صدها نفر از سودان با ورود به هفته سوم درگیری تخلیه شدند | اخبار

[ad_1]

رسانه دولتی عربستان سعودی اعلام کرد، صدها خارجی که از سودان گریخته اند به شهر بندری جده عربستان سعودی رسیده اند، زیرا سودان با وجود آتش بس وارد سومین هفته درگیری بین نیروهای نظامی رقیب شده است.

خبرگزاری دولتی SPA روز شنبه گزارش داد که یک کشتی حامل حدود 1900 فرد تخلیه شده پس از عبور از دریای سرخ از بندر سودان به پایگاه نیروی دریایی عربستان سعودی در جده رسید که در آخرین تخلیه از طریق دریا انجام شده است.

این گروه شامل اولین مهاجران شناخته شده ایرانی بود که از جنگ فرار کردند، زیرا وزارت خارجه ایران گفت 65 شهروند ایرانی بندر سودان را از طریق جده به ایران ترک کردند.

ما در خارطوم به دلیل جنگ وضعیت بدی داشتیم و نمی دانستیم چه کنیم. متشکرم، عربستان سعودی. سفر خوبی به عربستان سعودی داشته باشید و من بسیار خوشحالم.»

امارات متحده عربی اعلام کرد پیش از این یک هواپیمای تخلیه امارات از سودان وارد شد که حامل شهروندان و اتباع 16 کشور بود. حدود 128 مهاجر از جمله شهروندان انگلیسی و آمریکایی به ابوظبی، پایتخت این کشور، فرود آمدند و در آنجا با مقامات ملاقات کردند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، کاروان جداگانه دولت آمریکا روز شنبه وارد شهر بندر سودان در دریای سرخ شد و شهروندان آمریکایی، پرسنل محلی و سایرین را تخلیه کرد.

ده ها هزار نفر در سودان آواره شده اند یا برای فرار از جنگ بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) به کشورهای همسایه چاد، مصر، سودان جنوبی و اتیوپی سفرهای سختی انجام داده اند.

مصعب عبدالرحمن، دانش آموزی در بندر سودان در ساحل شرقی دریای سرخ در انتظار خروج از کشور، به الجزیره گفت: «من در میان افرادی بودم که تقریباً هفت روز بدون غذا، برق و آب در خارطوم گرفتار شده بودند. شرایط خیلی بد بود اما خدا را شکر توانستیم برویم و به اینجا بیاییم. کمی سواری سختی بود، اما همه چیز درست شد و ما رسیدیم.»

یک کشتی سودانی وارد جده شد
افراد تخلیه شده از طریق دریای سرخ از بندر سودان به پایگاه دریایی ملک فیصل عربستان در جده رفتند. [Fayez Nureldine/AFP]

این درگیری وارد سومین هفته خود می شود

بر روی زمین، درگیری های شدیدی در نزدیکی مرکز خارطوم، نزدیک مقر ارتش و کاخ ریاست جمهوری اواخر روز شنبه شنیده شد. ساکنان گفتند که تیراندازی و توپخانه در طول روز در پایتخت ادامه داشت.

هیبا مورگان، خبرنگار الجزیره که از خارطوم گزارش می دهد، گفت که درگیری بین ارتش سودان و نیروهای RSF در بحری، در شمال پایتخت ادامه دارد.

به ساکنان هشدار داده شده است که در خانه بمانند و این در حالی است که قرار است این یک دوره آتش‌بس باشد که در آن باید آرامشی در درگیری وجود داشته باشد تا مردم بتوانند بیرون بروند و نیازهای اولیه خود را از سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها تهیه کنند یا مراقبت کنند. مورگان گفت.

اما در بحری و همچنین در شهر عمران، شهر دوقلوی پایتخت خارطوم که در آن جنگ در حال وقوع است، این امکان وجود ندارد. [between the two warring sides]با وجود اینکه باید آتش بس برقرار شود.

خشونت در 15 آوریل زمانی آغاز شد که جنگ طولانی مدت قدرت بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) به درگیری تبدیل شد.

وزارت بهداشت روز شنبه گفت که خشونت ها از آن زمان تاکنون حداقل 528 نفر را کشته و 4599 نفر را مجروح کرده اند، اما این آمار احتمالاً ناقص است.

سازمان ملل گفت که حدود 75000 نفر بر اثر جنگ در خارطوم و ایالت های نیل آبی، کردوفان شمالی و همچنین منطقه دارفور غربی آواره شده اند.

این جنگ سودان را به سمت جنگ داخلی سوق داده است و روند انتقالی با حمایت بین المللی را با هدف استقرار یک دولت دموکراتیک و فرار ده ها هزار نفر به کشورهای همسایه از مسیر خود خارج کرده است.

این کشورها در طول یک سری آتش بس با میانجیگری قدرت های خارجی، به ویژه ایالات متحده، به جنگ ادامه دادند. آخرین آتش بس 72 ساعته در نیمه شب یکشنبه به پایان می رسد.

یکدیگر را مقصر دانستن

RSF روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که یک هواپیمای نظامی را در Omdurman، در آن سوی رود نیل از خارطوم سرنگون کرد و ارتش را به نقض آتش بس با حمله به آنجا متهم کرد. در زمان انتشار، ارتش بیانیه ای در مورد این ادعا صادر نکرده بود.

ارتش پیشتر نیروهای RSF را به تخلفات متهم کرد و روز شنبه گفت که نیروهایش به کار خود برای پایان دادن به “شورش” ادامه می دهند. ساکنان گفتند، برای دوره های روز شنبه، خشونت در منطقه پایتخت نسبت به روزهای اخیر شدت کمتری داشته است.

ساکنان همچنین از آرامش نسبی در شهر الجینه در منطقه غربی دارفور پس از چند روز درگیری در آنجا خبر دادند. کانون وکلای دارفور اعلام کرد که تعداد کشته شدگان به 200 نفر و زخمی شدن هزاران نفر رسیده است.

در حال حاضر چشم انداز گفتگو بین ارتش و شبه نظامیان تیره و تار به نظر می رسید.

روز جمعه، ژنرال عبدالفتاح البرهان، رهبر ارتش، با اشاره به ژنرال محمد حمدان داگالو، معروف به همدی، گفت که هرگز با رهبر “شورشیان” RSF نمی نشیند. رئیس RSF نیز به نوبه خود گفت که تنها پس از پایان جنگ توسط ارتش صحبت خواهد کرد.

فولکر پرتس، رئیس هیئت سازمان ملل در سودان، روز جمعه گفت که تنش بین ژنرال‌های رقیب قبل از شروع درگیری “روشن” بود.

پرتس به تلویزیون الجزیره گفت: “هیچ هشدار اولیه ای مبنی بر آغاز جنگ در صبح روز 15 آوریل وجود نداشت.” و افزود که تلاش هایی برای کاهش تنش ها انجام شده است.

[ad_2]