گفتگوی اسرائیل درباره پروازهای مستقیم حج به عربستان | اخبار سیاسی

[ad_1]

وزیر امور خارجه اسرائیل می گوید این درخواست ارائه شده و “این موضوع در حال بررسی است.”

اسرائیل ابراز امیدواری کرده است که مقامات سعودی اجازه پرواز مستقیم را برای شهروندان مسلمان خود که می خواهند به حج که ماه آینده برگزار می شود، بدهند.

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل روز چهارشنبه گفت که درخواستی مطرح شده و «این موضوع در حال بررسی است».

به گزارش رویترز، وی در مصاحبه با رادیو ارتش اسرائیل گفت: نمی توانم به شما بگویم که آیا پیشرفتی وجود دارد یا خیر. اما من خوشبین هستم که بتوانیم با عربستان سعودی صلح کنیم.»

میلیون ها مسلمان از سراسر جهان هر ساله برای مراسم حج به مکه سفر می کنند، زیارتی که به دنبال اعمال پیامبر اسلام در 1377 سال پیش انجام می شود.

شرکت در این زیارت حداقل یک بار در طول عمر برای همه مسلمانان توانمند و دارای تمکن مالی واجب است و هر ساله دو تا سه میلیون نفر در این مراسم شش روزه شرکت می کنند.

مراسم حج در دوازدهمین ماه تقویم قمری اسلامی به نام ذی الحجه بین روز هشتم تا سیزدهم ماه انجام می شود.

یایر لاپید، سلف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در ماه مارس گفت که به عنوان نخست وزیر در سال 2022 رضایت عربستان سعودی را برای پروازهای مستقیم تضمین کرده است. عربستان سعودی این موضوع را تایید نکرده است.

مسلمانان اسرائیل و فلسطین در حال حاضر از طریق یک کشور ثالث به عربستان سعودی سفر می کنند. از سال 2020، عربستان سعودی به خطوط هوایی اسرائیل اجازه داده است از حریم هوایی خود برای پرواز به امارات متحده عربی و بحرین، کشورهایی که روابط خود را با آنها عادی کرده است، استفاده کنند.

اسرائیل و عربستان سعودی روابط دیپلماتیک ندارند، اما این دو از سال 2020 به عنوان بخشی از فشارهای حمایت شده از سوی ایالات متحده برای آشتی اسرائیل با همسایگان خود در خلیج فارس، پیشرفت تدریجی در جهت عادی سازی آنها داشته اند.

چندین مشکل دشوار بر این پیشرفت تأثیر گذاشت.

عربستان سعودی اصرار داشت که ابتدا به اهداف تشکیل کشور فلسطین پرداخته شود. این پادشاهی در حال حاضر اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی شناسد.

در همین حال، ایالات متحده و اسرائیل از گرم شدن اخیر ریاض در روابط با ایران ناآرام هستند.

[ad_2]