تحلیلگران: رئیس جمهور ازبکستان به دنبال گسترش قدرت است | اخبار انتخابات

[ad_1]

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در مهمترین رویداد عمومی سالانه روسیه در این هفته شرکت کرد – جشن 9 مه پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان نازی در سال 1945.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، «روز پیروزی» را به مراسمی عظیم تبدیل کرده است که در آن رهبران کشورهای شوروی سابق ظاهراً اتحاد خود را تأیید می کنند.

برخی از آنها، از جمله میرضیایف، طعم طول عمر سیاسی را که ظاهراً پوتین آرزوی آن را دارد، دارند.

پس از اصلاح قانون اساسی روسیه در سال 2020 برای «لغو» اختیارات قبلی پوتین، چیزی جز مرگ خود او مانع از رهبری 13 رژه دیگر در روز پیروزی نشد.

میرضیایف که از سال 2016 بر پرجمعیت‌ترین کشور آسیای مرکزی حکومت می‌کند و در سال 2021 مجدداً در انتخابات شرکت می‌کرد، راه پوتین را دنبال کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان، در دیداری در مسکو، روسیه، 23 ژوئن 2020، دست می دهد. اسپوتنیک/الکسی نیکولسکی/کرملین از طریق رویترز توجه ویراستاران - این تصویر توسط یک شخص ثالث ارائه شده است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در جریان دیدار با شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در مسکو روسیه دست داد. [File: Sputnik/Alexei Nikolsky/Kremlin via Reuters]

او تنها چند ساعت قبل از پرواز به مسکو، از برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در 9 جولای خبر داد.

این انتخابات پس از همه پرسی 30 آوریل برگزار می شود که قانون اساسی ازبکستان را تغییر داد، دوره های قبلی میرضیایف را لغو کرد و دوره آتی را به 7 سال افزایش داد.

چنین تغییراتی در کشورهای پس از شوروی عادی شده است.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس و امامعلی رحمان، رهبر تاجیکستان، به میرضیایف در رژه روز پیروزی پیوستند که دو بار از طریق اصلاحات قانون اساسی، مأموریت خود را تمدید کرده‌اند.

اسلام کریم اف، سلف آهنین میرضیایف که پس از استقلال ازبکستان در سال 1991 تا زمان مرگش در سال 2016 بر ازبکستان حکومت کرد، همینطور بود.

«کاملاً بدیهی است که میرضیایف نیز قصد حکومت دارد [his] علیشیر الهاموف، رئیس ازبکستانی الاصل گروه Due Diligence آسیای مرکزی، یک گروه مستقر در لندن، به الجزیره گفت.

یکی دیگر از شرکت کنندگان در روز پیروزی، رئیس جمهور قزاقستان، قاسم جومارت توکایف، در مقایسه متواضع به نظر می رسید.

او سال گذشته قانون اساسی قزاقستان را تغییر داد و دوباره انتخاب شد – اما فقط برای یک دوره، تا سال 2029.

زنی که رای می دهد
یک زن در تاشکند پایتخت ازبکستان در جریان انتخابات ریاست جمهوری 2021 رای می دهد. [Mansur Mirovalev/Al Jazeera]

“مال من، تو، مال ما”

قبل از همه پرسی، دولت میرضیایف 140000 فعال را آموزش داد تا به ازبک های عادی در مورد اصلاحات آموزش دهند.

از کودکان پیش دبستانی در یک مهدکودک فیلم گرفته شد که شعار اصلی کمپین را سر می دادند، “قانون اساسی مال من است، مال شماست، مال ما!”، و یک بیلبورد زنی را به تصویر می کشید که “زندگی بعد از 30 سالگی شروع می شود” – بعد از 30 آوریل، t.

پیام‌هایی در مترو از مسافران خواسته بود «به درها تکیه نکنند و در عوض به قانون اساسی تکیه کنند»، در حالی که هر کاربر تلفن همراه روزانه پیام‌های متنی دریافت می‌کرد که به آنها یادآوری می‌کرد که رای دهند.

در نتیجه، مشارکت رسمی رای دهندگان تقریباً به 85 درصد رسید و 90 درصد رأی دهندگان این تغییرات را تأیید کردند.

تیمور کارپوف، فعال حقوق بشر و صاحب یک گالری هنری در تاشکند، پایتخت ازبکستان، به الجزیره گفت: “برای اطرافیانم واضح بود که چرا این همه انجام می شود، بنابراین آنها عمیقاً بی تفاوت بودند.”

اما با وجود تخلفات گزارش شده در تاشکند، او هیچ تردیدی در مورد مشارکت بالای رای دهندگان نداشت.

«این گونه رویدادها همیشه بسیار خوب حضور دارند، به خصوص زمانی که یک فرد درگیر آن باشد [free] او گفت که یک غذای سنتی ازبکستانی از برنج، هویج و گوشت است که در بسیاری از مراکز رأی گیری توزیع شد.

این “لغو” به میرضیایف اجازه می دهد تا 14 سال دیگر در آک سرای (کاخ سفید)، اقامتگاه ریاست جمهوری، تا سال 2040 که 84 ساله می شود، بماند.

از اصلاح طلب تا خودکامه؟

آخرین گام های میرضیایف با طلوع حکومت او در تضاد است.

او به مدت 13 سال به عنوان نخست وزیر کریموف خدمت کرد و از افراط و تفریط رئیس تندخو خود فاصله گرفت.

یکی از آنها دستور سال 2005 برای سرکوب جمعیت معترضان در شرق شهر اندیجان بود که به بزرگترین و خونین ترین سرکوب خیزش مردمی در اتحاد جماهیر شوروی سابق تبدیل شد.

یکی دیگر از روش‌های ده‌ها ساله مجبور کردن کشاورزان ازبکستان به کشت پنبه و فروش آن به دولت با قیمت پایین ثابت بود.

هر پاییز، میلیون‌ها کارمند دولتی و دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشگاهی برای هفته‌ها به عنوان بخشی از یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌های بیگاری در جهان، در مزارع پنبه جمع‌آوری می‌شدند.

این عمل ازبکستان را به واردکننده اصلی پنبه خام تبدیل کرد و یکی از بدترین بلایای زیست محیطی ساخته دست بشر را در تاریخ ایجاد کرد.

میرضیایف با اجازه دادن به کشاورزان برای فروش الیاف خام به قیمت بازار، «بردگی پنبه» را از بین برد و صنعت نساجی محلی را تشویق کرد.

مردی در منطقه دریای آرال در غرب ازبکستان، محل یک فاجعه زیست محیطی بی سابقه، ماهی می فروشد.
مردی در منطقه دریای آرال در غرب ازبکستان، محل یک فاجعه زیست محیطی بی سابقه، ماهی می فروشد. [Mansur Mirovalev/Al Jazeera]

او اصلاحات گسترده و مورد انتظاری را انجام داد که مالیات ها را کاهش و ساده کرد، موانع تجارت را از بین برد و به صدها هزار ازبک اجازه داد تا

مشکلات بوروکراتیک خود را از طریق طومارهای مستقیم در وب سایت میرضیایف حل کنید.

او همچنین صفوف دادستان‌ها و مقامات امنیتی را پاکسازی کرد، زندان بدنامی را که زندانیان می‌گویند دو تن از مخالفان را زنده زنده جوشانده‌اند، بست و هزاران زندانی سیاسی و مسلمانانی را که به اتهام «افراط‌گرایی» در زندان بودند، آزاد کرد.

اما اصلاحات به زودی متوقف شد.

توسعه پارلمان متوقف شده است [presidential] تیمور نعمانوف، وبلاگ نویس سیاسی مستقر در تاشکند، به الجزیره گفت: دولت در حال غصب وظایف دولت است، کابینه نمی تواند به طور مستقل حتی مسائل مربوط به رشد سیب زمینی را حل کند.

از نظر او، رای زودهنگام تلاشی برای جلوگیری از ظهور رقبای کاریزماتیک و آغاز اصلاحات نامطلوب مانند معرفی قیمت های بازار برای گاز طبیعی و خدمات آب و برق است.

یک زن ازبک نان سنتی در فرغانه در شرق ازبکستان می خرد.
یک زن ازبک نان سنتی در فرغانه در شرق ازبکستان می خرد [Mansur Mirovalev/Al Jazeera]

“چه چیزی در دو ماه تغییر خواهد کرد [before the July 9 vote]? مطلقاً هیچ چیز – هیچ حزب جدیدی ظهور نخواهد کرد، و نه یک نامزد جایگزین غیر منتظره وجود خواهد داشت.

ازبکستان یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز طبیعی در اتحاد جماهیر شوروی سابق بود.

اما ساخت کارخانه های شیمیایی گاز سوز صادرات را محدود کرد و منجر به کمبود شدید در بازار داخلی شد.

در طول سرمای نامناسب زمستان گذشته، بسیاری از ازبک ها مجبور شدند برای گرم نگه داشتن و پختن غذا، درختان را قطع کنند و در کنار ساختمان های مسکونی خود آتش بزنند.

رونق ساخت و ساز باعث افزایش قیمت ملک در سال های اخیر شده است، اما به هزاران ازبک برای آپارتمان ها و خانه هایشان که با خاک یکسان شده اند تا راه را برای آپارتمان های لوکس یا مراکز تجاری غرامت کوچکی دریافت کنند.

یکی از ساکنان شهر شرقی فرغانه که نخواست نامش فاش شود به الجزیره گفت: «من یک آپارتمان دو خوابه برای خانه پنج خوابه ای که پدرم 43 سال پیش ساخته بود گرفتم. «در مورد چه اصلاحاتی صحبت می کنیم؟

[ad_2]