با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب از اسد به گرمی استقبال شد | اخبار مربوط به بشار اسد

[ad_1]

رئیس جمهور سوریه در اولین نشست سران یک بلوک منطقه ای از زمان تعلیق کشورش به دلیل سرکوب اعتراضات ضد دولتی در سال 2011 شرکت کرد.

پس از بیش از یک دهه انزوا، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه جنگ زده، به اتحادیه عرب بازگشت.

اسد روز جمعه در سی و دومین نشست سران بلوک منطقه ای که برای اولین بار از زمان تعلیق کشورش پس از آغاز جنگ در سوریه در سال 2011 در شهر بندری جده عربستان سعودی آغاز شد، شرکت کرد.

تحلیلگران گفتند که پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب 22 عضوی، سیگنالی قوی از پایان انزوای اسد بود که نشان دهنده تغییر مهم در نحوه نگاه بازیگران منطقه ای به واقعیت بقای دولت او به شیوه هایی است که در تضاد با غرب بود.

ایمن بن عبدالرحمن، نخست وزیر الجزایر، در سخنرانی افتتاحیه این نشست گفت: «مایلم با صدای بلند از سوریه به جایگاه خود در میان برادرانش استقبال کنم.

با ورود رهبران به سالن اصلی، اسد از جمله با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، احوالپرسی کرد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی (MBS)، که بالفعل حاکم پادشاهی است، قبل از گرفتن عکس رسمی اسد قبل از شروع جلسه، اسد را در آغوش گرفت.

عضویت سوریه در اتحادیه عرب پس از دستور اسد برای سرکوب معترضان در مارس 2011 لغو شد و این کشور وارد جنگی شد که از آن زمان تاکنون نزدیک به نیم میلیون نفر کشته و 23 میلیون نفر دیگر آواره شده اند.

برخی از کشورهای عربی خواستار پایان دادن به انزوای اسد شدند و از این تصمیم استقبال کردند، در حالی که برخی دیگر با عادی سازی کامل بدون راه حل سیاسی برای درگیری سوریه مخالف بودند و خواهان شرایطی برای بازگشت سوریه هستند.

نیروگاه نفتی عربستان سعودی که زمانی تحت تاثیر شدید ایالات متحده قرار داشت، در سال گذشته رهبری دیپلماتیک در جهان عرب را بر عهده گرفت و روابط خود را با ایران احیا کرد، از سوریه برای بازگشت به بازار استقبال کرد و در مورد درگیری در سودان مراقبه کرد.

چالش های جهانی

در این اجلاس شخصاً ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین حضور داشت که می خواهد از نبرد کی یف علیه روسیه حمایت کند.

سفر غافلگیرانه زلنسکی اولین سفر او به خاورمیانه از زمان تهاجم روسیه در فوریه 2022 است که به رهبر اوکراین این فرصت را می دهد تا با رهبران منطقه ای صحبت کند که در حمایت از کی یف بسیار کمتر از متحدان غربی وفادار بوده است.

یکی از نمایندگان اتحادیه عرب به خبرگزاری فرانسه گفت که دعوت زلنسکی از عربستان سعودی بوده است نه این اتحادیه. هیچ اظهارنظر فوری از سوی عربستان سعودی منتشر نشده است.

به گفته یک مقام سعودی، نماینده سفارت روسیه نیز در این نشست شرکت خواهد کرد.

زلنسکی برخی از رهبران عرب را به نادیده گرفتن وحشت‌های جنگ روسیه علیه کشورش متهم کرد.

وی خطاب به حاضران در اجلاس گفت: «متاسفانه برخی در سراسر جهان و اینجا در میان شما هستند که چشم خود را بر روی این سلول‌ها و الحاقات غیرقانونی می‌بندند.

کشورهای خلیج فارس علیرغم فشار غرب بر تولیدکنندگان نفت خلیج فارس برای کمک به انزوای روسیه، یکی دیگر از اعضای اوپک پلاس، تلاش کرده اند در درگیری با اوکراین بی طرف بمانند.

در حالی که او متعهد شده است صدها میلیون دلار به اوکراین کمک کند و از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت تهاجم روسیه حمایت کرده است، او همچنین از نزدیک با روسیه در زمینه سیاست انرژی هماهنگ بوده و سال گذشته مورد سرزنش واشنگتن قرار گرفت.

در اوایل سال جاری، یک مقام سعودی به خبرنگاران گفت که ریاض برای کمک به میانجی‌گری برای پایان دادن به مناقشه، به‌ویژه «در مورد مسائل جزئی مهمی که می‌تواند در نهایت به یک راه‌حل سیاسی برای کل مشکل کمک کند» باز است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و شاهزاده سعودی بدر بن سلطان
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در سمت چپ، پس از ورود شاهزاده بدر بن سلطان، معاون فرماندار مکه در فرودگاه جده، عربستان سعودی، جمعه 19 می 2023 برای شرکت در نشست سران کشورهای عربی مورد استقبال قرار گرفت. [Saudi Press Agency via AP]

[ad_2]