تبادل آتش ارمنستان و آذربایجان در مرز | اخبار درگیری

[ad_1]

این رویداد چند روز پیش از آن رخ می دهد که شورای اروپا میزبان نیکول پاشینیان از ارمنستان و الهام علی اف از آذربایجان برای گفتگو در بروکسل باشد.

ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را به خاطر درگیری در مرزهای ناآرام خود در آستانه مذاکرات به میزبانی اتحادیه اروپا با هدف حل و فصل اختلافات ارضی سه دهه خود مقصر دانسته اند.

درگیری روز پنجشنبه در حالی رخ می دهد که دو طرف در حال مذاکره برای یک توافق صلح برای پایان دادن به بن بست چند دهه ای بر سر قره باغ کوهستانی هستند، منطقه ای که به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت شناخته شده است اما اکثرا ارمنی ها در آن ساکن هستند.

وزارت دفاع ارمنستان روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیروهای آذربایجان با توپخانه و خمپاره یک مواضع ارامنه در منطقه سوتک» در شرق این کشور را شلیک کردند و سه تن از نظامیان این کشور زخمی شدند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که «طرف ارمنی بار دیگر با «سلاح‌های کالیبر بزرگ» توافقنامه آتش‌بس را نقض کرده و یک سرباز آذربایجانی مجروح شده و به شلیک خمپاره ادامه می‌دهد.

این رویداد تنها چند روز پیش از آن رخ می دهد که چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، میزبان نیکول پاشینیان از ارمنستان و الهام علی اف از آذربایجان برای گفتگو در روز شنبه در بروکسل باشد.

به گفته اتحادیه اروپا، این دو همچنین توافق کردند که با رهبران فرانسه و آلمان در حاشیه نشست سران اروپا در مولداوی در اول ژوئن دیدار کنند.

این نشست به میزبانی اتحادیه اروپا پس از آن برگزار شد که ایالات متحده گفت “پیشرفت محسوس” در گفتگوهای هفته گذشته میان وزرای خارجه در واشنگتن با هدف پایان دادن به مناقشه بر سر منطقه قره باغ کوهستانی حاصل شده است.

ارمنستان و آذربایجان جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی بودند که در سال 1991 پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی استقلال یافتند.

آنها دو بار بر سر مناطق مورد مناقشه، عمدتاً قره باغ کوهستانی، منطقه ای با اکثریت ارمنی در آذربایجان، وارد جنگ شده اند.

ده ها هزار نفر در دو جنگ در منطقه کشته شده اند، یکی که شش سال به طول انجامید و در سال 1994 به پایان رسید و دومی در سال 2020 که با توافقنامه آتش بس با مذاکره روسیه به پایان رسید. اما از آن زمان به بعد، درگیری‌ها مرتباً شروع شده است.

تلاش‌های میانجی‌گری غرب برای حل مناقشه در زمانی انجام می‌شود که قدرت منطقه‌ای روسیه به دلیل عواقب جنگش علیه اوکراین در تلاش است تا نفوذ تعیین‌کننده خود را حفظ کند.

[ad_2]