بان کی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد برای صلح در میانمار “هر کاری که در توان دارد” انجام خواهد داد | اخبار سیاسی

[ad_1]

بان کی مون خواستار پایان دادن به خشونت و ایجاد یک “دولت مسالمت آمیز، دموکراتیک و قانونی” شد.

بان کی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد خواستار پایان دادن به خشونت‌هایی شد که از زمان کودتای فوریه 2021 میانمار را لرزاند و تلاش‌ها برای تامین صلح پایدار و یک دولت قانونی را از سر گرفت.

بان، که بخشی از گروه مشاوران بزرگان رهبران سابق جهان است، پس از بازدید از کشور به دعوت ارتش، در بیانیه ای اظهارات خود را بیان کرد.

بان کی مون روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: «من به میانمار آمده‌ام تا از ارتش بخواهم که پایان فوری خشونت را بپذیرد و گفت‌وگوی سازنده بین همه طرف‌های ذینفع آغاز کند.» سیاستمداران، در کودتا حذف شد و فعالان دموکراسی خواه باید بخشی از هر بحثی باشند.

ژنرال ها همه مخالفان خود را “تروریست” توصیف می کنند.

«جلسات من اکتشافی بود. من هر کاری که بتوانم انجام خواهم داد تا به مردم میانمار کمک کنم تا صلح، رفاه و آزادی را که سزاوار آن هستند، تضمین کنند.

میانمار زمانی که ژنرال ارشد ارتش مین آنگ هلائینگ قدرت را به دست گرفت و رهبر منتخب آنگ سان سوچی را در زمانی که لیگ ملی برای دموکراسی (NLD) در آستانه آغاز دومین دوره خود پس از پیروزی قاطع در انتخابات بود، بازداشت کرد، در بحران فرو رفت.

این کودتا جرقه اعتراضات گسترده و واکنش خشونت آمیز نظامی را برانگیخت و باعث شد برخی در تلاش برای احیای دموکراسی سلاح به دست بگیرند.

بان گفت که توسط ارتش به میانمار دعوت شده است و با مین آنگ هلائینگ در نایپیداو پایتخت و همچنین تین سین که بین سال های 2011 تا 2016 به عنوان رئیس یک دولت شبه غیرنظامی خدمت کرده است، ملاقات کرد. نور جهانی جدید میانمار توسط دولتی در نسخه سه شنبه آن بحث ها را صمیمانه توصیف کرد.

در بیانیه بان هیچ اشاره ای به ملاقات با آنگ سان سوچی که حداقل 33 سال است پس از یک سری محاکمه های مخفیانه که در آن او به اتهام فساد و سایر اتهامات که به گفته منتقدان انگیزه های سیاسی دارند، در زندان بوده است، نشده است. او قبلا در زمانی که دبیرکل سازمان ملل بود با او ملاقات کرده بود.

بان کی مون در جریان گفتگوهای خود با ارتش گفت که بر نیاز فوری به پیشرفت در اجرای اجماع پنج ماده ای اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) و اقدام در مورد قطعنامه دسامبر گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد، که شامل درخواست ها می شود، تاکید کرد. پایان فوری خشونت و آزادی همه زندانیان سیاسی، از جمله آنگ سان سوچی و رئیس جمهور غیرنظامی وین مینت.

سفر غیرمنتظره بان به دنبال خشم جهانی به دلیل حمله هوایی نظامی به روستایی در منطقه ساگاینگ بود که منجر به کشته شدن بیش از 160 غیرنظامی از جمله کودکان شد و او گفت که این حمله را محکوم کرده است.

او در پی ترور یک مقام ارشد انتخاباتی منصوب شده توسط ارتش در یانگون توسط یک گروه ضد کودتا وارد کشور شد.

ارتش که بدون مدرک ادعا می کند که انتخابات گذشته در نوامبر 2020 تقلب بوده است، وعده برگزاری انتخابات جدید را داده است، اما NLD و سایر احزاب قبلاً پس از عدم ثبت نام مجدد بر اساس قانون جدید انتخاباتی سختگیرانه ای که توسط ژنرال ها تهیه شده است، ممنوع شده اند.

بان گفت: انتخابات تنها زمانی باید برگزار شود که شرایط آزاد و عادلانه باشد.

در این بیانیه هشدار داده شده است: «برگزاری انتخابات در شرایط کنونی خطر خشونت و تفرقه بیشتر و عدم به رسمیت شناختن نتایج از سوی مردم میانمار، آسه‌آن و جامعه بین‌المللی گسترده‌تر را به همراه دارد».

[ad_2]