کوشنر مشاور ترامپ و سرپرست تیم به قطر ، عربستان سعودی می روند قطر

[ad_1]

رسانه های آمریکایی گزارش دادند ، کوشنر در تلاش برای پایان دادن به شکاف در منطقه خلیج فارس ، با امیر قطر و وارث تاج و تخت سعودی دیدار خواهد کرد.

به گزارش رسانه های آمریکایی ، جارد کوشنر ، مشاور ارشد کاخ سفید و تیم وی در این هفته و در میان افزایش تنش های منطقه ای پس از ترور دانشمند هسته ای ایران ، برای گفتگو به عربستان سعودی و قطر سفر می کنند.

یک مقام ارشد در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه به رویترز گفت که کوشنر طی روزهای آینده با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی (MBS) در شهر نئوم عربستان و امیر قطر دیدار خواهد کرد.

آخیوس به نقل از مقامات آمریکایی گفت ، كوشنر آماده است رهبران سعودی و قطر را برای آشتی و توافق در مورد موضوعات متقاعد كند.

عربستان سعودی ، امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) ، بحرین و مصر با اتهام دوحه به “حمایت از تروریسم” و صدور لیست 13 خواسته ، روابط دیپلماتیک خود را قطع و محاصره خشک ، دریایی و هوایی قطر را در سال 2017 اعمال کردند.

قطر این اتهامات و خواسته ها را رد کرده و کشورهای مسدود کننده را به حمله به حاکمیت خود متهم کرده است.

رابرت اوبراین ، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در اوایل ماه جاری گفت که حل بحران خلیج فارس برای دولت اولویت است و احتمالاً پیش از ترامپ در ژانویه این اتفاق رخ خواهد داد.

ماه گذشته یک مقام ارشد سعودی از پیشرفت در تلاش برای حل اختلاف بیش از سه ساله خبر داد و گفت ریاض “متعهد به یافتن راه حل است”.

شاهزاده فیصل بن فرهان گفت: “ما همچنان آماده تعامل با برادران خود در قطر هستیم و امیدواریم كه آنها تا حد زیادی به این تعهد متعهد باشند.”

وی گفت: “اما ما باید نگرانی های قانونی چهارجانبه امنیتی را برطرف كنیم ، و من فكر می كنم راهی برای آن وجود دارد ،” با تصمیم گیری “در آینده نسبتاً نزدیك.”

در اوایل این ماه ، وزیر امور خارجه قطر ، شیخ محمد بن عبدالرحمن الثانی ، گفت هیچ برنده ای در بحران خلیج فارس وجود ندارد و دوحه امیدوار است که “هر لحظه” پایان یابد.

جارد کوشنر ، مشاور ارشد کاخ سفید (چپ) در جریان بازدید از ریاض ، عربستان سعودی ، با محمد بن سلمان ، ولیعهد عربستان (راست) دیدار می کند. [File: Saudi Press Agency via Reuters]

رویترز و آکسیوس گزارش کردند که نمایندگان ایالات متحده به خاورمیانه آوی برکوویتز و برایان هوک به کوشنر و همچنین آدام بوهلر ، مدیر اجرایی شرکت توسعه مالی بین المللی خواهند پیوست.

از آگوست ، كوشنر و تیم او به مذاكره در مورد عادی سازی معاملات بین اسرائیل و بحرین ، امارات متحده عربی و سودان كمك كرده اند. رسانه های آمریکایی گزارش دادند مقامات گفتند که مایلند قبل از روی کار آمدن جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده ، به توافق های بیشتری دست یابند.

مقامات آمریکایی معتقدند که جلب عربستان در معامله با اسرائیل ، سایر کشورهای عربی را به پیروی از این روش ترغیب می کند. اما به نظر نمی رسد سعودی ها در آستانه دستیابی به چنین معامله قابل توجهی باشند و در هفته های اخیر مقامات کشورهای دیگر را که عامل متحد کننده نفوذ منطقه ای ایران است ، متمرکز کرده اند.

سفر کوشنر پس از کشته شدن محسن فهری زاده در تهران در روز جمعه توسط مهاجمان ناشناس انجام می شود. دولت های غربی و اسرائیلی معتقدند که فهری زاده معمار برنامه مخفی سلاح های هسته ای ایران بوده است.

چند روز قبل از ترور ، بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر اسرائیل به عربستان سعودی سفر کرد و با MBS دیدار کرد ، یک مقام اسرائیلی گفت ، در اولین بازدید علنی رهبر اسرائیلی. رسانه های اسرائیلی گفتند که مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده به آنها پیوست.

در این نشست تاریخی مشخص شد که چگونه مخالفت تهران منجر به یک تغییر استراتژیک در خاورمیانه شده است.

MBS و نتانیاهو می ترسند که بایدن سیاست هایی مشابه با سیاست های اتخاذ شده در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما در ایالات متحده اتخاذ کند که روابط واشنگتن با متحدان سنتی خود در خاورمیانه را تیره و تار کرده است.

بایدن گفته است در صورت از سرگرفتن دقیق قوانین تهران در توافق نامه هسته ای بین المللی با ایران که ترامپ در سال 2018 ترک کرد – و برای متحد کردن متحدانش همکاری خواهد کرد.

این مقام گفت که کوشنر هفته گذشته در کاخ سفید با شیخ احمد ناصر آل محمد محمد الصباح ، وزیر امور خارجه کویت دیدار کرد. کویت از هرگونه تلاش برای حل اختلافات سه ساله بین قطر و کشورهای محاصره شده انتقادی تلقی می شود.



[ad_2]