بیم آن می رود که دستگیری غنوشی به سرکوب جدیدی در تونس منجر شود اخبار سیاسی

[ad_1]

تونس، تونس – راشد غنوشی این هفته خود را پشت میله‌های زندان می‌بیند و دختر رهبر اپوزیسیون تونس نگران سلامتی او و حزب او نگران اتفاقات بعدی است.

یوسره غنوشی با تشریح جزئیات بازجویی اولیه پدرش در روز دوشنبه گفت: «آنها اصرار داشتند که او می تواند 48 ساعت بدون حضور وکیل بازداشت شود.

قیس سید رئیس جمهور تونس یکی از مقدس ترین شب های تقویم اسلامی را برای انجام آخرین حرکت خود علیه مخالفان تونس انتخاب کرد – 27 رمضان. غنوشی بازداشت شد و دفاتر حزب النهضه که خود را «دموکرات مسلمان» توصیف می‌کرد، و همچنین ائتلاف اپوزیسیون جبهه نجات ملی بسته شد.

دلیل ظاهری بازداشت غنوشی ویدیویی بود که در آن وی با ارائه نظراتی نسبت به احتمال وقوع جنگ داخلی در صورت حذف جریان های مختلف سیاسی تونس، از جمله اسلام سیاسی و چپ، هشدار می داد.

مقامات با متهم کردن غنوشی به “توطئه علیه امنیت دولتی” و بازداشت وی در بازداشت موقت پاسخ دادند.

یوسرا غنوشی گفت که سخنان پدرش برای ایجاد این اتهامات از متن خارج شده است.

پدرم می‌گفت یکی از موفقیت‌های اصلی جبهه نجات ملی، عبور از قطب‌بندی سیاسی و ایدئولوژیک بود. [he said:] یسرا غنوشی گفت: «هرکس تونس را بدون این یا آن گروه، تونس بدون انادا، بدون اسلام سیاسی، بدون چپ یا هیچ یک از اجزای آن تصور کند، زمینه را برای جنگ داخلی فراهم می‌کند.»

حاتم نفتی، مقاله نویس سیاسی تونسی، گفت که سید از فرصت راشد غنوشی برای مطرح کردن چشم انداز جنگ داخلی برای توجیه دستگیری خود استفاده کرد، چیزی که برای سرکوب مخالفان تحت رهبری زین العابدین بن علی، رهبر سابق تونس استفاده شد.

نفتی گفت: «بن علی اسلام گرایان را به بهانه جلوگیری از جنگ داخلی از بین برد.

طرفداران سید نیز از این نظرات سوء استفاده کردند.

“شخصاً موافقم.” [Ghannouchi’s] اسامه حسابرسی، رهبر حزب ملی گرای ایچاب، گفت: “این یک فراخوان غیرمستقیم برای این چریک است که بیرون بیاید و جنگ داخلی را آغاز کند. او می خواهد همه کسانی را که در آن شرکت کرده اند نابود کند. [political] اقدامات از 25 جولای [2021]”

سید که در سال 2019 با حمایت النهضه رئیس جمهور شد، پارلمان منتخب دموکراتیک را در 25 ژوئیه 2021 منحل کرد و از آن زمان قدرت بیشتری از جمله با تغییر قانون اساسی کشور به دست آورده است. مخالفان او اقدامات او را به عنوان بخشی از یک کودتا محکوم کردند.

احمد گلول، مشاور ارشد غنوشی، به الجزیره گفت که بیم آن دارد که آخرین قسمت گام دیگری به سوی ممنوعیت کامل النهضه باشد.

هیچ آزار و اذیت سیستماتیک اعضای حزب وجود ندارد… [but they live] گالول گفت: در یک حالت وحشت روانی.

وی افزود: “هر چیزی که شما ارسال یا دریافت می کنید یا حتی برای یک روزنامه نگار می فرستید می تواند به عنوان مدرکی برای نوعی توطئه استفاده شود.”

هدف آسان

مونیکا مارکس، استادیار سیاست خاورمیانه در دانشگاه نیویورک ابوظبی، گفت که سید از کاهش محبوبیت غنوشی در سال های اخیر، به ویژه در میان بسیاری از سکولارهای تونسی، استفاده کرده است.

“[They have] مارکس گفت، آنچه را که به نظر می رسید مجموعه ای از اقدامات اقتدارگرایانه سید از 25 ژوئیه 2021 بود، پذیرفت.

مارکس افزود که دستگیری غنوشی «گوشت قرمزی بود که هواداران سید مدتی است هوس کرده بودند. این امر برای او مدتی می‌خرد، به‌ویژه در سمت چپ تونس، که دهه‌ها به غنوشی مشکوک بوده است.

در حالی که دستگیری غنوشی، یک تبعیدی قدیمی سابق که تنها پس از سرنگونی بن علی در سال 2011 به تونس بازگشت، در برخی از محافل مورد استقبال قرار گرفته است، ندا تونس، یکی از مقامات ارشد سابق حزب سکولار معتقد است که این تنها درک بین المللی را افزایش خواهد داد که تونس رفتن به مسیری تاریک

خالد چوکت که وزیر نیز بود گفت: «این زمان انزوای داخلی و خارجی رژیم تونس را افزایش می‌دهد و تونس را به ناشناخته می‌برد». این نشانه خطرناکی است مبنی بر اینکه همه چیز به سمت کثرت گرایی سیاسی و محدود کردن آزادی های عمومی و حقوق بشر در حال لغزش است.»

چوکت به الجزیره اشاره کرد که سید به وعده های خود برای مبارزه با فساد و بهبود رفاه اجتماعی عمل نکرده است و به جای آن بر دستگیری مخالفان سیاسی تمرکز کرده است، “به اضافه سخنان نفرت انگیزی که ادامه دارد، تصویری ایجاد می کند که سرمایه گذاران را در داخل و خارج از کشور می ترساند. برای تقسیم مردم تونس».

در همین حال، مارکس گفت که کشورهای غربی بیش از حد نگران مبارزه با مهاجرت و تهدید روسیه و چین برای ایجاد پایگاه در دریای مدیترانه هستند، بنابراین “آنها برای کثرت گرایی سیاسی یا حمایت از حقوق بشر در تونس تلاش نمی کنند.”

نطفی گفت: پروژه پوپولیستی سید پایان سیاست است. این نه تنها پایان احزاب سیاسی است، بلکه خطر پایان جامعه مدنی، انجمن‌ها و اتحادیه‌ها را نیز به دنبال دارد.»

[ad_2]