انتقاد روسیه از “تسخیر” مدرسه سفارت لهستان در ورشو | اخبار

[ad_1]

مسکو مدعی است که مقامات لهستانی با هدف تصرف مدرسه سفارت به محوطه آن حمله کردند.

روسیه متعهد شد که به آنچه که تصرف غیرقانونی مدرسه سفیر خود در ورشو توسط لهستان است، واکنش قاطعانه ای نشان دهد، اقدامی که آن را نقض فاحش کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک خواند.

شبکه خبری دولتی لهستان TVP Info گزارش داد که پلیس صبح روز شنبه در بیرون مدرسه سفارت روسیه در خیابان Kieleckiej در ورشو ظاهر شد.

سخنگوی وزارت خارجه لهستان در پاسخ به سوالی درباره این حادثه به رویترز گفت که ساختمان مدرسه سفارت متعلق به دولت لهستان است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که مقامات لهستانی با هدف تصرف مدرسه سفارت به محوطه آن حمله کردند.

در این بیانیه آمده است که “اقدامات خصمانه” لهستان “نقض فاحش” کنوانسیون وین در رابطه با روابط دیپلماتیک 1961 و تجاوز دیگری به اموال دیپلماتیک روسیه است.

این وزارتخانه تاکید کرد: «چنین اقدام گستاخانه ورشو که فراتر از ارتباطات متمدن بین دولتی است، بدون واکنش تند و عواقب ما برای مقامات لهستانی و منافع لهستان در روسیه باقی نخواهد ماند».

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای جداگانه در تلگرام، اقدامات مقامات لهستانی را “تحریک آمیز” توصیف کرد.

«ورشوی رسمی سال‌هاست که قانون را زیر پا گذاشته است: قوانین بین‌المللی، توافق‌های دوجانبه، قوانین داخلی. او رفتاری سرکش و غیرقانونی دارد. آنچه را می توان در یک کلمه توصیف کرد – تحریک.

مدرسه سفارت روسیه در ورشو
مردم ساختمان مدرسه سفارت روسیه در ورشو را ترک می کنند [Kuba Atys/Agencja Wyborcza.pl via Reuters]

لهستان در چارچوب قانون عمل می کند: رسمی

لوکاس جاسینا، سخنگوی وزارت خارجه لهستان به رویترز گفت که روسیه حق اعتراض دارد، اما لهستان در چارچوب قانون عمل می کند.

وی گفت: نظر ما که توسط دادگاه تایید شده این است که این ملک متعلق به دولت لهستان است و به صورت غیرقانونی از روسیه گرفته شده است.

سرگئی آندریف، سفیر مسکو در لهستان، پیشتر به خبرگزاری های دولتی روسیه گفته بود که ساختمان مدرسه سفارت دیپلماتیک است و مقامات لهستانی حق مصادره آن را ندارند.

روابط متشنج بین دو کشور به دلیل جنگ در اوکراین بیشتر تیره شده است، به طوری که ورشو خود را به عنوان یکی از سرسخت ترین متحدان کی یف قرار می دهد و نقش اصلی را در متقاعد کردن متحدان برای تهیه تسلیحات سنگین ایفا می کند.

آندریف، سفیر روسیه در اوایل این هفته گفت که دادستان های لهستان مقادیر قابل توجهی پول از حساب های بانکی مسدود شده سفارت و نمایندگی تجاری روسیه کشف و ضبط کرده اند.

در مارس 2022، لهستان اعلام کرد که 45 دیپلمات روسی مظنون به کار برای سرویس های اطلاعاتی مسکو را اخراج می کند.

[ad_2]