سودان می تواند این بحران را به فرصت تبدیل کند تعارض

[ad_1]

سودان در حال گذر از پیچیده ترین بحران در تاریخ مدرن خود است. این با تلاش برای کودتا توسط نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) در 15 آوریل 2023 آغاز شد که به یک شورش تبدیل شد. این بحران باعث تلفات بی‌سابقه، رنج گسترده انسانی و ویرانی شد. این امر بر تمام جنبه های زندگی در کشور تأثیر گذاشت و منجر به تخلیه گسترده دیپلمات ها و شهروندان خارجی شد.

این وضعیت با این واقعیت تشدید می شود که سودان در حال حاضر همزمان با چندین بحران مواجه است. علاوه بر یک بحران انسانی، این کشور با یک بحران امنیتی نیز مواجه است. اقتصاد سودان که از سال 2011 به دلیل جدایی سودان جنوبی و از دست دادن حدود 90 درصد درآمدهای صادراتی دچار خونریزی شده است، به زانو درآمده است. چندپارگی سیاسی در کشور بی سابقه است. توافقنامه صلح جوبا در اکتبر 2020 به طور کامل اجرا نشده است زیرا دو جناح اصلی هنوز آن را امضا نکرده اند. خشونت بین‌اجتماعی نیز با پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی که به طور گسترده برای گسترش سخنان نفرت‌انگیز و کلیشه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، به سطح هشدار رسیده است.

واضح است که سودان بر سر دوراهی قرار دارد.

این کشور از زمان استقلال خود از بریتانیا و مصر در سال 1956 فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته و در مسیر نزولی قرار گرفته است. با این حال، شرایط خالی از امید نیست.

در تاریخ نه چندان دور، کمتر کشوری موفق به التیام زخم هایی شده است که بسیار عمیق تر و دردناک تر از زخم سودان بوده است. موفقیت آفریقای جنوبی پس از سقوط آپارتاید و دستاوردهای رواندا پس از نسل کشی نمونه های بارز در این زمینه است.

سودان نیز با پیروی از این نمونه های درخشان می تواند بحران های مرتبط خود را حل کند و راه صلح، آشتی، ثبات و توسعه را در پیش گیرد.

خاموش کردن اسلحه ها و رسیدگی به وضعیت وخیم انسانی اولین گام در مسیر دشوار ترسیم مسیری جدید برای کشور عزیزمان خواهد بود. آتش بس های بشردوستانه که چندین بار مورد توافق قرار گرفته و تمدید شده است، هر چند با نقض، گام هایی در مسیر درست است. به نظر می رسد شمارش معکوس برای پایان خشونت ها از قبل آغاز شده است.

ما نمی توانیم یک کاما را در تاریخ خود تغییر دهیم یا یک قطره خون گرانبها را که در هر درگیری ریخته شده است، برگردانیم. با این حال، ما می توانیم صدها درس از بحران کنونی و از اشتباهات، گام های اشتباه و شکست های گذشته خود بیاموزیم.

مقابله با سخنان نفرت انگیز برای آینده ما مهم است. نیاز مبرم به یک روند ملی جامع و فراگیر از شفا، آشتی و عدالت وجود دارد که به همه نارضایتی ها و جنایات مرتکب رسیدگی شود. این برای تضمین صلح و ثبات پایدار و انتقال آرام به دموکراسی ضروری است.

در کنار این روند، ما نیاز به ایجاد یک مشارکت هوشمند با جامعه بین المللی داریم. ما باید از اهمیت سودان برای منطقه و جامعه بین المللی در کنار سایر منابع آن برای دستیابی به توسعه پایدار در این کشور استفاده کنیم.

آنچه در سودان اتفاق می افتد از مرزها عبور خواهد کرد تا منطقه از قبل آشفته را متزلزل کند. بی ثباتی در سودان، جمهوری سودان جنوبی را که به طور کامل به زیرساخت های سودان برای صادرات نفت خود وابسته است، خفه خواهد کرد. ثبات سودان برای صلح و امنیت منطقه ای، مبارزه با تروریسم و ​​مبارزه با مهاجرت غیرقانونی و جرایم سازمان یافته فراملی حیاتی بوده و خواهد بود.

حل بحران کنونی سودان علاوه بر دستیابی به صلح و بهبود امنیت، نیازمند نقشه راه برای بهبود اقتصادی است. خوشبختانه سودان از نظر منابع و فرصت های غنی است.

این کشور توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به عنوان یکی از معدود کشورهایی طبقه بندی شده است که می تواند کمک قابل توجهی به دستیابی به امنیت غذایی در آفریقا و جهان عرب داشته باشد.

رشد جمعیت که انتظار می رود تا سال 2050 دوبرابر شود، همراه با تخریب زمین، تغییرات آب و هوا، فرسایش خاک و شهرنشینی، امنیت غذایی را به نگرانی اصلی در هر دو منطقه تبدیل کرده است. از آنجایی که هر یک از 18 کشور پتانسیل بالایی برای بهبود امنیت غذایی دارند، سرمایه گذاری در بخش غذا می تواند کل کشور را متحول کند و فرصت های شغلی جدیدی را برای جوانان فراهم کند.

سودان همچنین دارای منابع معدنی است که در بازارهای جهانی مورد نیاز است. پتانسیل زیادی برای انرژی های تجدیدپذیر به ویژه خورشیدی دارد و می تواند به میزان قابل توجهی به تقاضای جهانی برای انتشار کربن صفر کمک کند.

موقعیت جغرافیایی سودان فرصت های فراوانی را برای تبدیل شدن به یک مرکز حمل و نقل که جوامع مختلف اقتصادی منطقه ای در آفریقا را به هم متصل می کند، فراهم می کند. جاذبه های توریستی زیادی در سودان وجود دارد که می توانند درآمدهای بسیار مورد نیاز را به ارمغان بیاورند و اقتصاد محلی اطراف خود را احیا کنند.

سرمایه‌گذاری در بخش‌های فوق‌الذکر در سودان نه تنها اقتصاد این کشور را متحول می‌کند و بازده خوبی برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند، بلکه به دستیابی به توسعه متعادل منطقه‌ای، ملت‌سازی و حفظ صلح کمک می‌کند.

با این حال، برای کمک به سودان برای دستیابی به این اهداف بلندپروازانه، به چیزی شبیه طرح مارشال نیاز دارد که بتواند اقتصاد خود را بازسازی کند و آن را برای مرحله جهش آماده کند. پیش از هر چیز، سودان باید از رقابت‌های ژئوپلیتیک جهانی در امان بماند. تبدیل آن به عرصه رقابت و رقابت بین المللی تنها مانع از بهبود سودان خواهد شد. منابع این کشور برای فراهم کردن فرصت های سرمایه گذاری برای همه شرکای منطقه ای و بین المللی علاقه مند کافی است.

با وجود جدی بودن وضعیت فعلی، می توان مانع از سقوط سودان به ورطه شد. امیدواریم همه ذینفعان با هم متحد شوند تا بحران کنونی را به فرصتی برای ساختن سودانی جدید تبدیل کنند که بتواند زخم های عمیق آن را التیام بخشد و از همه پسران و دخترانش استقبال کند. این یک پیروزی بزرگ نه تنها برای سودان، بلکه برای منطقه و جامعه بین المللی به طور کلی خواهد بود.

نظرات بیان شده در این مقاله متعلق به نویسنده است و لزوماً منعکس کننده موضع تحریریه الجزیره نیست.

[ad_2]