بادیه نشینان اردن مبارزه با تغییرات آب و هوایی را آغاز می کنند | اخبار بحران آب و هوا

[ad_1]

وادی رام، اردن – دره بیابانی وسیع قرن ها محل زندگی مردم عشایری بوده است که به طور سنتی از طریق گله داری بز، گوسفند و شتر و همچنین شکار امرار معاش می کردند.

اما با تأثیر تغییرات آب و هوایی بر معیشت آنها، بادیه نشینان اینجا در جنوب کشور مجبور شدند این منطقه را به عنوان یک مکان توریستی توسعه دهند.

صلاحه الذالبیه، 89 ساله، تمام عمر خود را در وادی روم زندگی کرده و این منطقه را در مقابل چشمان خود تغییر داده است. سایت میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از محبوب ترین مقاصد بازدیدکنندگان در کشور شناخته شده است.

«خانواده من با پرورش گوسفند و شتر امرار معاش می کردند. اما شبیه [it] باران کمتری شروع به باریدن کرد، پرورش حیوانات و امرار معاش دشوار شد. ما مجبور شدیم به روستا نقل مکان کنیم و حیوانات خود را بفروشیم.”

خانواده الذالبیه تورهای راهنما ارائه می دهند و یک کمپ برای مسافران برپا می کنند.

صلاحه الذالبیه (89) و خانواده اش نسل ها در وادی روم در اردن زندگی می کنند.  این دره که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، از ماسه سنگ تراشیده شده و در قسمت‌های جنوبی کشور در مساحتی به وسعت 720 کیلومتر مربع قرار دارد.
صلاحه الذالبیه 89 ساله و خانواده اش نسل ها در وادی روم اردن زندگی کرده اند. [Bayan Abu Ta’ema/Al Jazeera]

اثرات تغییر اقلیم

بر اساس طبقه بندی اقلیمی کوپن-گیگر، که از رنگ ها و رنگ ها برای دسته بندی جهان در مناطق آب و هوایی بر اساس معیارهایی مانند دما استفاده می کند، اردن در آینده یک کشور “قرمز” خواهد بود.

لیث الداسوکی، مشاور انرژی و آب و هوا، گفت که این نشان می دهد که دماهای بالا و خشکسالی های شدید روبرو خواهد شد.

الدسوقی، متخصص در مهندسی و مدیریت انرژی های تجدیدپذیر، توضیح داد که وادی رام با افزایش دما، کمبود آب، بیابان زایی و فراوانی بیشتر رویدادهای شدید آب و هوایی مانند سیل بزرگ در نوامبر 2014 مواجه است.

الداسوکی گفت که برخی مناطق در وادی روم با پتانسیل متوسط ​​تا زیاد برای سیل مواجه هستند که می تواند عواقب شدیدی برای ساکنان داشته باشد، از جمله اختلال در معیشت، تأثیر بر صنعت گردشگری محلی و ایجاد فرسایش خاک که بر پوشش گیاهی تأثیر می گذارد.

آب های زیرزمینی در وادی رام عمدتاً غیر قابل تجدید در نظر گرفته می شوند. بر اساس مشاهدات کتاب سال آب BGR، سطح آب زیرزمینی از سال 1996 با نرخ ثابتی در حدود 1.2 متر در سال کاهش یافته است.

الداسوکی گفت: «دماهای بالاتر منجر به مصرف بیشتر آب های زیرزمینی می شود و این نه تنها بر مردم ساکن در وادی روم، بلکه بر کل کشور تأثیر می گذارد.

روستایی در وادی روم
صلاحه الذالبیه و خانواده اش در روستای وادی روم زندگی می کنند [Bayan Abu Ta’ema/Al Jazeera]

افزایش در آب و هوای شدید

اگرچه فراوانی سیل در اردن افزایش یافته است، اما این بدان معنا نیست که مردم به آب بیشتری دسترسی داشته اند. الداسوکی توضیح داد که اگر هیچ چیز دیگری نباشد، خاک را خراب می کند.

او گفت که منبع اصلی آب در اردن، از جمله آب های سطحی و زیرزمینی، باران است.

«به دلیل بارندگی کم و میزان تبخیر زیاد، حفظ آب کافی چالش برانگیز است. وی افزود: وادی رام سالانه بارندگی بسیار کمی دارد و برخی مناطق تقریباً صفر بارندگی دارند.

بر اساس شاخص استاندارد بارش، یک شاخص آماری، اردن خشکسالی های مکررتری را تجربه می کند.

الداسوکی گفت: «به طور کلی، تغییرات آب و هوایی می تواند تأثیر قابل توجهی بر شرایط زندگی مردم در وادی روم داشته باشد و بر دسترسی آنها به آب، غذا و دام و همچنین شرایط زندگی ایمن تأثیر بگذارد.

هالا مراد، رئیس انجمن توسعه محیط زیست دیبن، گفت که هزینه کردن برای پروژه های توسعه ابزار مهمی برای کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی است.

“سرمایه گذاری در این پروژه ها [is important] برای جمعیت محلی در وادی رام و مقابله با تهدید باران های سیل آسا، و همچنین ایجاد زیرساخت های اطراف که از سیل های ناگهانی محلی جلوگیری می کند. او به الجزیره گفت که این مهم خواهد بود.

یک روز در یک زمان

علیرغم تغییرات آب و هوایی، الزلابی و خانواده اش می گویند که روز به روز آن را تحمل می کنند و در دهه های اخیر شاهد بهبود کیفیت زندگی خود بوده اند.

«زندگی اکنون بهتر از زمانی است که من جوان بودم. ما فقط شتر داشتیم و ماشین نداشتیم. با بزرگ شدن روستا، ما نیز برای بچه ها مدرسه گرفتیم.»

او خودش فرصت رفتن به مدرسه را نداشت و گفت که سپاسگزارم “که برای نسل های بعد از من آسان تر و بهتر شده است.”

نوه الذالبه، سلمان الذالبه نیز در این روستا زندگی می کند و در طول سال با گردشگران کار می کند.
نوه الذالبیه، سلمان، در تمام طول سال با گردشگران کار می کند [Bayan Abu Ta’ema/Al Jazeera]

سلمان، نوه الذالبیه نیز در روستا زندگی می کند و در تمام طول سال با گردشگران کار می کند.

ما روز به روز زندگی می کنیم و نمی توان گفت که تغییرات آب و هوایی چگونه در آینده بر این منطقه تأثیر می گذارد. از هم‌اکنون، ما از بارانی که در این زمستان داشته‌ایم و توانسته‌ایم از طریق گردشگری از خودمان حمایت کنیم، سپاسگزاریم.»

به گفته سلمان اگرچه اکثر گردشگرانی که از این منطقه بازدید می کنند محترم هستند، اما همه آنها به بهترین شکل با طبیعت رفتار نمی کنند.

او گفت: «ما می‌بینیم که برخی از گردشگران با خودروهای خود می‌آیند، که وقتی منطقه را نشناسی خطرناک است.

وی همچنین گفت: برخی از گردشگران بدون در نظر گرفتن مصلحت طبیعت زباله می ریزند.

سلمان گفت که جامعه در طول سال‌ها متوجه تفاوت‌های دما شده است زیرا زمستان‌های وادی روم سردتر و تابستان‌ها گرم‌تر شده است. بر این اساس، بارندگی در زمستان ها افزایش یافته است، چیزی که سلمان آن را نعمتی ترکیبی می داند.

آب دادن به حیوانات در بیابان کمک می کند، اما وقتی هوا سردتر می شود به این معنی است که باید از برق بیشتری استفاده کنیم. همچنین اگر هوا بیش از حد سرد شود روی حیوانات تأثیر منفی می گذارد زیرا ممکن است نتوانند در برابر دمای سرد مقاومت کنند.»

[ad_2]