خود برنامه ریزی می کرد. او قبلاً دارایی مالی و ارتشی برای خود داشت، بنابراین روی روابط عمومی و سایر فعالیت های مدنی خود کار می کرد.

همدی همچنین مشتاق همکاری با سازمان های بین المللی بود به این امید که خود را به عنوان یک شریک ملموس برای غرب معرفی کند. در دسامبر 2021، RSF آموزش حقوق بشر را از کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) دریافت کرد که با واکنش تحلیلگران و فعالان مواجه شد.

بخشی از وظایف کمیته بین المللی صلیب سرخ ارائه آموزش حقوق بین الملل به همه بازیگران مسلح است. به گفته خلود خیر، مدیر مؤسس Confluence Advisory، اما اگر با تلاش‌های اضافی برای محافظت از غیرنظامیان همراه نباشد، خطر مشروعیت بخشیدن به شخصیت‌هایی مانند همدی وجود دارد، زیرا نیروهای او همچنان به آسیب رساندن به غیرنظامیان ادامه می‌دهند.

او به الجزیره گفت: «صادقانه بگویم، کسانی که تصویر او را جلا دادند – و همچنین کسانی که او را از نظر مالی و سیاسی غنی کردند – بخشی از خلق همدتی هستند که امروز می شناسیم.

“قهرمان دیوانه”

RSF همچنین تعدادی از شرکت های روابط عمومی را برای لابی کردن از طرف خود در پایتخت های خارجی استخدام کرده است.

در سال 2019، همدی به شرکت لابی کانادایی Dickens and Madson که توسط جاسوس سابق اسرائیلی، Ari Ben-Menashe، مردی متهم به نقض تحریم ها در لیبی، اداره می شود، مراجعه کرد.

همدی تا حدودی شخصیت دیوانه‌واری است، اما این همان جایی است که ما با بقیه فرق می‌کنیم: بدون همدی، هیچ شخصیتی وجود نداشت.» [democratic] بن مناشه در سال 2021 با اشاره به دولت مدنی-نظامی آن زمان که هنوز قبل از کودتای نظامی اکتبر بر سر کار بود، گفت: تغییر در سودان.

بر اساس قراردادی که دیکنز و مدسن امضا کردند، 6 میلیون دلار برای ترتیب دادن یک ملاقات عمومی بین همدی و رئیس جمهور وقت آمریکا، دونالد ترامپ، و همچنین تعدادی ملاقات خصوصی بین همدی و مقامات در روسیه، کشوری که از تجارت و تجارت قوی برخوردار است، پرداخت شد. ارتباط امنیتی با RSF و ارتش سودان.

الجزیره مطمئن نیست که دو طرف چه زمانی قرارداد خود را فسخ کردند. اما سال گذشته، همدی به شرکت روابط عمومی فرانسوی Think Doctor مراجعه کرد تا به مدیریت صفحات ویکی‌پدیا، توییتر، لینکدین و حساب‌های اینستاگرام و همچنین ارائه آموزش رسانه‌ای، به گفته Africa Intelligence، منبع اطلاعاتی پیشرو در این قاره، کمک کند.

افریقا اینتلیجنس گزارش داد که آژانس فرانسوی که مقر آن در پاریس است، گزارش شده است که چندین بار با داگالو در دبی ملاقات کرده است تا در مورد شراکت احتمالی صحبت کنند.

الجزیره با Think Doctor تماس گرفت تا از او بپرسد که آیا دفتری در دبی دارد و آیا با همدی رابطه کاری دارد یا خیر.

یکی از نمایندگان شرکت که خود را چارلز معرفی کرد، گفت: “من مطلقاً نمی دانم در مورد چه چیزی صحبت می کنید.” “من علاقه ای ندارم و مجاز به صحبت کردن نیستم.”

تأثیر لابی همدی بر سیاست غرب ناشناخته است، اما کسانی که متحمل خشونت شدند و شاهد خشونت RSF بودند، می گویند هرگز باور نمی کردند که او یک اصلاح طلب واقعی باشد.

سلیمه اسحاق، یکی از بازماندگان حمله وحشیانه به تظاهرات در ژوئن 2019، گفت همدی همیشه جاه طلبی های سیاسی داشت. پس از جدایی وحشیانه، او می دانست که اکثر مردم هرگز او را نخواهند بخشید.

“این را نمی توان انکار کرد [Hemedti] او همیشه می خواست گذشته را فراموش کنیم. او می‌خواست آنچه را که اتفاق افتاده فراموش کنیم، اما هیچ راهی برای انجام آن وجود نداشت.»

[ad_2]