با وجود تأخیر در تبادل اسرا از پیشرفت در مذاکرات صلح یمن استقبال شد | اخبار مربوط به بحران های انسانی

[ad_1]

مبادله زندانیان که روز چهارشنبه بین شورشیان حوثی یمن و دولت شناخته شده بین المللی انتظار می رفت به تعویق افتاد، اما اولین اظهارات جناح های متخاصم در مورد آخرین مذاکرات صلح برای پایان دادن به درگیری 9 ساله این کشور باعث ایجاد خوش بینی شد.

هیئت‌های عربستان سعودی و عمان در حال مذاکره با نمایندگان حوثی‌ها در صنعا پایتخت یمن هستند که با وجود تاخیر در تبادل زندانیان، از سوی چندین طرف درگیر در روز دوشنبه مورد استقبال قرار گرفت.

محمد بن سعید الجابر، سفیر عربستان سعودی در یمن، روز دوشنبه در پیامی توئیتری نوشت: این مذاکرات با هدف «ثبات کردن آتش بس و آتش بس، حمایت از روند تبادل اسرا و کشف مکان‌های گفتگو بین اجزای یمنی برای دستیابی به یک سیاست پایدار و جامع است. راه حل در یمن

در همین حال، معمر العریانی، وزیر اطلاعات دولت یمن نیز از این مذاکرات استقبال کرد. توییت کردن در روز دوشنبه که “فضا بیش از هر زمان دیگری برای دستیابی به صلح آماده است.”

مجید فدائل، معاون وزیر حقوق بشر دولت یمن روز شنبه در توییتی نوشت که به درخواست کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) که میانجی این تبادل بود، تبادل اسرا تا 14 آوریل به تعویق افتاد.

فرستادگانی از عمان و عربستان سعودی در همان روز وارد یمن شدند تا با مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی حوثی ها دیدار کنند که در آن زمان گفت که گروهش به دنبال صلحی شرافتمندانه است که تضمین کند یمنی ها خبرگزاری صبا حوثی گزارش داد که “آزادی و استقلال” را به دست خواهد آورد.

یمن از سال 2015 پس از مداخله ائتلاف به رهبری عربستان سعودی پس از سرنگونی دولت عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور عبدربه منصور هادی در سال 2014، سال ها درگیر درگیری بوده است. دولت ابتدا به جنوب گریخت و سپس در تبعید به عربستان سعودی رفت. ایالات متحده از کمپین عربستان سعودی که یکی از فقیرترین کشورهای منطقه را وارد یک بحران انسانی شدید کرده است، حمایت نظامی کرده است.

این بحران به یک جنگ نیابتی همه جانبه بین عربستان سعودی و ایران تبدیل شده است که غیرنظامیان را هدف قرار داده است. به گفته سازمان ملل، کشتار صدها هزار یمنی، آواره شدن میلیون ها نفر و قحطی مداوم، آن را به بدترین بحران انسانی جهان تبدیل کرده است.

گفتگوها به عنوان پیشرفتی در جهت پایان دادن به این جنایات تلقی می شود.

مقامات یمنی و سعودی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که پیش نویس توافقنامه احیای آتش بس که در ماه اکتبر به پایان رسید، با هدف آغاز بازگشت به مذاکرات سیاسی است.

مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی حوثی ها با محمد الجابر سفیر عربستان در یمن در کاخ جمهوری در صنعا یمن دست داد.
مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی حوثی ها، در 9 آوریل 2023 با محمد الجابر سفیر عربستان در یمن در کاخ جمهوری در صنعا دست می دهد. [Saba News Agency/Handout via Reuters]

این مقامات همچنین به آژانس گفتند که نقشه راه صلح شامل رفع محاصره هوایی و دریایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از مناطق تحت کنترل حوثی ها و پایان دادن به محاصره حوثی ها در شهر تعز است.

این مقام ها افزودند که حوثی ها همچنین به عربستان سعودی تضمین های امنیتی ارائه کردند، در حالی که عربستان سعودی متعهد شد از تلاش های گسترده بازسازی در یمن حمایت کند. حوثی‌ها حملات متعددی را به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در تلافی بمب‌گذاری‌های ریاض انجام داده‌اند.

منابعی پیشتر به خبرگزاری رویترز گفتند که مذاکرات بین عربستان سعودی و حوثی‌ها همچنین بر بازگشایی کامل بنادر و فرودگاه تحت کنترل حوثی‌ها در صنعا، پرداخت حقوق کارمندان و جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی از سوریه متمرکز بود. کشور.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد روز دوشنبه از پیشرفت مذاکرات استقبال کرد.

او به آسوشیتدپرس گفت: «آنچه ما می‌بینیم این است که رشته‌های مختلف، کشورهای مختلفی که با یکدیگر در تنش بوده‌اند، صحبت کرده‌اند.

پیش از ورود این مقام سعودی به صنعا، یک مقام حوثی روز شنبه گفت که این گروه 13 زندانی را دریافت کرده است که عربستان سعودی در ازای آزادی یک زندانی سعودی پیش از این، پیش از تاخیر در توافق تبادل زندانیان آزاد کرده است.

این توافق که سازمان ملل در ماه مارس به واسطه آن کمک کرد، شامل آزادی تقریباً 900 زندانی از هر دو کشور از جمله سربازان سعودی است.



[ad_2]