انتخابات گواتمالا: مبارزات انتخاباتی در میان بی اعتمادی عمومی آغاز شد | اخبار انتخابات

[ad_1]

گواتمالا سیتی – مبارزات انتخاباتی ماه گذشته به طور جدی برای انتخابات عمومی گواتمالا آغاز شد و پیام‌های سیاسی خیابان‌ها، برنامه‌های پخش محلی و رسانه‌های اجتماعی را پر کرد.

اما کمتر از سه ماه مانده به رای گیری 25 ژوئن، نگرانی ها در میان ناظران ملی و بین المللی در مورد یکپارچگی روند افزایش یافته است.

گابریلا کاررا، استاد علوم سیاسی در دانشگاه رافائل لندیوار در شهر گواتمالا به الجزیره گفت: «بی اعتمادی زیادی در محیط پیرامون انتخابات وجود دارد. این نتیجه بی کفایتی دیوان عالی انتخابات است… همراه با مجموعه ای از تصمیمات خودسرانه که قضات می گیرند.»

حداقل 30 حزب سیاسی در انتخابات آتی شرکت خواهند کرد و بیش از 22000 نامزد برای رقابت برای ریاست جمهوری، کنگره، پارلمان منطقه ای و شوراها در سراسر کشور ثبت نام کرده اند. اما به گفته دیده بان حقوق بشر، دادگاه عالی انتخابات گواتمالا که بر انتخابات نظارت می کند، چندین نامزد اپوزیسیون را به دلایل مشکوک از شرکت در انتخابات جلوگیری کرد. ناظران می گویند که این یک پرچم قرمز را برافراشته می کند.

پوسترهای تبلیغاتی برای نامزدهای مختلف در خیابانی در شهر گواتمالا دیده می شود
مواد کمپین برای سامی مورالس – برادر جیمی مورالس رئیس جمهور سابق که در را به روی حذف تلاش های ضد فساد گشود – در خیابان های گواتمالا سیتی در 5 آوریل گچ می شود. [Jeff Abbott/Al Jazeera]

«مسدود خودسرانه متقاضیان به دلیل اینکه خطری برای آنها ایجاد می کنند [political] آنا ماریا مندز داردن، مدیر آمریکای مرکزی در دفتر واشنگتن در آمریکای لاتین، به الجزیره گفت: تاسیس جدی است. این امر همچنین اعتماد کمی به نهادهایی که قرار است یکپارچگی را تضمین کنند، ایجاد کرده است [electoral] روند.”

سخنگوی دادگاه عالی انتخابات به الجزیره گفت که این نهاد از هنجارهای قانون اساسی پیروی می کند و اشاره کرد که موارد مورد بحث پیچیده است.

نامزدهای مسدود شده عبارتند از تلما کابررا، رهبر بومی جناح چپ، که در انتخابات ریاست جمهوری 2019 چهارم شد، و روبرتو ارزو از حزب راستگرای پودموس. کابررا به دلیل یک موضوع ادعایی مربوط به پرداختی که هم تیمی اش در زمانی که او مدافع حقوق بود، محروم شد، در حالی که ارزو به اتهام فعالیت تبلیغاتی قبل از دوره قانونی محروم شد.

کابررا و حامیانش از فوریه به اخراج او اعتراض کرده اند. در همین حال، یک دادستان گواتمالا می‌خواهد مصونیت یکی دیگر از نامزدهای ریاست‌جمهوری، ادموند مول، را لغو کند، زیرا او خواستار تحقیق درباره قاضی شد که دستور تحقیق در مورد 9 روزنامه‌نگار روزنامه ال پریودیکو را صادر کرد. به طور معمول، نامزدها از پیگرد قانونی در طول مبارزات انتخاباتی مصون هستند.

اتهامات فساد

در حالی که دادگاه عالی انتخابات علیه چندین نامزد محبوب رأی صادر کرده است، به بسیاری دیگر که ادعا می شود با فساد ارتباط دارند، اجازه داده است که در انتخابات شرکت کنند.

زوری ریوس، دختر ژنرال افرین ریوس مونت دیکتاتور سابق و نامزد حزب راستگرای شجاعت، بر اساس نظرسنجی سی آی دی گالوپ در ماه فوریه، در میان نامزدهای پیشتاز ریاست جمهوری است. ریوس که قبلاً از اواسط دهه 1990 تا سال 2012 به عنوان یکی از اعضای کنگره خدمت می کرد، در سال 2019 به دلیل ممنوعیت قانون اساسی اعضای خانواده رهبران کودتا از ریاست جمهوری به طور موقت از شرکت در انتخابات منع شد. در طول سال ها، تعدادی از احکام بحث برانگیز در مورد اینکه آیا چنین ممنوعیت هایی باید اجرا شوند یا خیر، وجود داشته است.

کاندیداتوری او تا حد زیادی توسط نخبگان اقتصادی و نظامی گواتمالا حمایت می شود، اما مشارکت او نگرانی هایی را برای خانواده های قربانیان تحت تاثیر خشونت های دولتی در دوران دیکتاتوری پدرش ایجاد کرده است. بیش از 200000 نفر کشته یا به زور ناپدید شده اند، به نامزدی او اعتراض کردند و خواهان شفافیت بیشتر در انتخابات شدند.

نامزدهای دیگری که برای پست های قانونگذاری یا شهرداری نامزد می شوند به رشوه خواری، جرایم مواد مخدر یا سایر اتهامات جنایی متهم شده اند، از جمله برخی از آنها که توسط ایالات متحده تحریم شده اند.

مندس داردن گفت: «دیوان عالی انتخابات این نامزدها را به عنوان پیامی برای رد عمیق این نوع تحریم ها پذیرفت. می گوید: «الان برایم مهم نیست».

این اولین انتخابات عمومی است که از زمانی که کمیسیون بین المللی علیه مصونیت از مجازات تحت حمایت سازمان ملل متحد در گواتمالا پس از رای گیری سال 2019 پس از تصمیم دولت مبنی بر عدم تمدید ماموریت خود، درهای خود را بسته است، برگزار می شود.

پوستری که چهره ریوس را در کنار قربانیان دیکتاتوری پدرش نشان می دهد
پوستری در اعتراض به مشارکت زوری ریوس در انتخابات در مرکز تاریخی گواتمالا سیتی در روز 5 آوریل آویزان شده است. [Jeff Abbott/Al Jazeera]

از آن زمان، قضات، دادستان‌ها و بازرسان درگیر در پرونده‌های فساد یا عدالت انتقالی مرتبط با جنگ داخلی گواتمالا توسط مقامات و گروه‌های راست افراطی هدف قرار گرفته‌اند و برخی در سال‌های اخیر مجبور به تبعید شدند.

عقب نشینی نهادهای دموکراتیک از زمان سرنگونی این کمیسیون در انتخابات آتی به اوج خود رسیده است، که به گفته تحلیلگران، این انتخابات نگران کننده ترین انتخابات از زمان بازگشت کشور به دموکراسی در سال 1985 پس از سال ها دیکتاتوری نظامی است.

ادی کوکس، وکیل و ناظر انتخابات در گروه نظارت مستقل Mirador Electoral، به الجزیره گفت: «ما شاهد اولین انتخابات محدود از سال 1985 هستیم.

«دستکاری در سیستم وجود دارد، از ثبت نام تا [practice of] خرید رای، دستکاری در سیستم انتخاباتی و قضایی. این انتخابات محدود و گامی به سوی حکومت استبدادی تلقی می شود.

[ad_2]