خواستار شفافیت در مورد نحوه برخورد مکزیک با قوانین مرزی جدید ایالات متحده است | اخبار مهاجرت

[ad_1]

ناظران و حامیان حقوق از مکزیک خواسته اند تا پس از اینکه تغییر در سیاست مرزی ایالات متحده برای افزایش فشار بر سیستمی که قبلاً تحت فشار قرار گرفته است، برنامه ای روشن برای پناهجویان منتشر کند.

عنوان 42 هفته گذشته منقضی شد و به دستور بهداشت عمومی ایالات متحده پایان داد که به مقامات اجازه می داد اکثر افراد در مرز را بدون فرصتی برای درخواست پناهندگی اخراج کنند.

در عوض، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، قانون جدیدی را اعلام کرد که به افراد اجازه می‌دهد در صورتی که قبلاً از پناهندگی در کشوری که از آن عبور کرده‌اند رد نشده‌اند، به سرعت از مرزهای ایالات متحده خارج شوند. همچنین اگر برای قرار ملاقات از طریق برنامه CBP One ایالات متحده که برای خدمات مهاجرت استفاده می شود تأیید نشده باشند، به سرعت حذف خواهند شد.

سیاست جدید همزمان با اعلام هفته گذشته بایدن و لوپز اوبرادور رئیس جمهور مکزیک مبنی بر ادامه سیاست اخراج مشترک دو کشور – که اولین بار در ژانویه اعلام شد – پس از انقضای عنوان 42 در 11 مه است. 30000 نفر از کوبا، نیکاراگوئه، هائیتی و ونزوئلا تا مکزیک در ماه.

اما ناظران گفتند که یک طرح بلندمدت برای نحوه برخورد مکزیک با افزایش احتمالی درخواست‌های پناهندگی در نتیجه تغییر سیاست هفته گذشته و ادامه اخراج اتباع خارجی مبهم باقی مانده است.

“[The Mexican government] گرچن کوهنر، مدیر مؤسسه زنان در مهاجرت (IMUMI) در مکزیکوسیتی، گفت: باید به ما بگوید که چه خبر است و برنامه چیست.

این گروه یکی از ده‌ها گروه جامعه مدنی مکزیکی است که هفته گذشته فهرستی از سؤالات را برای توضیح از مارسلو ابرارد وزیر امور خارجه مکزیک و آدان آگوستو لوپز هرناندز، وزیر امور خارجه مکزیک ارسال کردند.

از جمله سوالات پرسیده شده: آیا اخراج شدگان اجازه خواهند داشت در مکزیک پناهنده شوند؟ چه اقداماتی برای اطمینان از ایمنی افرادی که به قلمرو مکزیک بازگردانده شده اند انجام خواهد شد؟ مکزیک چه نوع “توافق یا همکاری مشترک” با ایالات متحده را برای برآوردن نیازهای کسانی که به مکزیک فرستاده شده اند، مذاکره کرده است؟ و آیا این شامل افزایش حمایت از کمیسیون مکزیک برای کمک به پناهندگان (COMAR) می شود که درخواست های پناهندگی را بررسی می کند؟

کوهنر به الجزیره گفت: ما هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده ایم.

“هیچ مرحله خاصی قابل مشاهده نیست”

آنا مارتین گیل، که بر سیاست مهاجرت آمریکای لاتین در مؤسسه سیاست عمومی دانشگاه رایس بیکر نظارت می‌کند، همچنین گفت که هنوز هیچ طرح روشنی از جمله نحوه برخورد مکزیک با افزایش احتمالی درخواست‌های پناهندگی مرتبط با سیاست از ایالات متحده ارائه نشده است.

او به الجزیره گفت: «تاکنون گام های مشخصی ندیده ام.

به گفته مارتین گیل، افزایش درخواست های پناهندگی مکزیکی عموماً به دنبال تغییراتی در سیاست ایالات متحده بوده است. او به پروتکل‌های حمایت از مهاجران (MPP) رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ، که همچنین به عنوان سیاست «در مکزیک باقی می‌ماند» نیز شناخته می‌شود، اشاره کرد که طبق آن، افرادی که به دنبال پناهندگی ایالات متحده هستند باید در مکزیک بمانند تا پرونده‌هایشان بررسی شود.

افرادی که در معرض MPP قرار گرفته اند، درصد موفقیت ناچیزی در تلاش برای رسیدن به ایالات متحده داشته اند. در همین حال، تعداد درخواست های پناهندگی در مکزیک از زمان معرفی این سیاست دو برابر شده است. ادعاها از کمتر از 30000 در سال 2018 به 60000 در سال 2019 افزایش یافت، اولین سالی که این سیاست اجرا شد.

مارتین گیل گفت: «این همیشه ترکیبی از عوامل است. اما ما در گذشته دیده‌ایم که هر زمان که ایالات متحده پناهندگی را دشوارتر می‌کند، مهاجران به مکزیک روی می‌آورند.

مدافعان می گویند که مهاجران به دلایل مختلفی در مکزیک درخواست پناهندگی می کنند.

برخی آن را راهی برای ماندن در کشور برای تلاش برای ورود روزی به ایالات متحده می‌دانند، در حالی که آندرس رامیرز، رئیس COMAR در فوریه برخی را متهم کرد که با این بخش «مانند یک نوع آژانس مسافرتی» رفتار می‌کنند که آژانس را در موقعیتی قرار داده است. از “نزدیک به فروپاشی”.

در آن زمان، COMAR یک برنامه آزمایشی را برای رد سریع درخواست های پناهندگی از کسانی که تصور می شد قصد ندارند در کشور باقی بمانند، راه اندازی کرد، اگرچه بعداً رها شد.

اما تایلر ماتیاس، محقق مکزیکی در دیده بان حقوق بشر، گفت که افزایش اجرای قوانین مهاجرت در مکزیک توسط مقامات باعث شده که برخی از مهاجران گزینه های کمی جز درخواست پناهندگی داشته باشند.

به عنوان مثال، او گفت، شهر مرزی جنوبی تاپاچولا، که نزدیک یک گذرگاه کلیدی بین گواتمالا و مکزیک است، “به چیزی شبیه به یک مرکز انتظار پناهندگان در فضای باز تبدیل شده است.”

«ایست‌های بازرسی با سربازان وجود دارد که مانع خروج شما می‌شوند. بسیاری از مردم به آنجا می رسند و تنها گزینه خود را درخواست پناهندگی در مکزیک می بینند.

او گفت که دولت مکزیک به جای COMAR با تمرکز بیشتر بر امور بشردوستانه، به سرمایه گذاری بیشتر در مؤسسه ملی مهاجرت (INM) با تمرکز بر اجرای قانون ادامه داد، که گاهی اوقات با عواقب مرگباری همراه بود.

مکزیک سال گذشته حدود 450000 نفر را بازداشت کرد که بسیاری از آنها به 66 بازداشتگاه در سراسر کشور منتقل شدند. شرایط وحشتناک در این مراکز با آتش سوزی در تاسیساتی در سیوداد خوارز در ماه مارس که منجر به کشته شدن 40 نفر از بازداشت شدگان شد، برجسته شد. از آن زمان، مکزیک به طور موقت 33 سایت بازرسی را بسته است.

ابرارد وزیر امور خارجه نیز به نوبه خود گفت که دولت با تصمیم اخیر دولت بایدن در مرز موافق نیست.

ابرارد هفته گذشته به خبرنگاران گفت: “موضع ما برعکس است، اما ما به صلاحیت آنها (ایالات متحده) احترام می گذاریم.”

وی همچنین پایان صدور فرم های مهاجرتی متعدد را اعلام کرد که به عنوان مجوز به برخی افراد اجازه می دهد به طور موقت – اما به طور قانونی – از مکزیک عبور کنند.

کوهنر از IMUMI گفت که این اقدام گزینه دیگری را برای مهاجران در کشور حذف می کند.

بنابراین در حال حاضر مردم فقط گیر می کنند. و این بدان معناست که مردم ممکن است مجبور شوند به درخواست پناهندگی بازگردند، حتی اگر نمی خواهند در اینجا بمانند، زیرا این تنها گزینه است.

نمی تواند نیازها را برآورده کند

اما مقامات مکزیکی، از جمله رامیرز از COMAR، همچنین گفتند که افزایش تقاضای پناهندگی این کشور نشان می دهد که این کشور به عنوان مقصد نهایی برای بیشتر افرادی که به دنبال امنیت هستند، تلقی می شود. مکزیک از تعریف لیبرال تری از واجدین شرایط پناهندگی یا حمایت های دیگر به جز ایالات متحده استفاده می کند که به طور کلی منجر به نرخ تایید بالاتر می شود.

درخواست های پناهندگی در این کشور در چند سال گذشته افزایش یافته است و مکزیک را به سومین مقصد بزرگ برای افرادی که به دنبال امنیت هستند پس از ایالات متحده و آلمان تبدیل کرده است. در سال 2022، 118000 درخواست پناهندگی جدید در مکزیک تا پایان سال ثبت شد که این رقم در سال 2017 تنها 14596 و در سال 2014 حدود 2137 بود.

بین ژانویه تا مارس امسال، COMAR تاکنون 37000 درخواست پناهندگی دریافت کرده است. اگر این نرخ ادامه یابد، سال 2023 در مسیری قرار دارد که بیشترین تعداد برنامه را تا کنون داشته باشد.

مارتین گیل به الجزیره گفت: «با این حال، بودجه با تعداد فزاینده درخواست‌هایی که مکزیک دریافت می‌کند مطابقت نمی‌کند.» امکان گسترش از 3 دفتر به 10 دفتر.

ماتیاس، پژوهشگر دیده بان حقوق بشر افزود: «ظرفیت و بودجه کارکنان برای آژانس پناهندگی موضوعی بوده و همچنان موضوعی برای آژانس پناهندگی است».

Ari Sawyer، محقق مستقر در مکزیکوسیتی در Crisis Group، گفت که نتیجه “تحقیرهای بزرگ” است که مردم را ماه ها منتظر تصمیم گیری می کند. این عقب ماندگی ها بیشتر با سیاستی تشدید می شود که عموماً مدعیان پناهندگی را ملزم می کند در کشوری که در آن درخواست پناهندگی می کنند، بمانند.

در سال 2022، بیش از 75 درصد از کل ادعاها در ایالت جنوبی چیاپاس، هم مرز با گواتمالا، جایی که تاپاچولا در آن قرار دارد، صورت گرفت. این ایالت با 75 درصد بالاترین نرخ فقر را در مکزیک دارد.

“مردم محلی برای بقا می جنگند. در حال حاضر منابع محدودی برای مردم ساکن در آنجا وجود دارد. ساویر به الجزیره گفت و بنابراین بازداشت مهاجران و در دام نگه داشتن پناهجویان مشکلات زیادی را برای مردم محلی ایجاد می کند که سپس مهاجران را مقصر می دانند و آنها را هدف قرار می دهند.

ساویر گفت: «بسیاری از مردم در نهایت به اردوگاه‌های موقت می‌روند یا در پناهگاه‌ها و مکان‌های دیگری که هدف کارتل‌ها و مقامات مکزیکی برای آزار و اذیت، اخاذی و سرقت قرار می‌گیرند، می‌مانند. هیچ حمایت دولتی وجود ندارد که این تعریف پناهندگی است.»

با وجود تغییر در سیاست ایالات متحده، هیچ نشانه ای از کاهش مهاجرت به آمریکا وجود ندارد.

روز دوشنبه، کلی کلمنتز، معاون کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به رویترز گفت که تعداد افرادی که از Darien Gap – گستره جنگلی که پاناما و کلمبیا را از هم جدا می کند و مسیر اصلی به سمت مکزیک و ایالات متحده است – می گذرند، می تواند در این زمان به رکورد بی سابقه برسد. سال

کلمنتز گفت: «دلایلی که مردم خانواده‌ها و زندگی‌شان را برای بازسازی جای دیگری گرفته‌اند، تغییر نکرده است.

[ad_2]