آژانس پناهندگان سازمان ملل هشدار داد که بیش از 800000 نفر ممکن است سودان را ترک کنند | اخبار

[ad_1]

آژانس پناهندگان سازمان ملل گفت که ممکن است بیش از 800000 نفر در نتیجه درگیری های جاری سودان را ترک کرده باشند، از جمله اتباع سودانی و هزاران پناهجوی موجود که به طور موقت در این کشور زندگی می کنند.

رئوف مازو، دستیار کمیساریای عالی پناهندگان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در یک نشست توجیهی در ژنو، سوئیس، گفت: «در مشورت با همه دولت‌ها و شرکای مربوطه، به رقم پیش‌بینی‌شده 815000 نفر رسیدیم که ممکن است به هفت کشور همسایه فرار کنند».

او افزود که تاکنون حدود 73 هزار نفر سودان را ترک کرده اند.

تخمین مازو حدود 580000 سودانی را شامل می شود، در حالی که بقیه پناهندگانی هستند که برای امنیت در این کشور ساکن شده اند.

فیلیپو گراندی، رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) بعداً گفت که رقم برنامه ریزی شده نشان دهنده است. وی در توییتی گفت: “امیدواریم که به این نتیجه نرسد، اما اگر خشونت متوقف نشود، شاهد خواهیم بود که افراد بیشتری مجبور به فرار از سودان در جستجوی امنیت هستند.”

این نهاد بین‌المللی گفت که یک وضعیت انسانی فاجعه‌بار از زمان آغاز جنگ در 15 آوریل ایجاد شده است.

در درگیری‌های بین عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان و محمد حمدان داگلو، که فرماندهی نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی (RSF) را برعهده دارد، صدها کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته‌اند.

میلیون ها سودانی که قادر به پرداخت قیمت های متورم مورد نیاز برای فرار از جنگ نیستند، با کاهش آب و غذا و قطع مکرر برق در خانه های خود پناه گرفته اند.

سازمان ملل و سایر آژانس‌های امدادی خدمات خود را قطع کردند، اگرچه برنامه جهانی غذا اعلام کرد که در روز دوشنبه پس از کشته شدن کارکنان در اوایل جنگ، عملیات خود را در مناطق امن‌تر از سر می‌گیرد.

بیسان ابوکوائک، خبرنگار الجزیره، در گزارشی از مقر سازمان ملل گفت: «انتظار می‌رود در روزهای آینده، این عملیات‌ها به القادرف، جزیره، کاسالا و نیل آبی گسترش یابد».

مارتین گریفیتس، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل متحد هشدار داده است که کشور در “نقطه اوج” قرار دارد و سازمان بین المللی از تأثیر جنگ بر سودان و منطقه گسترده تر بیم دارد.

او گفت: «مقیاس و سرعت آنچه در سودان در حال رخ دادن است بی سابقه است. قرار است گریفیث روز سه شنبه به سودان سفر کند.

به گفته مقامات چاد و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، فاضل عبدالرزاق، خبرنگار الجزیره، که از آدره در مرز چاد و سودان گزارش می دهد، گفت که بین 10000 تا 20000 پناهجو سودانی از زمان آغاز درگیری وارد چاد شده اند.

جام نور از فرودگاه نزدیک جیبوتی گزارش داد که عملیات تخلیه در جریان است. “در چند روز گذشته بسیاری از شهروندان کانادایی از آنجا عبور کرده اند. اکثر افراد تخلیه شده سودانی با تابعیت دوگانه هستند. آنها از جیبوتی به کنیا و سپس به کانادا پرواز کردند.

مقامات اتیوپی رسما از ورود 6000 نفر از 46 ملیت از طریق مرز گالابات-متما خبر دادند.

حملات تشدید می شود

هیبا مورگان، خبرنگار الجزیره که از خارطوم گزارش می‌دهد، گفت که حملات هوایی روز دوشنبه بخش‌های شمالی و شرقی پایتخت خارطوم را با وجود تلاش‌های متعدد برای آتش‌بس هدف قرار دادند.

اوایل بعد از ظهر، حدود ساعت 12 ظهر به وقت محلی [10 GMT]مورگان گفت، حملات هوایی توسط ارتش سودان در اطراف مواضع محلی RSF، از جمله یک تانکر سوخت، انجام شده است.

در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری که تحت کنترل نیروهای RSF است از توپخانه سنگین استفاده شد.

خبرنگار گفت: «ارتش سودان می خواهد دوباره کنترل کاخ را به دست بگیرد، زیرا این کاخ به فرماندهی عمومی ستاد ارتش نزدیک است.

مورگان افزود که این درگیری باعث آتش سوزی در یکی از ساختمان های نزدیک کاخ شد.

هیثم اویت، خبرنگار الجزیره گفت که درگیری در حال گسترش به مناطق جدید از جمله الجریف شرقی در بخش شرقی نیل آبی در شرق خارطوم است.

او گفت: «خشن ترین درگیری ها در خارطوم بحری، به ویژه در الحلفایه، شامبات، کفوری شمالی و منطقه صنعتی بود.

یوویت افزود که به گفته ولکر پرتس، نماینده سازمان ملل در سودان، دو طرف متخاصم با اعزام نمایندگانی به مذاکرات سازمان ملل موافقت کرده اند.

یوویت گفت: “اطلاعات قطعی در مورد زمان و مکان انجام مذاکرات در دسترس نیست.”

به گفته اتحادیه پزشکی سودان، تاکنون 436 غیرنظامی کشته و 2175 نفر زخمی شده اند.

[ad_2]