انتخابات تایلند: چه کسی می تواند نخست وزیر آینده شود؟ | اخبار انتخابات

[ad_1]

تایلند روز یکشنبه در حالی پای صندوق‌های رای می‌رود که بسیاری از رای‌دهندگان امیدوارند به چرخه انتخابات، اعتراضات و کودتا که سال‌هاست سیاست این کشور را متحیر کرده، پایان یابد.

صندوق های رای در ساعت 8 صبح (01:00 به وقت گرینویچ) روز 14 مه با 500 کرسی در مجلس سفلی باز می شود. انتظار می‌رود که نتیجه اولیه در آن شب اعلام شود.

از آنجایی که تایلند یک سیستم رای گیری مختلط را اجرا می کند که شامل رای گیری مستقیم و همچنین لیست احزاب بر اساس ترجیحات حزبی رای دهندگان است، احتمالاً در مورد شکل دولت بعدی به دلیل تلاش احزاب مختلف برای تشکیل ائتلاف، تردید وجود دارد.

انتخاب نهایی نخست وزیر نیز نیازمند حمایت 250 نماینده مجلس اعلا است که توسط ارتش منصوب می شود.

اینها نامزدهای بالقوه رهبر بعدی تایلند هستند.

پرایوت چان اوچا

پرایوت چان اوچا با دست های روی هم در یک سلام سنتی وای.  کت و شلوار تیره ای پوشیده و لبخند می زند
نخست وزیر فعلی پرایوت چان اوچا برای اولین بار در کودتای 2014 به عنوان رئیس ارتش به قدرت رسید. [File: Sakchai Lalit/AP Photo]

نخست وزیر کنونی در 21 مارس 1954 در یک خانواده نظامی در شمال شرقی استان ناخون راچاسیما تایلند به دنیا آمد.

پرایوت، رئیس سابق ارتش که در کودتای 2014 قدرت را به دست گرفت و رهبر منتخب یینگلاک شیناواترا را برکنار کرد، در انتخابات گذشته پس از تشکیل ائتلاف با احزاب کوچکتر، با حزب پالانگ پراچارات که مورد حمایت ارتش بود، نخست وزیر غیرنظامی شد.

اوایل امسال، او از Palang Pracharat جدا شد و اکنون نامزد حزب محافظه‌کار Ruam Thai Sang (حزب ملل متحد تایلند) است که در اوت سال گذشته تشکیل شد. سیاست های آن شامل کمک هزینه ماهانه برای سالمندان و کاهش قبوض برق است.

پرایوت سعی کرده خود را به عنوان یک رهبر خیرخواه معرفی کند، اما می تواند در مسیر مبارزات انتخاباتی دور از انتظار ظاهر شود.

در ماه آوریل، او تلاش کرد تا کمپین خود را با پیوستن به جشن های Songkran و غوطه ور کردن عیاشی در خیابان های بانکوک تقویت کند.

او همچنین آهنگ مبارزاتی را منتشر کرد که به طور گسترده در ایستگاه های رادیو و تلویزیون دولتی پخش شد. با عنوان بازگشت شادی به تایلند، حاوی اشعاری مانند: “ما آنچه را که قول داده بودیم انجام خواهیم داد. […] لطفاً کمی بیشتر به ما فرصت دهید.» این آهنگ به طور گسترده از رادیو و تلویزیون دولتی پخش شد.

پرایوت فارغ التحصیل آکادمی نظامی سلطنتی چولاچومکلائو، یک سرباز حرفه ای و حامی وفادار خانواده سلطنتی است.

ساخته شده توسط Wongsuwan

Prawit Wongsuwan به هواداران سلام می کند.  او یک پیراهن سفید پوشیده و خوشحال به نظر می رسد.  یک گل رز قرمز به او می دهند
Prawit Wongsuwan با نام مستعار Big Pom نیز وزیر دفاع نظامی و کهنه کار است [File: Sakchai Lalit/AP Photo]

معاون فعلی نخست وزیر، پراویت ونگسووان، در 11 اوت 1945 به دنیا آمد و مانند پرایوت، یک نظامی است که از آکادمی نظامی سلطنتی چولاهومکلائو فارغ التحصیل شده است.

پراچارات، رهبر 77 ساله پالنگ، با نام مستعار بیگ پوم، سال گذشته زمانی که پرایوت برکنار شد، در حالی که یک دادگاه تایلند بررسی می کرد که آیا او می تواند به طور قانونی این پست را داشته باشد، به عنوان نخست وزیر موقت برگزیده شد.

او همچنین وزیر دفاع است، پستی که او همچنین در دولت کوتاه مدت دموکرات آبیسیت وجاجیوا، که دوره تصدی وی با سرکوب خونین معترضان ضد دولتی در سال 2010 خدشه دار شد، داشت.

پراویت گفت که سیاست‌های او به نفع جامعه توسعه می‌یابد و شامل اقداماتی برای کاهش فقر و – در شرایطی که تایلند درجه حرارت بالا را تحمل می‌کند – برای مقابله با خشکسالی خواهد بود.

پتونگ تارن شیناواترا

پائونگ‌ترن به او احترام می‌گذارد.  پشت سر او مقامات حزب قرار دارند.  او لبخند میزند.
پتونگ‌ترن شیناواترا از نظر سیاسی بی‌تجربه است اما امیدوار است بعد از پدر و عمه‌اش سومین عضو خانواده‌اش باشد که نخست‌وزیر می‌شود. [File: Sakchai Lalit/AP Photo]

کوچکترین دختر نخست وزیر سابق و سرمایه دار مخابرات تاکسین شیناواترا قصد دارد سومین عضو خاندان شیناواترا باشد که بالاترین مقام تایلند را بر عهده دارد.

این مرد 36 ساله در 21 اوت 1986 در ایالات متحده متولد شد و برجسته ترین نامزد نخست وزیری حزب مخالف Pheu Thai است.

این حزب در سال 2019 با بیشترین کرسی ها در نظرسنجی ها ظاهر شد و ترکیبی از سیاست های مترقی و پوپولیستی آن را به یک رقیب قدرتمند این بار تبدیل کرده است. وعده های سیاسی شامل دو برابر شدن حداقل دستمزد روزانه، گسترش پوشش بهداشتی و توسعه زیرساخت ها برای محافظت از کشاورزان در برابر سیل و خشکسالی است.

پتونگ‌ترن که خانواده‌اش اونگ اینگ را نامیده‌اند، با یک خلبان خطوط هوایی تجاری ازدواج کرده و تنها دو هفته پیش دومین فرزندش – یک پسر – را به دنیا آورد.

با برکناری پدر و عمه‌اش از نخست‌وزیری در کودتاهای نظامی، پتونگ‌ترن گفت که مخالف کودتا است – به‌ویژه دو کودتای آخر – در میان گمانه‌زنی‌هایی که ممکن است برای تشکیل دولت با طرف‌های مورد حمایت احزاب نظامی معامله کند. . او با مدرک سیاسی از دانشگاه چولالانگکورن فارغ التحصیل شد.

لیمجارونراث می پرسد

لیمجارونراث می پرسد و برای حامیان دست تکان می دهد.  لبخند می زند و پیراهن سفیدی پوشیده است.
پیتا لیمجارونراث، رهبر Move Forward، تحصیلکرده هاروارد است و قبلاً برای غول خدمات الکترونیکی Grab کار کرده است. [File: Sakchai Lalit/AP Photo]

مدیر عامل سابق 42 ساله واحد تایلندی اپلیکیشن حمل و نقل و حمل و نقل آسیایی Grab، نامزد نخست وزیری حزب پیشرو است.

حزب مترقی جدیدترین تجسم آینده آینده است که در انتخابات 2019 تحت رهبری رهبر کاریزماتیک Thanatorn Huanggroongruangkit به مقام سوم رسید.

حزب در سال 2020 به زور منحل شد و تاناثورن رد صلاحیت شد.

پیتا دو هفته بعد به عنوان رهبر Move Forward انتخاب شد.

پیتا، متولد 5 سپتامبر 1980، فارغ التحصیل هاروارد، اخیراً در نظرسنجی‌ها از پتونگ‌ترن به عنوان نخست‌وزیر مطلوب پیشی گرفت.

حرکت رو به جلو تنها حزبی است که به طور خاص خواستار تغییرات در قوانین توهین به سلطنتی و اصلاحات نظامی است.

آنوتین چارنویراکول

آنوتین چارنویراکول دستانش را بالا برد.  او یک ژاکت بمب افکن آبی پوشیده و آرام به نظر می رسد.
Anutin Charnvirakul برای قانونی کردن حشیش پزشکی شناخته شده است [File: Sakchai Lalit/AP Photo]

آنوتین چارنویراکول، وزیر بهداشت فعلی، حزب بومجایتای را رهبری کرد و کشور را از طریق بیماری همه گیر رهبری کرد.

این مرد 56 ساله به دلیل نامیدن کووید-19 “فقط آنفولانزا” مورد انتقاد قرار گرفته است، اما به تعهد حزب خود مبنی بر جرم زدایی و ترویج حشیش پزشکی عمل کرده است.

این بار، وعده های انتخاباتی شامل یارانه برای مزارع خورشیدی، وام اضطراری برای افراد بالای 20 سال و صندوق بیمه عمر برای افراد بالای 60 سال است.

آنوتین با نام مستعار “نو” پسر وزیر سابق چاوارات چارنویراکول و دارای مدرک مهندسی از دانشگاه هافسترا در ایالات متحده است.

جورین لاکساناویسیت

جورین لاکساناویسیت، رهبر حزب دمکرات، در محاصره هواداران.  گلدسته ای از گل همیشه بهار طلایی به گردن دارد.
جورین لاکساناویسیت، رهبر حزب دموکرات، برای اولین روز ثبت نام نامزدها در حوزه های انتخابیه برای انتخابات عمومی آینده بانکوک در 3 آوریل 2023 وارد می شود. [Lillian Suwanrumpha/AFP]

جورین لاکساناویسیت نامزد نخست وزیری حزب دموکرات، قدیمی ترین حزب سیاسی کشور است، اما محبوبیتش با تغییر سمت راست کاهش یافته است.

او که در سال 2019 در سنگرهای سنتی خود در بانکوک و جنوبی ویران شد، این بار پس از اتهامات تجاوز جنسی به یکی از مقامات حزب در جریان رقابت فرمانداری بانکوک در سال گذشته، با رای دهندگان روبرو شد. جورین «عمیق‌ترین عذرخواهی» خود را برای این درگیری ارائه کرد، اما از کناره‌گیری از سمت رهبری خودداری کرد.

جورین متولد 15 مارس 1956 در رشته سیاست از دانشگاه ثماسات فارغ التحصیل شد، اولین بار در سال 1986 به مجلس راه یافت و تعدادی پست وزارتی را برعهده داشت.

برنامه این حزب شامل ایجاد بانک های عمومی در سراسر کشور، تحصیل رایگان تا سطح دانشگاه، سیاست پس انداز اجباری و افزایش سن بازنشستگی از 60 سال است.

با تاویسین آشنا شوید

سرتا تاویسین لبخند می زند.  او در خیابان های بانکوک است.
Sreeta Tavisin، یک سرمایه دار دارایی محلی و نامزد نخست وزیری حزب Pheu Thai، در طول یک رویداد تبلیغاتی در 5 مه 2023 برای انتخابات عمومی آینده در بانکوک، تایلند لبخند می زند. [Athit Perawongmetha/Reuters]

Sreeta Thawisin یکی دیگر از نامزدهای نخست وزیری Pheu Thau است و قبل از ورود به سیاست، مدیرعامل شرکت سازنده ساختمان Sansiri بود.

این مرد 60 ساله در میان جامعه تجاری محبوب است و می تواند چهره خوشایندتری برای رای دهندگانی باشد که نسبت به سلطه خانواده شیناواترا محتاط هستند.

او برای به اشتراک گذاشتن نظرات خود در توییتر شناخته شده است.

[ad_2]