اسرائیل یک قانونگذار اردنی متهم به قاچاق اسلحه را استرداد کرد | اخبار مربوط به کرانه باختری اشغالی

[ad_1]

عماد العدوان در یک گذرگاه مرزی تحت کنترل اسرائیل به اتهام قاچاق بیش از 200 سلاح در خودروی خود بازداشت شد.

وزارت خارجه اردن اعلام کرد که مقامات اسرائیلی عماد العدوان، نماینده پارلمان اردن را پس از اینکه نزدیک به دو هفته پیش به ظن قاچاق سلاح و طلا به کرانه باختری اشغالی بازداشت شده بود، آزاد کردند.

این وزارتخانه در بیانیه ای با اشاره به گذرگاه اصلی مرزی که سرزمین فلسطین را با اردن وصل می کند، گفت: روند تحویل عماد العدوان نماینده مجلس توسط مقامات اسرائیلی به مقامات امنیتی مربوطه اردن از پل ملک حسین آغاز شده است.

سخنگوی وزارت خارجه بعداً به الجزیره تایید کرد که این نماینده مجلس آزاد شده است.

آژانس اطلاعاتی شین بت اسرائیل در بیانیه ای اعلام کرد که العدوان در 22 آوریل در حالی که 12 تفنگ و 194 تپانچه در خودروی خود در یک گذرگاه مرزی تحت کنترل اسرائیل حمل می کرد، دستگیر شد.

وی افزود که تحقیقات وی نشان داد که العدوان از اوایل سال 2022 تاکنون 12 تلاش جداگانه برای قاچاق با استفاده از گذرنامه دیپلماتیک خود برای وارد کردن کالاهای قاچاق از سیگارهای الکترونیکی گرفته تا طلا و پرندگان انجام داده است.

شین بت گفت که از ابتدای سال، او سفرهای متعددی برای قاچاق اسلحه در ازای دریافت مقادیر نامشخص پول انجام داده است.

این آژانس گفت که وی در انتظار “تحقیقات بیشتر و پیگیری عدالت” توسط مقامات اردنی آزاد شده است.

رئیس پارلمان اردن گفت مصونیت پارلمانی العدوان برداشته شده است، به این معنی که او ممکن است تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. یک منبع امنیتی اردنی به رویترز گفت که این پرونده به دادگاه خواهد رفت.

دستگیری العدوان روابط بین اسرائیل و اردن را که با وجود پیمان صلحی که نزدیک به 30 سال از آن می گذرد، پیش از این تیره شده بود، تهدید می کرد.

اسرائیل روابط امنیتی نزدیکی با اردن دارد که طولانی‌ترین مرز مشترک با آن دارد، اما روابط در سال‌های اخیر به دلیل ساخت شهرک‌های غیرقانونی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی، حملات خشونت‌آمیز این رژیم به فلسطینی‌ها در کرانه باختری و سیاست‌های تبعیض آمیز آن در اماکن مقدس تیره شده است. در شهر قدیمی اورشلیم

اردن قبل از اینکه اسرائیل این مناطق را در جنگ 1967 تصرف کند، کرانه باختری و بیت المقدس شرقی را کنترل می کرد، اما پادشاهی پادشاهی مسجد الاقصی و سایر اماکن مقدس مسلمانان در شهر قدیمی را حفظ می کند.

از زمان روی کار آمدن دولت تندرو اسرائیل در اواخر سال گذشته، روابط با اردن بدتر شده است. اسرائیل مدعی است کرانه باختری مملو از تسلیحات از جمله سلاح های قاچاق شده از اردن است.

[ad_2]