آتش‌بس شکست می‌خورد، اما ده‌ها هزار نفر با کاهش درگیری‌ها از سودان فرار می‌کنند | گالری اخبار

[ad_1]

پس از دو هفته نبرد که خارطوم را به منطقه جنگی تبدیل کرد و سودان را به آشوب کشاند، طیف گسترده ای از میانجی های بین المللی – از جمله کشورهای آفریقایی و عربی، سازمان ملل و ایالات متحده – فشار خود را بر دو ژنرال رقیب سودانی افزایش می دهند. برای حل بحران وارد مذاکره شوند.

با این حال، تا کنون تنها توانسته‌اند به یک سری آتش‌بس‌های شکننده و موقت دست یابند که نتوانسته درگیری را متوقف کند، اما آرامش کافی برای ده‌ها هزار سودانی برای فرار به مناطق امن‌تر و سایر کشورها برای تخلیه هزاران نفر ایجاد کرده است. شهروندان خود، زمین، دریا و هوا.

آژانس پناهندگان سازمان ملل گفت که حدود 40000 پناهجوی سودان جنوبی، اتیوپیایی و اریتره ای که در پایتخت زندگی می کردند از خارطوم گریخته و اسکان داده شده اند. فتحی کاسینا، سخنگوی این آژانس گفت که بسیاری از آنها اکنون در کمپ های پناهندگان در ایالت های نیل سفید، گاداریف و کاسالا پناه گرفته اند. بر اساس آمار سازمان ملل، سودان میزبان بیش از 1.3 میلیون پناهنده از جمله حداقل 800000 نفر از سودان جنوبی بوده است.

مردمی که در خارطوم باقی مانده اند در شرایط به سرعت رو به وخامت زندگی می کنند. اکثر آنها روزها در خانه های خود محبوس شده اند. غذا، آب و سایر خدمات کمیاب شده و برق در بسیاری از خارطوم و شهرهای دیگر قطع شده است، جایی که ستیزه جویان در خیابان ها پرسه می زنند، خانه ها، مغازه ها، مشاغل و بازارهای روباز را غارت و ویران می کنند.

به گفته وزارت بهداشت سودان، حداقل 528 نفر از جمله غیرنظامیان و جنگجویان از 15 آوریل کشته و نزدیک به 4600 زخمی شده اند. اتحادیه پزشکان سودان تلفات غیرنظامیان را ردیابی کرد و حداقل 387 غیرنظامی کشته و 1928 زخمی را ثبت کرد.

دکتر صلاح تور از استان دارفور غربی گفت که دست کم 113 غیرنظامی تنها در روز پنجشنبه در شهر الجینه کشته شدند، جایی که درگیری شدید بین شبه نظامیان قبیله ای با وجود آتش بس در جریان است. بیش از 190 غیرنظامی در این هفته در آنجا کشته شده اند و بیشتر آنها هنوز به تلفات سراسری کشور اضافه نشده اند.

سیستم بهداشت و درمان با ده ها بیمارستان از کار افتاده در آستانه فروپاشی است. چندین آژانس کمک رسانی مجبور به تعلیق عملیات و تخلیه کارکنان شدند.

[ad_2]