آمریکا می گوید چین کشتی های فیلیپینی را در دریای چین جنوبی می ترساند | اخبار دریای چین جنوبی

[ad_1]

ایالات متحده چین را به “آزار و اذیت و ارعاب کشتی های فیلیپینی” متهم کرده و از پکن خواسته است تا به اقدامات “تحریک آمیز” در دریای چین جنوبی پس از برخورد نزدیک اخیر بین یک کشتی چینی و یک قایق گارد ساحلی فیلیپین پایان دهد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای روز شنبه، درست دو روز قبل از میزبانی جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن، رئیس‌جمهور فیلیپین، فردیناند مارکوس جونیور، در واشنگتن دی سی گفت: ما از پکن می‌خواهیم که از رفتار تحریک‌آمیز و ناامن خود دست بردارد. .

وزارت امور خارجه همچنین هشدار داد که حمله به نیروهای امنیتی فیلیپین یا کشتی‌های عمومی باعث واکنش آمریکا خواهد شد.

«ایالات متحده از متحدان فیلیپینی خود در حفظ نظم دریایی بین‌المللی مبتنی بر قوانین حمایت می‌کند و تأیید می‌کند که حمله مسلحانه در اقیانوس آرام، شامل دریای چین جنوبی، علیه نیروهای مسلح، کشتی‌های عمومی یا هواپیماهای فیلیپین، از جمله آن‌ها میلر در این بیانیه گفت: گارد ساحلی از تعهدات دفاعی متقابل ایالات متحده استفاده خواهد کرد.

ایالات متحده به برخورد نزدیک بین کشتی‌های چینی و فیلیپینی در نزدیکی جزایر اسپراتلی واکنش نشان داد که آخرین مورد در صف طولانی حوادث دریایی بین دو کشور در دریای ناآرام چین جنوبی است.

فیلیپین روز جمعه گارد ساحلی چین را پس از یک حادثه در حین گشت زنی گارد ساحلی فیلیپین در نزدیکی توماس شول فیلیپین در مجمع الجزایر اسپراتلی، که کانون درگیری های قبلی در 105 مایل دریایی (195 کیلومتری) از او بود، به “تاکتیک تهاجمی” متهم کرد. ساحل

دوم توماس شول محل استقرار یک گروه کوچک نظامی فیلیپین بر روی کشتی زنگ زده آمریکایی دوران جنگ جهانی دوم است که عمداً در سال 1999 برای تقویت ادعاهای ارضی فیلیپین در دریای چین جنوبی متوقف شد.

پکن با نادیده گرفتن حکم بین المللی مبنی بر اینکه این ادعا مبنای قانونی ندارد، ادعای حاکمیت تقریباً بر کل دریای چین جنوبی را دارد.

خبرنگاران خبرگزاری AFP از جمله چندین پرسنل رسانه ای بودند که شاهد حادثه اخیر پس از دعوت از خبرنگاران برای پیوستن به دو قایق گارد ساحلی فیلیپین در گشت زنی شش روزه در آب ها و بازدید از دوازده جزیره و صخره بودند.

کشتی های فیلیپینی به دومین توماس شول که در چین به نام Ren’ai Jiao معروف است، نزدیک شدند. با نزدیک شدن یک قایق، BRP Malapascua، حامل خبرنگاران فیلیپینی، یک کشتی گارد ساحلی چینی بیش از دو برابر اندازه آن مانع شد. و تنها اقدامات سریع او مانع از برخورد شناورهای بدنه فولادی به یکدیگر شد.

وزارت خارجه چین روز جمعه اعلام کرد که قایق های فیلیپینی بدون اجازه چین “دخالت کرده اند” و آن را “اقدامی عمدی و تحریک آمیز” خواند.

مانیل در پاسخ گفت: «گشت‌زنی‌های معمول در آب‌های خودمان نمی‌تواند عمدی و تحریک‌آمیز باشد» و تاکید کرد که به گشت‌زنی ادامه خواهد داد.

مارکوس رئیس جمهور فیلیپین تاکید کرده است که اجازه نخواهد داد چین حقوق دریایی کشورش را تضعیف کند و به دنبال تقویت روابط دفاعی با واشنگتن در مواجهه با چین تهاجمی فزاینده در منطقه، به سمت ایالات متحده گرایش دارد.

این تغییر چین را نگران کرده است و واشنگتن را به تلاش برای ایجاد فاصله بین پکن و مانیل متهم کرده است.

“حمایت اخلاقی و عملی از فیلیپین”

مارکوس قرار است روز یکشنبه برای یک سفر چهار روزه وارد ایالات متحده شود که مقامات فیلیپین می گویند با هدف تأیید مجدد روابط ویژه بین مانیل و واشنگتن، متحدان دیرینه خود، انجام می شود.

یک مقام ارشد دولت آمریکا به رویترز گفت که دست کم گرفتن اهمیت استراتژیک فیلیپین غیرممکن است، حتی اگر این رابطه چیزی فراتر از امنیت باشد.

این مقام گفت: «ما به دنبال تحریک‌آمیز نیستیم، بلکه به دنبال حمایت اخلاقی و عملی از فیلیپین هستیم که تلاش می‌کند راه خود را در منطقه پیچیده غربی اقیانوس آرام باز کند». وی افزود: موقعیت جغرافیایی آنها بسیار مهم است.

کارشناسان می گویند واشنگتن فیلیپین را مکانی بالقوه برای موشک ها، راکت ها و سامانه های توپخانه ای برای مقابله با تهاجم دوزیستانی چین به تایوان می داند که چین آن را قلمرو خود می داند.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، پس از اولین نشست مشترک مقامات ارشد دفاعی ایالات متحده و فیلیپین در اوایل ماه جاری، گفت که برای بحث در مورد چه دارایی هایی که ایالات متحده ممکن است بخواهد در فیلیپین مستقر کند، “خیلی زود” است.

این موضوع برای مانیل نه تنها به دلیل نگرانی هایش در مورد چین، شریک تجاری اصلی اش، بلکه با توجه به مخالفت داخلی با حضور نظامی گذشته ایالات متحده، یک موضوع حساس است.

دو کشور توافق کردند که در ماه های آینده نقشه راهی برای ارائه کمک های دفاعی ایالات متحده به مانیل طی پنج تا 10 سال آینده تهیه کنند.



[ad_2]