کیشیدا وزیر ژاپن برای تقویت روابط در بحبوحه تهدید کره شمالی به کره جنوبی سفر کرد | اخبار سیاسی

[ad_1]

سفر نخست وزیر فومیو کیشیدا اولین سفر یک رهبر ژاپن به سئول در 12 سال گذشته است.

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن وارد سئول پایتخت کره جنوبی شد تا با یون سوک یول رئیس جمهور این کشور دیدار کند، زیرا رهبران دو کشور به دنبال بهبود روابط در میان تهدیدات هسته ای کره شمالی هستند.

سفر دوجانبه کیشیدا در روز یکشنبه اولین سفر یک رهبر ژاپنی به سئول در 12 سال گذشته است.

او سفری را به یاد می آورد که یون در ماه مارس به توکیو انجام داد، جایی که آنها به دنبال بستن فصلی از اختلافات تاریخی بودند که سال ها بر روابط ژاپن و کره جنوبی حاکم بوده است.

کیشیدا قبل از عزیمت به سئول به خبرنگاران گفت: “امیدوارم بر اساس روابط اعتمادمان با رئیس جمهور یون تبادل نظر صریح داشته باشم.”

از ماه مارس، سطوح مختلفی از ارتباطات در زمینه‌هایی از جمله مالی و دفاعی وجود داشته است و من قصد دارم بر اساس این روند ادامه دهم.»

مقامات کره جنوبی و ژاپن گفتند یون و کیشیدا در مورد برنامه هسته ای کره شمالی، امنیت اقتصادی کره جنوبی و ژاپن و روابط کلی و همچنین سایر موضوعات بین المللی نامشخص گفتگو خواهند کرد.

مقامات کره جنوبی همچنین امیدوارند کیشیدا در ازای امتیازاتی که دولت یون در نزاع طولانی مدت بر سر کار اجباری در طول استعمار ژاپن در شبه جزیره کره در سال های 1910-1945 داده است، نوعی ژست از خود نشان دهد.

این اختلاف در سال 2018 زمانی که دادگاه‌های کره جنوبی به دو شرکت ژاپنی دستور دادند به برخی از کارمندان سالخورده کره‌ای خود برای کار اجباری غرامت بپردازند، تشدید شد و هر دو طرف را بر آن داشت تا اقدامات تلافی جویانه اقتصادی را برای همیشه اعمال کنند.

در تلاش برای بهبود روابط، یون پیشنهاد کرد که شرکت های کره جنوبی، به جای شرکت های ژاپنی، غرامت قربانیان کار دوران جنگ را جبران کنند.

این اقدام با واکنش برخی از قربانیان مواجه شد و همچنین انتقادهایی را به همراه داشت که یون در تلاش‌های خود برای بهبود روابط با ژاپن بیش از آنچه که به دست آورده است، انجام داده است، اما تعداد کمی از ناظران انتظار دارند که توکیو به دلیل اشتباهات تاریخی عذرخواهی رسمی بیشتری کند.

خود یون نشان داد که فکر نمی کند این کار ضروری باشد.

کیشیدا پس از نشست ماه مارس خود با یون گفت که بر مواضع دولت های قبلی ژاپن، از جمله موضعی که در بیانیه مشترک مهم توکیو و سئول در سال 1998 برای بهبود روابط بیان شده بود، ایستاده است، اما عذرخواهی جدیدی نکرد. در بیانیه سال 1998، نخست وزیر وقت ژاپن، کیزو اوبوچی، گفت که او “عمیقاً احساس پشیمانی می کند و از ته قلبم عذرخواهی می کند” برای حکومت استعماری.

شین وا لی، استاد روابط بین الملل در دانشگاه کره مستقر در سئول، گفت: تمرکز اجلاس جدید احتمالا حول محور همکاری امنیتی در مواجهه با تهدیدات هسته ای کره شمالی خواهد بود.

وی افزود: «بر اساس «اعلامیه واشنگتن» که طرح‌هایی را برای تقویت بازدارندگی گسترده بیان می‌کند، کره راه‌هایی را برای تقویت تلاش‌های همکاری با ژاپن بررسی خواهد کرد.

اشاره او به بیانیه ای بود که یون و جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در جریان سفر رسمی رهبر کره جنوبی به واشنگتن دی سی ماه گذشته صادر کردند.

این سند ایجاد یک گروه مشورتی هسته ای را پیشنهاد می کند تا به کره جنوبی بینش بیشتر و صدایی در برنامه ریزی احتمالی ایالات متحده برای بازدارندگی و واکنش به هرگونه حادثه هسته ای در منطقه بدهد.

یک مقام وزارت خارجه ژاپن گفت: «ما فرصت‌های زیادی برای همکاری در زمینه مقابله با تهدید کره شمالی و تضمین یک هند و اقیانوس آرام آزاد و باز داریم.

در همین حال، تحلیلگران آمریکایی می گویند واشنگتن امیدوار است کیشیدا به یون حمایت سیاسی بیشتری برای امتیازات ارائه دهد.

ویکتور چا، معاون ارشد رئیس‌جمهور آسیا و کره، رئیس‌جمهور آسیا و کره: «مقامات کاخ سفید تا حدی از واکنش گرم توکیو به توافقنامه غرامت کار اجباری ابراز ناامیدی کرده‌اند و امیدوارند که کیشیدا از سفر آتی به کره جنوبی در اوایل ماه مه برای انجام کارهای بیشتر استفاده کند. مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در تحلیلی که هفته گذشته منتشر شد نوشت.

انتظار می رود یون، بایدن و کیشیدا در اواخر ماه جاری در حاشیه نشست های گروه هفت در هیروشیما نشستی سه جانبه برگزار کنند تا درباره کره شمالی، قاطعیت چین و جنگ روسیه علیه اوکراین گفتگو کنند.

یون به عنوان یکی از هشت کشور برای تبلیغ دعوت شد.

[ad_2]