آیا اتیوپی و اریتره به جنگ پیچیده سودان کشیده خواهند شد؟ | اخبار

[ad_1]

در آستانه درگیری بین ارتش سودان و گروه‌های شبه‌نظامی معروف به نیروی پشتیبانی سریع (RSF)، هر دو به دنبال بهبود روابط با کشورهای همسایه – ارتش با اتیوپی و RSF با اریتره بودند.

تحلیلگران به الجزیره گفتند اگر خشونت به مرزهای سودان سرایت کند، اکنون این کشورها می توانند وارد جنگ داخلی سودان شوند.

اولین نشانه گرم شدن روابط بین اتیوپی و سودان در ژانویه ظاهر شد. سپس ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی از سودان دیدن کرد و با عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش، رئیس دوفاکتو دولت دیدار کرد.

این دو در مورد سد بزرگ رنسانس اتیوپی که مصر نگران است آب رودخانه نیل را قطع کند و مناقشه مرزی بر سر منطقه حاصلخیز الفشاگا گفتگو کردند.

دو ماه بعد، محمد حمدان “همدی” داگالو، رهبر RSF دعوت شد تا با رهبر اقتدارگرای اریتره، ایسایس اورکی، ظاهراً در مورد روابط دوجانبه صحبت کند.

آنچه واقعاً پشت درهای بسته مورد بحث قرار گرفت نامشخص است.

الکس دی وال، مدیر اجرایی بنیاد جهانی صلح و کارشناس شاخ آفریقا، می گوید: «وقتی دو نفر دردسر ساز کاملاً ماکیاولی در یک اتاق دارید، فقط می توانید ترکیب پیچیده ای از شیطنت را تصور کنید.

پس از پیوستن به نیروهای خود برای مبارزه در جنگ داخلی اتیوپی علیه جبهه آزادیبخش خلق تیگرایان (TPLF)، روابط بین ابی و افورکی تیره شد. تحلیلگران گفتند که اولی در ماه نوامبر یک توافق صلح با TPLF امضا کرد که باعث ناراحتی افورکی شد که سازمان را به عنوان یک تهدید وجودی می بیند.

اخیراً، ابی از گروه های مسلح آمهارا، که در کنار نیروهای دولتی در منطقه تیگری می جنگند، خواست تا در ارتش ملی ادغام شوند. گروه قومی آمهارا که نیروهای اصلی آن از اریتره کمک های مالی و نظامی دریافت می کنند، با شورش علیه دولت مرکزی واکنش نشان دادند.

اکنون، تنش‌های در حال جوشش در شاخ آفریقا، خطر مخلوط شدن با جنگ در سودان و ایجاد درگیری گسترده‌تری را دارد.

بازپرداخت

اندکی پس از اعلان جنگ ابی به تیگری در نوامبر 2020، ارتش سودان به منطقه مرزی مورد مناقشه الفاشاگا حمله کرد و کشاورزان اتیوپیایی و عمدتاً آمهری را بیرون کرد.

برای سال‌ها، مرز نرم به سودانی‌ها و اتیوپی‌ها این امکان را می‌داد تا زمین را کشاورزی کنند و محصولات خود را در اتیوپی بفروشند.

اما ارتش سودان که احتمالاً به دنبال تقویت اعتبار میهن پرستانه خود با بازپس گیری قلمرو سودان است، زمانی که ابی و نیروهایش در تیگری گرفتار شدند، به منطقه حاصلخیز نقل مکان کرد.

به گفته هوبرت کینکو، کارشناس شاخ آفریقا در مؤسسه مطالعات امنیتی، آفریقایی، با تغییر موج، گروه های مسلح آمهارا می توانند با حمله به ارتش سودان در الفاشاگا از جنگ داخلی سودان استفاده کنند. اتاق فکر اعتماد

او افزود که گروه های آمهارا ممکن است به سادگی تهدید کنند که این کار را برای تقویت نفوذ خود علیه دولت مرکزی انجام می دهند.

“[The el-Fashaga] از این وضعیت می توان برای وادار کردن دست ابی برای معکوس کردن یا تعلیق تصمیمش استفاده کرد [to integrate Amhara forces]کینکوه به الجزیره گفت.

جوناس هورنر، تحلیلگر مستقلی که تحقیقات گسترده ای در مورد الفشاقا انجام داده است، به الجزیره گفت که احتمال حمله نیروهای امهارا به منطقه بعید است اما ممکن است.

«در مورد سودان درست است [army] در حال حاضر حواسش پرت است اما فکر می کنم [Amhara forces] با حمله به خاک سودان، خود و شاید منطقه را در معرض خطر جدی قرار خواهند داد.»

وی افزود: نیروهای مسلح سودان به عنوان ارتش ملی سودان ملزم به پاسخگویی به تهدیدات علیه تمامیت ارضی این کشور خواهند بود. با دانستن این موضوع، همدی خوشحال خواهد شد که دشمنان خود را از هر چیزی پریشان کند [such] یورش.»

کار ناتمام

تحلیلگران به الجزیره گفتند که در حال حاضر، اریتره و اتیوپی موضع بی طرفی در مورد سودان دارند، زیرا هر دو مطمئن نیستند که چه کسی در مناقشه آنجا پیروز خواهد شد.

مسگانو ارگا، وزیر امور خارجه اتیوپی اخیراً به خبرنگاران گفت که کشورش به شدت نگران جنگ در سودان است و خواستار یک راه حل مسالمت آمیز شده است.

افورکی در یک مصاحبه تلویزیونی ملی نادر این هفته همچنین تاکید کرد که مسائل سیاسی سودان باید در داخل و با کمک مرجع بین دولتی توسعه، یک بلوک منطقه ای که بیشتر به نام IGAD شناخته می شود، حل شود.

او گفت: «وظیفه اصلاح این تحریفات پرهزینه بر عهده مردم سودان و همسایگان سودان است.

Awet T Weldmichael، کارشناس شاخ آفریقا و استاد تاریخ در دانشگاه کوئینز کانادا، گفت که انتظار دارد اگر خشونت در نهایت به بندر سودان برسد یا باعث بی‌ثباتی آن شود، اریتره مستقیم‌تر درگیر درگیری‌های سودان شود.

وی خاطرنشان کرد که اریتره روابط دیرینه ای با تعدادی از قبایل قدرتمند در شرق سودان مانند بنی عامر، بجا و رشیده دارد. در اوایل دهه 2000، اریتره از این قبایل حمایت کرد، زمانی که آنها شورش مسلحانه ای علیه دولت عمر البشیر، رئیس جمهور سابق سودان برپا کردند.

ولدمایکل در مقابل آل گفت: «اگر درگیری فعال به شرق سودان گسترش یابد، می‌توانید مطمئن باشید که رئیس‌جمهور اریتره نیروهای خود را برای محافظت از متحدان خود مستقر خواهد کرد یا از نفوذ خود برای اطمینان از محافظت از متحدانش استفاده خواهد کرد». جزیره

به گفته تحلیلگران، هرگونه دخالت نیروهای اریتره می تواند جنگجویان تیگرایایی را که به دنبال انتقام پس از جنگ داخلی تیگرا هستند، جذب کند. بازماندگان جنگ، نیروهای اریتره را به کشتن 300 تیگرن درست قبل از امضای توافقنامه صلح بین آدیس آبابا و تیگری متهم کردند. اریتره دخالت در آن را رد کرده است.

در حال حاضر صدها تن از تیگریایی ها که از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل هستند – که قبلا در منطقه مورد مناقشه بین سودان و سودان جنوبی مستقر بودند – اکنون در شرق سودان زندگی می کنند.

به گزارش رسانه ها، در ماه مه 2022، بسیاری از این حافظان صلح در سودان درخواست پناهندگی دادند، سپس به تیگری بازگشتند تا با نیروهای دولتی اتیوپی و اریتره بجنگند.

” [members of the Tigrayan Defence Forces] کسانی که در سودان شرقی باقی می مانند، احتمالا می توانند توسط [Sudan’s army] هورنر به الجزیره گفت تا به عنوان سنگری در برابر هرگونه دخالت اریتره عمل کند، حتی اگر چنین اقدامی به طور بالقوه پیامدهایی برای روند صلح خود اتیوپی داشته باشد.

ولد مایکل هشدار داد که هرگونه بسیج نیروهای تیگرایان جنگ گسترده تری را در شاخ آفریقا آغاز خواهد کرد.

او گفت: “اگر هرج و مرج در سودان… به هر بازیگری اجازه دهد تا با TPLF ارتباط برقرار کند، آنگاه رئیس جمهور اریتره به آن پاسخ خواهد داد.”

[ad_2]