بندر سودان، پناهگاه دریای سرخ برای بسیاری از فراریان از خشونت در سودان | سیاست

[ad_1]

بندر سودان، سودان – محمد به راحتی کسی که این کار را بارها انجام داده است، فلافل، سبزیجات تازه خرد شده را چیده، سپس روی نان پیتا سرخ می‌کند، سس‌ها و کمی نمک اضافه می‌کند قبل از اینکه سریع همه چیز را در کاغذ روغنی سفید بپیچد.

دریای سرخ پشت سرش آبی می درخشد و محمد که نمی خواست نام خانوادگی خود را به اشتراک بگذارد، با وجود گرما و شرایطش، ساندویچ ها را با لبخند جمع می کند.

این مرد سوری در روزهای اخیر به همراه همسر و فرزندانش از شهر خارطوم، پایتخت سودان گریخت، تنها دو سال پس از آنکه خانواده از شهر زادگاهشان حما، شهری در غرب سوریه فرار کردند.

محمد پس از درگیری در 15 آوریل بین ارتش سودان و شبه نظامیان رقیبش «نیروی پشتیبانی سریع» (RSF) در خارطوم، یک مغازه تهویه مطبوع را در خارطوم رها کرد تا به امن بندر سودان برود.

علیرغم آتش‌بس‌های شکسته‌شده گذشته، طرف‌های درگیر با آتش‌بس یک هفته‌ای که از روز پنجشنبه آغاز می‌شود، به منظور کاهش درگیری‌های مرگبار که تاکنون حدود 550 نفر کشته، 4926 زخمی و حدود 330000 آواره شده است، موافقت کردند.

در حالی که بندر سودان مملو از سودانی‌ها و خارجی‌هایی است که امیدوارند از این کشور جنگ‌زده فرار کنند، محمد فلافل می‌فروشد تا از افزایش اجاره‌بها در شهر عقب نماند.

او به الجزیره گفت: «این شغلی که اکنون انجام می‌دهم فقط چیزی است که مطمئن شوم روی میز غذا داریم.

اجاره روزانه 20000 [Sudanese] پوند (حدود 34 دلار) – هیچ کس نمی تواند آن را بپردازد.” بنابراین مجبور شدیم دست به کار شویم.

با این حال، محمد ساندویچ ها را به هرکسی که بخواهد سرو می کند، حتی اگر پولی نداشته باشد.

سایر پناهندگان سوری با ارائه خدماتی مانند کوتاه کردن مو یا فروش سیگار درآمد کسب می کنند.

پناهجویان سوری در سودان برای کسب درآمد موهای خود را در بندر سودان کوتاه می کنند
پناهجویان سوری در سودان برای کسب درآمد موهای خود را در بندر سودان کوتاه می کنند [Ahmad Mahmoud/Al Jazeera]

بر خلاف بسیاری از کسانی که به بندر سودان سفر کرده اند تا با قایق از کشور خارج شوند، محمد نمی خواهد سودان را ترک کند – و قطعاً نه برای سوریه.

حدود 200 سوری از زمان آغاز بحران تخلیه شده اند، از جمله 35 نفر در روز جمعه در کشتی عازم جده عربستان سعودی بودند.

من باید منتظر بمانم و فقط دعا کنم که اوضاع در سودان آرام شود تا بتوانیم به عقب برگردیم [to Khartoum]. یا اینجا می مانم و یک مغازه تهویه مطبوع در پورت سودان باز می کنم.»

[ad_2]