امارات متحده عربی می گوید: جهان آماده «خاموش کردن» سوخت های فسیلی نیست | اخبار بحران آب و هوا

[ad_1]

اختلافات عمیقی بین کشورها بر سر چگونگی مقابله با تهدید فزاینده گرمایش جهانی پیش از مذاکرات سازمان ملل متحد به نام COP28 در دبی در ماه دسامبر وجود دارد.

امارات متحده عربی می گوید، کشورها باید با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از سوخت های فسیلی – نه تولید نفت، گاز و زغال سنگ – در مذاکرات آب و هوایی سازمان ملل در سال جاری موافقت کنند.

مریم المحیری، وزیر تغییرات آب و هوا و محیط زیست امارات متحده عربی گفت که حذف تدریجی سوخت های فسیلی به کشورهایی آسیب می زند که یا برای درآمد به آنها وابسته هستند یا نمی توانند به راحتی هیدروکربن ها را با منابع انرژی تجدید پذیر جایگزین کنند.

او از حذف تدریجی انتشار سوخت‌های فسیلی با استفاده از فناوری جذب و ذخیره‌سازی و در عین حال افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر حمایت می‌کند و می‌گوید این استراتژی به کشورها اجازه می‌دهد با گرمایش جهانی مبارزه کنند و در عین حال به تولید نفت، گاز و زغال‌سنگ ادامه دهند.

المحیری در حاشیه کنفرانس آب و هوا در واشنگتن دی سی گفت: فضای تجدیدپذیر به سرعت در حال پیشرفت و شتاب است، اما ما نمی توانیم بگوییم که می توانیم سوخت های فسیلی را خاموش کنیم و تنها به انرژی های پاک و تجدیدپذیر تکیه کنیم. .

او گفت: «ما اکنون در حال گذار هستیم و این انتقال باید منصفانه و عملی باشد زیرا همه کشورها منابع لازم را ندارند.

این اظهارات منعکس کننده اختلافات عمیق بین کشورها در مورد چگونگی مقابله با تهدید فزاینده تغییرات آب و هوایی قبل از مذاکرات سازمان ملل متحد به نام COP28 است که از 30 نوامبر تا 12 دسامبر در دبی برگزار می شود.

برخی از دولت‌های ثروتمند غربی و کشورهای جزیره‌ای آسیب‌دیده از آب‌وهوا برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی فشار می‌آورند، در حالی که کشورهای غنی از منابع برای ادامه حفاری تلاش می‌کنند.

“فاز پایین” هیدروکربن ها

در اجلاس آب و هوای سازمان ملل در سال گذشته در مصر، بیش از 80 کشور، از جمله اعضای اتحادیه اروپا و کشورهای جزیره‌ای کوچک، موافقت کردند که متنی را در توافق نهایی گنجانده شوند که خواستار «حذف تدریجی» همه سوخت‌های فسیلی است. سایر کشورها از جمله عربستان سعودی و چین از مصر خواستند که این زبان را در متن نهایی وارد نکند.

در این ماه، گروه هفت کشور با بزرگترین و طولانی‌ترین اقتصادهای توسعه‌یافته با تسریع در کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی موافقت کردند، اگرچه تاریخ قطعی تعیین نکردند.

المحیری به مثال امارات متحده عربی برای تکیه بر فناوری جدید جذب کربن و منابع انرژی تجدیدپذیر برای کاهش شدت انتشار گازهای گلخانه ای در عملیات نفت و گاز اعضای اوپک اشاره کرد.

برخی از کارشناسان می گویند که فناوری ضبط در مقیاس ثابت نشده است و می تواند به سرمایه گذاری هنگفتی به قیمت جایگزین های ارزان تر مانند انرژی خورشیدی و بادی نیاز داشته باشد.

“در یک تور شنیداری”

سلطان الجابر، یک تکنوکرات کهنه کار که ریاست شرکت نفت دولتی ابوظبی را بر عهده دارد و بر تلاش‌های انرژی تجدیدپذیر آن نظارت می‌کند، به عنوان رئیس COP28 ریاست مذاکرات آب و هوای سازمان ملل را بر عهده خواهد داشت.

این انتصاب با انتقاد شدید فعالان محیط زیست مواجه شد که این سوال را مطرح کردند که آیا یک کشور بزرگ تولیدکننده هیدروکربن باید مذاکرات را رهبری کند یا خیر.

الجابر روز چهارشنبه در یک نشست فناوری آب و هوا گفت: «اگر ما در مورد محدود کردن انتشارات صنعتی جدی هستیم، باید در مورد فناوری های جذب کربن جدی باشیم.

الجابر از زمان انتصاب خود به عنوان رئیس COP28، از رویکردی جامع تر برای اقدامات آب و هوایی که هیچ کس را پشت سر نمی گذارد، از جمله صنعت سوخت فسیلی، دفاع کرده است. ریاست وی شامل شکل دادن به دستور کار کنفرانس و مذاکره بین دولت ها است.

او گفت: “برای تقریباً پنج ماه و به عنوان بخشی از آماده سازی ما برای COP28، من و تیم من فعالانه در یک تور شنیداری شرکت کردیم که در آن صداهای بسیاری از جنوب جهانی، اقتصادهای بزرگ، جامعه مدنی و جامعه تجاری شنیدم.” چیزی که گم شده است، یک اکوسیستم جامع و یکپارچه است که همه بازیگران کلیدی را گرد هم می آورد.

هیئت بین دولتی تغییر اقلیم سازمان ملل متحد (IPCC) در سال های اخیر یک سری هشدارهای هولناک در مورد وضعیت اضطراری آب و هوا صادر کرده است.

IPCC گفت که تعداد زیادی از مردم به دلیل بدتر شدن آب و هوای شدید آواره شده اند و فقرای جهان بیشترین آسیب را دیده اند. این روزنامه هشدار داد که سالانه افراد بیشتری در اثر امواج گرما، سیل، بیماری و گرسنگی ناشی از گرمایش جهانی جان خود را از دست خواهند داد.

[ad_2]