پاکستان یک سال پس از از دست دادن قدرت عمران خان کجاست؟ | اخبار عمران خان

[ad_1]

اسلام آباد، پاکستان – دقایقی پس از اینکه ساعت در 10 آوریل سال گذشته به نیمه شب رسید، عمران خان اولین نخست وزیر در تاریخ پاکستان شد که رای اعتماد پارلمان را از دست داد.

خان حمایت متحدانش را در مجلس قانونگذاری و ارتش قدرتمند از دست داده بود. آن شب سرنوشت ساز در سال 2022 زنجیره ای از وقایع را به راه انداخت که کشور را در هاله ای از ابهام قرار داد و همزمان با یک بحران اقتصادی، سیاسی و امنیتی مواجه شد.

با توجه به تاریخ پاکستان، برکناری نخست وزیر چیز غیرعادی نبود. در واقع، در تاریخ 75 ساله این کشور آسیای جنوبی، هیچ نخست وزیری نتوانسته یک دوره پنج ساله را به پایان برساند.

به گفته ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده سابق ارتش، زمانی که خان در سال 2018 به نخست‌وزیری رسید، منتقدان وی ادعا کردند که وی از سوی ارتش حمایت می‌شود، ارتشی که مستقیماً بیش از سه دهه بر پاکستان حکومت می‌کرد و «مداوماً در سیاست این کشور مداخله می‌کرد».

با این حال، از آوریل سال گذشته، خان بارها و بارها همان پرسنل نظامی و به‌ویژه باجوا را به‌عنوان چهره‌های کلیدی پشت سر برکناری خود هدف قرار داده است. خان در مصاحبه اخیر با الجزیره گفت درسی که از تعلیق خود گرفت این بود که نباید “به فرمانده ارتش اعتماد می کرد”.

سال گذشته همچنین نشان داد که پیام مقاومت و فداکاری نخست وزیر سابق نه تنها تخیل مردم را به خود جلب کرده است، بلکه اختلافات عمیقی را در نهادهای دولتی نیز آشکار کرده است.

ارتش زمانی تسلط آهنینی بر روایت سیاسی داشت، اما عریفه نور، تحلیلگر سیاسی مستقر در اسلام آباد، گفت که او معتقد است ارتش اکنون “به اندازه گذشته قوی نیست”.

طبقاتی که در پاکستان کودتاهای نظامی را مشروع می‌دانستند، اکنون حمایت خود را به تحریک انصاف پاکستان منتقل کرده‌اند. [Khan’s political party]او گفت: “به طور سنتی، افرادی که از مداخله نظامی در سیاست حمایت می کردند، اکنون آن را زیر سوال می برند زیرا آنها حمایت خود را به عمران خان تغییر داده اند و شاید یکی از دلایل ضعیف به نظر رسیدن ارتش همین باشد.”

کامران بخاری، مدیر ارشد مؤسسه استراتژی و سیاست خطوط جدید در واشنگتن دی سی، گفت که در حالی که ارتش پاکستان هنوز کنترل قابل توجهی بر سیاست پاکستان دارد، اما تحت فشار بسیار زیادی نیز قرار دارد.

بخاری به الجزیره گفت: «خان تنها نماینده سیاسی سابق است که توانسته است روایت ارتش و شیوه‌های گفتمانی آن را به نفع خود به کار گیرد».

در ژانویه سال گذشته، چند ماه قبل از برکناری خان، یک نظرسنجی توسط آژانس تحقیقاتی گالوپ نشان داد که محبوبیت خان به کمترین میزان خود یعنی 36 درصد کاهش یافته است، در حالی که 41 درصد از پاسخ دهندگان از تحریک پاکستان او ابراز نارضایتی کردند. دولت انصاف (PTI)

با این حال، یک سال دور از قدرت، محبوبیت خان به شدت افزایش یافت. حزب او در 28 انتخابات از 37 انتخابات میان دوره ای برگزار شده در سال گذشته پیروز شد و نظرسنجی دیگری از گالوپ در فوریه نشان داد که محبوبیت او 61 درصد است.

برای بسیاری از ناظران، تغییر جمعیت شناسی پاکستان، جایی که نزدیک به 40 درصد از جمعیت آن بین 13 تا 40 سال سن دارند، همراه با جامعه ای که به سرعت در حال شهرنشینی است، نقش مهمی در محبوبیت فزاینده خان ایفا کرده است.

خان یک “پوپولیست” است

با این حال، محمد بدر علم، تحلیلگر سیاسی مستقر در لاهور و سردبیر سابق، نخست وزیر سابق را “پوپولیست” خواند و گفت که او تنها “راه حل های ساده انگارانه ای برای مشکلات پیچیده” ارائه می دهد.

علم به الجزیره گفت: «او جنبشی از طبقات شهری متحرک از نظر اجتماعی و اقتصادی است که نخبگان حاکم را از زندگی خود دور می بینند. «عمران خان مانند همه پوپولیست ها موفق شده است که ترس و نفرت این گروه از مردم را برانگیزد. او به اندازه کافی خوش شانس بود که در زمان مناسب حضور داشت تا آرمان ها، آرزوها و ناامیدی های آن طبقه را با موفقیت نشان دهد.

نور گفت که جوانانی که وارد رای دهندگان می شوند به دنبال تغییر هستند.

«جوانان خواهان تغییر هستند و این تغییر را در عمران خان می بینند. او در یک سال گذشته اشتباهات زیادی مرتکب شد، اما این مهم نیست. به نظر می رسد هیچ کدام از اینها نمی ماند زیرا طرف مقابل چیزی است که او را محبوب می کند.» او با اشاره به ائتلاف حاکم به رهبری نخست وزیر شهباز شریف گفت.

به گفته برخی از اقتصاددانان، شریف پس از اتخاذ تصمیمات سیاسی توسط دولت خان که “میدان مین” را برای دولت جدید باقی می گذارد، به قدرت می رسد.

اما سیاست های اقتصادی دولت کنونی که به دلیل سیل های فاجعه بار سال گذشته تشدید شده است، پاکستان را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

تورم به بیش از 35 درصد افزایش یافته است که بالاترین رکورد ثبت شده است، در حالی که ذخایر خارجی پاکستان به کمتر از 5 میلیارد دلار کاهش یافته است که برای پوشش بیش از پنج هفته واردات کافی است.

براساس گزارش اخیر موسسه صلح ایالات متحده، پاکستان همچنین باید 77.5 میلیارد دلار بدهی خارجی خود را تا ژوئن 2026 بپردازد. این کشور همچنین در تلاش برای نهایی کردن قرارداد با صندوق بین‌المللی پول (IMF) برای باز کردن 1.1 میلیارد دلار بودجه مسدود شده است.

عمران خان و شهباز شریف
عکس ترکیبی که عمران خان، سمت راست، و نخست وزیر شهباز شریف را نشان می دهد [File: Reuters]

در همین حال، مردم در ازدحام مردم در تلاش برای جمع آوری کمک های غذایی در ماه مبارک رمضان هستند.

بحران سیاسی نیز عمیق تر شد. خان از زمان برکناری خود برای برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام که اکنون برای اکتبر برنامه ریزی شده است، تلاش کرده است. همچنین یک اقدام به قتل علیه او وجود دارد که رهبر 72 ساله مخالفان سیاسی خود را مقصر دانست.

با وجود طیف وسیعی از مشکلاتی که کشور را فراگرفته است – که مشرف زیدی از اندیشکده تبدلب مستقر در اسلام آباد آن را “چند بحران” نامیده است – سوال این است: آیا برکناری خان در سال گذشته تصمیم خوبی بود؟

احمد بلال محبوب، رئیس مؤسسه توسعه قانونگذاری و شفافیت پاکستان، اندیشکده دیگر، گفت که حذف دولتی که بیش از سه سال قدرت را به پایان رسانده است، هیچ فایده ای ندارد.

محبوب به الجزیره گفت: «منصفانه است که به او اجازه دهیم دوره ریاست جمهوری خود را تمام کند و به او فرصت دهیم تا به بیانیه خود که به مردمش وعده داده بود عمل کند.

زیدی گفت که مکانیسم برای برکناری خان قانونی است، اما احساس می‌کند که برکناری او “خدمت خوبی به مردم پاکستان نکرده است”.

او گفت: «با این حال، مردم پاکستان برای خان یا کسانی که مخالف او هستند، چه در دولت ائتلافی که جایگزین او شد و چه در ارتش، ملاحظاتی نیستند.

اما آیا برگزاری انتخابات زودهنگام طبق خواسته حزب تحریک انصاف، به ثبات کشور 220 میلیونی کمک خواهد کرد؟

محبوب گفت: «توافق گسترده‌تر در مورد موضوعات گسترده‌تر بین عمران خان و سایر احزاب در این مرحله بسیار مهم خواهد بود و تا زمانی که این توافق حاصل نشود، من بعید می‌دانم که نظرسنجی‌ها به هیچ راه‌حلی منجر شوند».

علم گفت که در جامعه‌ای که از نظر سیاسی دو قطبی شده مانند پاکستان، برگزاری انتخابات می‌تواند راهی معنادار برای مشارکت همه سهامداران باشد، اما نمی‌تواند به همه مسائل رسیدگی کند.

او گفت: “کشور ما شکسته و جامعه ما ناکارآمد است.” “این مشکلات ساختاری عظیم را نمی توان در یک انتخابات غلبه کرد، اگرچه انتخابات آزاد، عادلانه و واقعاً نماینده می تواند رهبری سیاسی ایجاد کند که می تواند برای رسیدگی به این مشکلات شروع به کار کند.”

زیدی گفت که “هرج و مرج فعلی” در پاکستان فقط به دلیل حوادث سال گذشته نیست.

او گفت: «با این وجود، انتخابات آزاد، عادلانه و به موقع تا زمانی که در محدوده زمانی مقرر در قانون اساسی باشد- پیش نیاز مطلق برای خروج از «چند بحران» پاکستان است.

[ad_2]