انتخابات ترکیه احتمالا به دور دوم نزدیک می شود. اردوغان یک مزیت دارد | اخبار

[ad_1]

ترکیه به احتمال زیاد پس از آن که سهم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از آستانه 50 درصدی لازم برای پیروزی با تقریباً تمام آرا شمارش شده کمتر شد، به دور دوم می رود، در حالی که کمال کولچداراوغلو، نامزد اپوزیسیون، که نظرسنجی ها پیش بینی می کرد پیروز خواهد شد، توانست 45 درصد از آرا را به دست آورد. برگه های رای

اردوغان 69 ساله گفت که اگر این رقابت ها به دور دوم برود که قرار است در 28 مه برگزار شود، به تصمیم کشور احترام می گذارد. رقیب اصلی او در انتخابات یکشنبه، کولچداراوغلو 74 ساله، پذیرفت که دور دوم انتخابات اجتناب ناپذیر به نظر می رسید.

رئیس جمهور فعلی که در این انتخابات با بزرگترین چالش حکومت 20 ساله خود مواجه است، گفت که هنوز می تواند در دور اول پیروز شود. او با شمارش بیش از ۹۹ درصد آرا توانست ۴۹.۴ درصد آرا را به دست آورد.

ما هنوز نمی دانیم که آیا انتخابات در دور اول به پایان رسیده است یا خیر. … اگر ملت ما دور دوم را انتخاب کرده است، این نیز خوش آمدید. او در سال 2018 60 درصد آرای خارج از کشور را به دست آورد.

اردوغان در آنکارا، پایتخت این کشور گفت: ما در حال حاضر با 2.6 میلیون رای از نزدیکترین رقیب خود جلوتر هستیم. انتظار داریم این رقم با نتایج رسمی افزایش یابد.»

هواداران رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و حزب عدالت و توسعه (AKP) پرچم های خود را در مقر حزب عدالت و توسعه در آنکارا، ترکیه به اهتزاز درآوردند.
اردوغان و حامیان حزب عدالت و توسعه پرچم‌های خود را در مقابل مقر حزب حاکم در آنکارا به اهتزاز درآورند. [Umit Bektas/Reuters]

“نتایج انتظارات را مخدوش می کند”

کولچداراوغلو بامداد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران نسبت به دور دوم انتخابات ابراز اطمینان کرد.

او گفت: «اگر ملت ما بگوید دور دوم برگزار شود، قطعاً در دور دوم پیروز خواهیم شد. «اراده برای تغییر در جامعه بیش از 50 درصد است.

انتخابات امسال عمدتاً بر اقتصاد، حقوق شهروندی و زمین لرزه های فوریه که بیش از 50000 کشته برجای گذاشت متمرکز بود.

سونار کاگاپتای، یکی از همکاران ارشد موسسه واشنگتن، گفت که نتایج انتظارات را مخدوش کرد، از جمله ظهور سومین نامزد در رقابت، “ضد پناهندگی و ضد مهاجر” سینان اوگان.

او از آنکارا گفت: «اردوغان حدود 3 درصد یا بیشتر جلو می رود، … این تعجب آور است. «حتی شگفت‌انگیزتر ظاهر سومین نامزد مصاحبه‌شده است. او بخش مهمی از آرا نبود، اما به اندازه ای بود که یک اسپویلر باشد.”

کاگاپتای گفت که هر دو نامزد پیشتاز باید اوگان 55 ساله را جلب کنند تا در دور دوم انتخابات به پیروزی دست یابند و به او امتیازاتی بدهند.

اوگان از یک حزب ملی گرای افراطی اخراج شد که از آن زمان به اردوغان پیوسته است. او چند ماه قبل از رای گیری وارد کارزار انتخاباتی شد.

اوگان روز یکشنبه گفت: «ما نمی‌خواهیم بگوییم که آیا از این نامزد حمایت می‌کنیم یا از آن نامزد. ما با نمایندگان آنها رایزنی خواهیم کرد و سپس تصمیم خواهیم گرفت.

زینه حضر، خبرنگار الجزیره، که از شهر غازیانتپ در جنوب مرکز گزارش می دهد، گفت که ائتلاف اردوغان در پارلمان اکثریت را به دست آورد، آن را در دور دوم برتری داد.

او گفت: «حتی اگر اپوزیسیون در دور دوم پیروز شود، عمل به وعده‌هایش از جمله تغییر نظام حکومتی به پارلمانی از نظام ریاستی برای آنها بسیار دشوار خواهد بود.»

خدر گفت که حامیان اپوزیسیون از نتایج ناامید شده اند.

او گفت: «اعضای اپوزیسیون وجود دارند که ناامید شده‌اند، زیرا فکر می‌کنند کولچداراوغلو نامزد اشتباهی است، زیرا نتوانست آرای محافظه‌کاران را از حزب دور کند.»

کمال کولچداراوغلو، نامزد ریاست جمهوری از اتحادیه اصلی مخالفان در ترکیه
کمال کولچداراوغلو، نامزد ریاست جمهوری ائتلاف اصلی مخالفان ترکیه، در حالی که شمارش آرا ادامه دارد، در 15 مه 2023 در مقر حزب جمهوری خواه خلق (CHP) در آنکارا روی صحنه می رود. [Yves Herman/Reuters]

روند شمارش آرا

کمیسیون عالی انتخابات ترکیه، کمیسیون عالی انتخابات، اعلام کرد که “فورا” اعداد را در اختیار احزاب سیاسی رقیب قرار می دهد و پس از تکمیل و نهایی شدن شمارش، نتایج را علنی می کند. شمارش غیر رسمی بر اساس خبرگزاری دولتی آنادولو.

به گفته این هیئت، اکثریت آرای 3.4 میلیون رای دهنده خارج از کشور هنوز شمارش نشده است. وی افزود که برگزاری دور دوم انتخابات در 28 می تضمینی نیست.

با 93 درصد شمارش آرا، ائتلاف خلق به رهبری حزب عدالت و توسعه اردوغان (AKP) در مسیر کسب 324 کرسی از مجلس 600 کرسی قرار گرفت. ائتلاف ملی کولچداراوغلو، متشکل از شش حزب اپوزیسیون، از جمله حزب سکولار جمهوری خواه خلق (CHP) او، به نظر می رسید که 211 کرسی را از آن خود کند.

اردوغان از سال 2003 به عنوان نخست وزیر یا رئیس جمهور ترکیه را اداره می کند.

با انتشار نتایج اولیه در غروب یکشنبه، احزاب رقیب اتهامات خود را با کولچداراوغلو مبادله کردند که مدعی شدند رقبای وی شمارش آرا را “مسدود” می کنند، در حالی که عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم AKP گفت که CHP در خرابکاری گناهکار است.

[ad_2]