“اثر سرد”: اسرائیل به نظارت بر فلسطینیان ادامه می دهد | اخبار

[ad_1]

برای عیسی امرو، فعال، افشاگری‌های اخیر گروه حقوق بشر عفو بین‌الملل در مورد استفاده روزافزون اسرائیل از فناوری تشخیص چهره علیه فلسطینی‌ها جای تعجب ندارد.

“من آن را زندگی می کنم. من آنرا حس میکنم. من از آن رنج می برم مردم من از این رنج می برند.” او از الجزیره از الخلیل گفت.

در 2 مه، عفو بین‌الملل گزارشی با عنوان آپارتاید خودکار منتشر کرد که در آن جزئیات عملیات برنامه گرگ سرخ اسرائیل، یک فناوری تشخیص چهره برای ردیابی فلسطینی‌ها از سال گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت و گمان می‌رود با برنامه‌های مشابه قبلی مرتبط باشد، معروف به گرگ آبی و گروه گرگ. .

این فناوری در پست‌های بازرسی در شهر الخلیل و سایر بخش‌های کرانه باختری اشغالی – اسکن چهره فلسطینی‌ها و مقایسه آن‌ها با پایگاه‌های داده موجود، مستقر شده است.

عفو بین‌الملل فاش کرد که اگر اطلاعات فرد در پایگاه‌های اطلاعاتی موجود یافت نشود، شخص بدون رضایت آنها به طور خودکار در Red Wolf ثبت نام می‌شود و حتی ممکن است از عبور از ایستگاه بازرسی منع شود.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای به نیویورک تایمز اعلام کرد که «عملیات امنیتی و اطلاعاتی لازم را انجام می‌دهد و در عین حال تلاش‌های قابل توجهی برای به حداقل رساندن آسیب به فعالیت‌های معمول مردم فلسطین انجام می‌دهد».

جلال ابوهاتر، نویسنده فلسطینی، گفت که از سیستم‌های نظارتی برای ایجاد احساس بی‌حقوقی در فلسطینیان استفاده می‌شود.

ابوخاطر که از اورشلیم شرقی اشغالی صحبت می‌کرد، به الجزیره گفت: «مردم وقتی اجتماعی نمی‌شوند یا به همان اندازه آزادانه حرکت نمی‌کنند، این تأثیر دلخراش را احساس می‌کنند – آن‌طور که می‌کنند عادی زندگی نمی‌کنند».

“این شکل از سیستم نظارتی به طور خاص برای تایید اشغال استفاده می شود… آنها می خواهند آپارتاید را حفظ کنند.”

به گفته عفو بین‌الملل، شبکه‌های نظارتی تشخیص چهره در شرق اورشلیم، از جمله در اطراف مکان‌های فرهنگی مهم مانند دروازه دمشق – بزرگترین ورودی شهر قدیمی و محل تظاهرات مکرر علیه نیروهای اشغالگر، افزایش یافته است.

در فوریه سال گذشته، عفو بین‌الملل اعلام کرد که اسرائیل آپارتاید را بر فلسطینی‌ها تحمیل می‌کند و با آنها به عنوان یک “گروه نژادی پست” رفتار می‌کند. سازمان های دیگر، از جمله دیده بان حقوق بشر مستقر در ایالات متحده و گروه حقوق بشر اسرائیلی B’Tselem، نتایج مشابهی گرفته اند.

الخلیل که در سال 1967 توسط اسرائیل اشغال شد، به دو بخش تقسیم می شود: H1 که توسط تشکیلات خودگردان فلسطین اداره می شود و H2 که توسط اسرائیل بر اساس توافقنامه هبرون 1997 اداره می شود.

حدود 200000 فلسطینی در هر دو طرف زندگی می کنند و همچنین صدها شهرک نشین اسرائیلی که به شدت توسط نیروهای اسرائیلی محافظت می شوند.

فلسطینی ها به طور مرتب در معرض پست های بازرسی قرار می گیرند و از استفاده از چندین جاده اصلی و بزرگراه منع می شوند.

“آزمایشگاه”

عمرو، فعال می گوید که فلسطینی های ساکن الخلیل در آنچه که او «آزمایش های اسرائیل» می خواند، به «اشیاء» صرف تبدیل شده اند.

او گفت: «هبرون به آزمایشگاهی برای شرکت‌های راه‌حل‌های امنیتی تبدیل شده است تا برای ما شبیه‌سازی کنند، برای ما عیب‌یابی کنند و فناوری خود را به بازار عرضه کنند.» ما در این مورد حرفی نداریم.»

اسرائیل به عنوان صادرکننده اصلی فناوری سایبری و نظارت غیرنظامی به کشورهایی از جمله کلمبیا، هند و مکزیک ذکر شده است.

فلسطینی ها در حالی که به سمت مسجد الاقصی در بیت المقدس حرکت می کنند، از یک ایست بازرسی اسرائیل عبور می کنند.
فلسطینی ها در حالی که به سمت مسجد الاقصی در بیت المقدس حرکت می کنند، از یک ایست بازرسی اسرائیل عبور می کنند. [File: Mussa Qawasma/Reuters]

شرکت امنیت سایبری اسرائیل NSO Group به دلیل نرم افزار پرچمدار Pegasus، ابزار جاسوسی که توسط ده ها کشور برای هک گوشی های هوشمند استفاده می شود، مورد انتقاد گسترده قرار گرفته است.

بر اساس گزارش ها، صدها روزنامه نگار، فعال و حتی سران کشورها هدف قرار گرفتند.

علاوه بر این، نویسنده ابوهاتر می‌گوید، برای اینکه اسرائیل بتواند پروژه‌های شهرک‌سازی غیرقانونی رو به رشد خود در سرزمین‌های اشغالی را حفظ کند، به برنامه‌های امنیت سایبری مانند Red Wolf نیاز است.

فناوری‌های نظارتی مانند این [facial recognition] به ویژه در شهرهایی که اسرائیل شهرک نشینان را به قلب شهرهای فلسطین می آورد، مهم هستند. این واقعیت که آنها [settlements] قرار گرفتن در اعماق محله‌های فلسطینی در مکان‌هایی مانند بیت‌المقدس شرقی و الخلیل، مشکلات و مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.»

“این است [surveillance technology] راهی برای کنترل فلسطینی ها و اطمینان از اینکه توسعه شهرک سازی بدون مانع از مقاومت فلسطین ادامه می یابد.

به گفته سازمان ملل، شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری غیرقانونی است و «نقض فاحش» قوانین بین‌المللی است.

“من همیشه تماشا می کردم”

به گفته امرو، دستگاه های نظارتی بر تحرکات روزانه فلسطینی ها از جمله خود وی تأثیر بسزایی داشته است.

«احساس می‌کنم که همیشه تحت نظر هستم. من احساس می‌کنم همیشه تحت نظر هستم… از جمله رسانه‌های اجتماعی، ورود و خروج از خانه‌ام.»

او افزود: “زنان نزد من آمده اند و از من می پرسند که آیا می توانند آنها را در اتاق خواب خود ببینند… این دلخراش است که می شنوم که زنان نگران این حریم خصوصی با همسران خود، عزیزانشان هستند.”

به گفته این مهندس برق 43 ساله، خانواده ها مجبور شدند هبرون تحت نظارت شدید را به محله های کمتر تحت نظارت ترک کنند.

آنها شما را مستقیماً از خانه بیرون نمی کنند. اما آنها ماندن را غیرممکن می‌کنند… و این کار بسیار است [surveillance] آمرو گفت: فناوری و دوربین در همه جا.

[What is BTS?] بی تی اساوری گیواتی، مدیر دفاع و سرباز سابق اسرائیلی می گوید فلسطینی ها “دیگر فضای شخصی ندارند.”

جایی که در گذشته ممکن است برخی احساس می کردند که حداقل اطلاعات شخصی آنها در کنترل آنها است، ما آن را نیز حذف کرده ایم.

عفو بین‌الملل چندین سال است که خواستار ممنوعیت استفاده از فناوری تشخیص چهره برای نظارت جمعی شده است و می‌گوید از این فناوری برای “سرکوب اعتراضات” و “اجتماعات اقلیت خشن” استفاده می‌شود.

در ایالات متحده، تشخیص چهره منجر به هدف قرار دادن ناعادلانه افراد از نژادهای مختلط شده است. چندین شهر مانند پورتلند و سانفرانسیسکو استفاده از آن توسط نیروهای پلیس محلی را ممنوع کرده اند، در حالی که سایرین در مورد اقدامات مشابه بحث می کنند.

استفاده از تشخیص چهره در هند، جایی که مقامات از آن برای نظارت بر گردهمایی‌های سیاسی و اعتراضات علیه دولت راست افراطی حزب بهاراتیا جاناتا استفاده کرده‌اند، شتاب بیشتری گرفته است، و این نگرانی از سرکوب مخالفان و آزادی بیان را افزایش داده است.



[ad_2]