گینه رهبران مخالفان را به دنبال انتخابات مورد مناقشه دستگیر کرد گینه

[ad_1]

نایب رئیس حزب مخالف پیشرو گینه ، UFDG و دیگر افرادی که برای ریاست جمهوری ، آلفا کنده کاندید می شوند ، یک دوره جنجالی سوم را به دست آورد.

پلیس گینه در پی خشونت های مرگبار پس از انتخابات در این کشور آفریقای غربی ، عملی گسترده علیه سیاستمداران و فعالان مخالف را آغاز کرده است.

مقامات روز چهارشنبه معاون رئیس حزب مخالف برجسته گینه ، اتحادیه نیروهای دموکراتیک گینه (UFDG) را دستگیر کردند. بیش از 100 نفر – عمدتا فعالان – نیز درگیر شبکه پلیس شدند.

طبق نتایج رسمی منتشر شده در روز شنبه ، رئیس جمهور آلفا کنده رئیس جمهور 82 ساله پس از اعلام نظرسنجی در 18 اکتبر با 59.5٪ آرا ، پیروز سومین دوره جنجالی رئیس جمهور بود.

رهبر مخالفان سلو دیالو از حزب UFDG پس از انتخابات و ادعای تقلب در رای دهندگان خود را برنده اعلام کرد.

این اقدام باعث درگیری های ملی بین طرفداران وی و نیروهای امنیتی شد ، که در آن دولت گفت که حداقل 21 نفر کشته شده اند. UFDG 46 مورد مرگ را ذکر کرد.

در حالی که ناظران سایر کشورهای آفریقایی از نتایج رسمی حمایت کرده اند ، فرانسه ، اتحادیه اروپا و ایالات متحده سوال می کنند.

سیدی سلیمان ندیای ، دادستان دولت ، روز سه شنبه در بیانیه ای گفت ، به عنوان بخشی از عملیات پاکسازی اخیر ، پلیس گینه 137 نفر را فقط در کوناکری بازداشت یا تحت تعقیب قرار داد.

مقامات برخی را به جرم شرکت در تظاهرات غیرقانونی و برخی دیگر را به دلیل استفاده از سلاح یا انجمن های جنایی بازداشت می کنند.

روز چهارشنبه ، “بسیاری از عوامل تهدید” همچنین ابراهیما کلانتر باخ معاون رئیس UFDG را دستگیر کردند ، همسر این سیاستمدار به خبرگزاری فرانسه گفت.

یکی دیگر از چهره های مخالف به خبرگزاری فرانسه گفت که منتظر حضور پلیس است.

به گفته دادستان ، پلیس هنوز در جستجوی چندین فعال مخالف است “که تهدیداتی انجام داده اند که می تواند امنیت عمومی را به هم بزند”.

“دیگر بی نظمی نیست”

دیالو 68 ساله روز چهارشنبه در بیانیه ای در شبکه های اجتماعی عملیات پلیس را “کودتای انتخاباتی” خواند و کوند را به تلاش برای “سر بریدن” حزب خود متهم کرد.

تنش های سیاسی در گینه به سومین دوره کونده متمرکز شده است ، که از اکتبر سال 2019 مورد اعتراض است.

در ماه مارس ، رئیس جمهور قانون اساسی جدیدی را تصویب کرد و معتقد بود که کشور را مدرنیزه می کند. اما به او این امکان را هم داد تا محدودیت دو دوره ریاست جمهوری را دور بزند.

كونده روز شنبه گفت: “ما شروع به مرتب كردن مسائل می كنیم ، دیگر هیچگونه آشوبی در گینه وجود نخواهد داشت.”

خود رهبر مخالف سابق که زندانی و حتی به اعدام محکوم شد ، کوند در سال 2010 به عنوان اولین رهبر گینه انتخاب شده از نظر دمکراتیک تبدیل شد و در سال 2015 مجدداً پیروز شد.

با این حال ، امیدها برای طلوع سیاسی جدید در مستعمره سابق فرانسه کمرنگ شد ، و کوند به افتادن به اقتدارگرایی متهم شد.



[ad_2]