آمریکا “مانور تهاجمی” چین بر فراز دریای چین جنوبی را محکوم کرد | اخبار دریای چین جنوبی

[ad_1]

ایالات متحده یک هواپیمای جنگی چینی را متهم کرده است که بیش از حد نزدیک به هواپیمای آنها پرواز کرده و باعث ایجاد تلاطم خطرناک شده است.

ایالات متحده یک جت جنگنده چینی را به انجام “مانور تهاجمی غیر ضروری” علیه یکی از هواپیماهای این کشور در حین پرواز بر فراز دریای چین جنوبی، منطقه مورد مناقشه و دارای اهمیت استراتژیک متهم کرده است.

در بیانیه ای کتبی روز سه شنبه، فرماندهی هند و اقیانوسیه ایالات متحده – شاخه ای از نیروهای مسلح که بر منطقه نظارت می کند – اعلام کرد که هواپیمای این کشور در حال انجام “عملیات ایمن و معمولی” در “فضای هوایی بین المللی” بود که توسط جک چینی رهگیری شد. 16 .

بر اساس بیانیه مطبوعاتی، خلبان آن “مستقیماً در مقابل دماغه RC-135 پرواز کرد و هواپیمای آمریکایی را مجبور کرد تا از میان تلاطم خود پرواز کند.”

این بیانیه می افزاید: ما از همه کشورهای منطقه هند و اقیانوس آرام انتظار داریم که از حریم هوایی بین المللی به طور ایمن و مطابق با قوانین بین المللی استفاده کنند.

ویدئویی که همراه با این بیانیه منتشر شده است، داخل کابین یک جت نیروی هوایی آمریکا را نشان می دهد که یک جت جنگنده از یک طرف نزدیک می شود و بر فراز ابرها معلق می شود. با چرخش و عبور از جلوی دماغه جت نیروی هوایی، ویدئو با نیروی جریان هوای آن تاب می خورد.

پرواز نزدیک و بیانیه متعاقب آن ایالات متحده، آخرین بن بست بر سر دریای چین جنوبی است، جایی که چین ادعاهای ارضی وسیعی در بیشتر منطقه دارد.

با این حال، ایالات متحده ادعا می کند که چنین ادعاهایی می تواند حاکمیت سایر کشورهای منطقه را نقض کند. یکی از این کشورها، فیلیپین، در سال 2013 به دادگاه دائمی داوری در لاهه، هلند، درخواست داد تا در این مورد تصمیم گیری کند.

در حالی که چین از شرکت در دادرسی امتناع کرد، دادگاه در نهایت در سال 2016 دریافت که ادعاهای این کشور در مورد دریای چین جنوبی مبنایی در حقوق بین الملل ندارد.

در نتیجه این تصمیم، ایالات متحده از چین خواست تا «رفتار تحریک آمیز خود را در دریای چین جنوبی متوقف کند و مجدداً تأکید کند که «به نظم دریایی مبتنی بر قوانین که به حقوق همه دولت‌ها، اعم از کوچک و بزرگ احترام می‌گذارد، متعهد است.» “

اما چین، ایالات متحده و متحدانشان به گشت زنی در آبراه مورد مناقشه و حریم هوایی آن ادامه می دهند که منجر به رهگیری های متعدد و مفقود شدن نزدیک شد.

به عنوان مثال، در ماه آوریل، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، پس از نزدیک شدن به برخورد یک قایق گارد ساحلی فیلیپین و یک کشتی چینی، از چین خواست «از رفتار تحریک آمیز و ناامن خود دست بردارد».

وزارت امور خارجه چین در پاسخ به این که قایق فیلیپینی در اقدامی عمدی و تحریک آمیز به خاک این کشور «تهاجم» کرده است.

و در ماه دسامبر، یک جت چینی به فاصله 3 متری (10 فوت) از یک وسیله نقلیه دیگر نیروی هوایی ایالات متحده در حریم هوایی بین‌المللی رسید و به سختی از برخورد جلوگیری کرد.

آخرین رویداد در حالی رخ می دهد که چین درخواست دیدار با لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده را در نشست امنیت آسیایی شانگری لا در این هفته در سنگاپور رد کرد.

اما علی‌رغم تیرگی روابط بین دو کشور، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در این ماه به خبرنگاران گفت که پیش‌بینی می‌کند “خیلی زود” آب‌شکن شود.

سفیر جدید چین، دیپلمات حرفه ای شی فنگ، اخیرا وارد واشنگتن شده است.

فنگ یک هفته پیش در بدو ورود خود گفت: «ما امیدواریم که ایالات متحده با چین برای افزایش گفت‌وگوها، رسیدگی به اختلافات و همچنین گسترش همکاری‌هایمان همکاری کند تا روابط ما به مسیر خود بازگردد».



[ad_2]