ترکیه در انتخابات کلیدی رای می دهد، اردوغان در سخت ترین آزمون قرار دارد | اخبار سیاسی

[ad_1]

استانبول، ترکیه – رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با نزدیک شدن به صدمین سالگرد خود، 100 سال آینده را به عنوان “قرن ترکیه” نامگذاری کرد.

انتخابات 14 مه می تواند به روشی مشابه ارائه شود – یا تمدید حکومت دو دهه ای اردوغان یا دولتی که وعده بازگشت به سیستم پارلمانی از ریاست اجرایی فعلی را می دهد.

بسیاری از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را مهم ترین انتخابات از زمان برگزاری اولین رای چند حزبی ترکیه در سال 1950 و همچنین در 14 مه توصیف می کنند.

آنها در بحبوحه بحران هزینه زندگی که تورم در ماه اکتبر به 85 درصد رسید و زلزله در فوریه که بیش از 50000 نفر را در این کشور کشته بود، اتفاق می افتد.

Interactive_Turkey_elections_2023_9_1080x1350_Election issues_revsied2

اردوغان، که در سال 2003 به قدرت رسید، چشم‌اندازی برای توسعه بیشتر ارائه می‌کند و قول می‌دهد که پیشرفت‌های ایجاد شده توسط حزب Adalet ve Kalkınma (حزب عدالت و توسعه، حزب عدالت و توسعه) را گسترش دهد.

این دومین انتخابات ملی تحت سیستم ریاست جمهوری است که قدرت را در دستان اردوغان متمرکز می کند.

رقیب اردوغان

رقیب اصلی اپوزیسیون، کمال کولچداراوغلو، وعده دموکراسی سازی بیشتر و پایان دادن به “حکومت واحد اردوغان” را داده است، در حالی که با آنچه او سوءمدیریت اقتصادی می نامد مقابله می کند.

بولنت کوش اوغلو، معاون رئیس حزب جمهوریت هالک (حزب جمهوری خلق، CHP) به رهبری کولچداراوغلو گفت: «شاید این حساس ترین انتخابات در تاریخ جمهوری باشد.

«در جامعه نیز بیداری وجود دارد. با این بیداری، اگر در انتخابات موفق شویم، جامعه به وضعیت بسیار بهتری خواهد رسید.»

روزا کاواکچی کان، نماینده حزب عدالت و توسعه نیز بر اهمیت این رای تاکید کرد. این انتخابات بسیار مهم است زیرا ما در حال حاضر در سرعتی هستیم که بسیاری از پروژه های بسیار خوب در معرض دید عموم قرار می گیرند.”

برای ادامه این پروژه‌ها و ارائه پروژه‌های جدید، به‌ویژه برای جوانان، شبانه روز در تلاش هستیم تا برای چالش‌های جدیدتری که ممکن است پیش بیاید، راه‌حل‌هایی پیدا کنیم. بنابراین این انتخابات از این منظر بسیار مهم است.

کمال کولچداراوغلو، نامزد ریاست‌جمهوری اتحادیه اصلی مخالفان ترکیه، در یک راهپیمایی قبل از
کمال کولچداراوغلو، نامزد اپوزیسیون ریاست جمهوری در یک گردهمایی در بورسا، ترکیه، 11 مه 2023. [Murad Sezer/Reuters]

اردوغان در نظرسنجی ها عقب افتاده است

آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که کولچداراوغلو در رقابت‌های ریاست‌جمهوری از اردوغان پیشتاز است و اگر هیچ یک از سه نامزد از آستانه 50 درصد عبور نکنند، این رقابت دو هفته دیگر تکرار خواهد شد. در انتخابات پارلمانی اما انتظار می رود که حزب عدالت و توسعه بزرگترین حزب در مجلس بزرگ ملی باشد.

پیش بینی می شود انصراف نامزد چهارم ریاست جمهوری – محرم اینجه از حزب میهن – در روز پنجشنبه به آرای بیشتر کولچداراوغلو منجر شود.

Interative_Turkey_elections_2023_6_How Voting Works-Revised

حدود 192000 صندوق در 87 حوزه انتخابیه بین ساعت 8:00 تا 17:00 (05:00 تا 14:00 به وقت گرینویچ) باز است. هر یک از 81 استان ترکیه به جز ازمیر، بورسا، استانبول و آنکارا که به دو یا سه حوزه رای دهنده تقسیم می شوند، یک حوزه انتخابیه در نظر گرفته می شوند.

در سراسر کشور، 60.7 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند. حدود 1.8 میلیون شهروند ترکیه که در خارج از کشور زندگی می کنند قبلاً در 73 کشور یا در پست های مرزی رای داده اند.

در این رای گیری رئیس جمهور و 600 نماینده پارلمان به مدت پنج سال منصوب خواهند شد. نمایندگان بر اساس تناسب از لیست احزاب انتخاب می شوند.

اتحادهای سیاسی

احزاب سیاسی – 24 احزاب برای انتخابات شرکت می کنند – به طور کلی اتحادهایی را برای شرکت تشکیل داده اند. این اجازه می دهد تا احزاب کوچک تری که زیر آستانه 7 درصد آرای ملی قرار دارند وارد پارلمان شوند.

حزب عدالت و توسعه با حزب Milliyetçi Hareket (جنبش ناسیونالیست، MHP) و حزب راست افراطی وحدت بزرگ، به علاوه حزب محافظه کار رفاه جدید، ادغام شد و Cumhur İttifakı (اتحاد مردمی) را تشکیل داد.

CHP به رهبری کیلیچداراوغلو بزرگترین حزب در 6 عضو Millet İttifakı (اتحاد ملی) است که شامل حزب ملی گرای İyi (حزب خوب)، حزب محافظه کار سعادت (حزب سعادت)، حزب راست میانه دموکرات (حزب دموکراتیک) و دو حزب می شود. احزاب تاسیس شده توسط وزرای سابق اردوغان، حزب دموکراسی و آتلیم (دموکراسی و پیشرفت، حزب دوا) و حزب Gelecec (حزب آینده).

حزب حامی کردها Halkların Demokratik (حزب دموکراتیک خلق، HDP) که به دلیل طرح دعوی قضایی که تهدید به تعطیلی آن می کند، نامزدهای خود را تحت عنوان حزب Yeşil Sol (حزب چپ سبز، YSP) معرفی می کند، حزب اصلی در این کشور است. اتحاد کارگر و آزادی با حزب Türkiye İşçi (حزب کارگران ترکیه، TIP) و چندین گروه کوچکتر چپ. از نامزدی کولچداراوغلو حمایت کرد.

دو ائتلاف دیگر – اتحاد راستگرای آتا و اتحادیه سوسیالیست نیرو – نیز نامزدهای خود را معرفی می کنند.

حامیان کمال کولاچداراوغلو، نامزد ریاست جمهوری ائتلاف اصلی اپوزیسیون ترکیه، در جریان تظاهراتی پیش از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی 14 مه در تکیرداغ، ترکیه، 27 آوریل 2023، تشویق می کنند.
حامیان کمال کولاچداراوغلو، نامزد ریاست جمهوری ائتلاف اصلی اپوزیسیون ترکیه، در جریان تظاهراتی پیش از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی 14 مه در تکیرداغ، ترکیه، 27 آوریل 2023، تشویق می کنند. [Murad Sezer/Reuters]

روند رای گیری

رای دهندگانی که وارد صندوق های رای می شوند دو برگه رای خواهند داشت و اردوغان، کولچداراوغلو یا سینان اوگان که نماینده اتحاد آتا است را به عنوان رئیس انتخاب می کنند. آنها یک حزب سیاسی را در یک رای جداگانه برای پارلمان انتخاب می کنند.

هر دو برگه رای قبل از قرار گرفتن در صندوق رای در یک پاکت قرار می گیرند. آرا در پایان روز در مراکز اخذ رای شمارش می شود و گزارش آن به دفتر محلی کمیسیون عالی انتخابات (YSK) ارسال می شود. ابتدا آرای ریاست جمهوری جمع آوری می شود و باید تا اواخر روز یکشنبه نشانه روشنی از نتیجه رهبری وجود داشته باشد.

روند انتخابات از نزدیک توسط داوطلبانی مانند داوطلبان گروه داوطلب Oy ve Otesi (رای و فراتر از آن) و همچنین نمایندگان احزاب نظارت می شود و مشارکت رای دهندگان به طور کلی بالا است و 87 درصد در سال 2018 گزارش شده است.

ناظران رسمی یک کپی از برگه های رای گیری را از مرکز رای گیری خود نگه می دارند و مقامات حزبی آنها را ارسال می کنند تا احزاب سیاسی بتوانند ارزیابی خود را از آرا در سراسر کشور حفظ کنند. CHP می گوید که نزدیک به 564000 داوطلب را برای نظارت بر انتخابات استخدام کرده است.

در 11 استانی که در زلزله های مرگبار فوریه آسیب دیدند، شورای انتخابات مراکز رای گیری را در اطراف پناهگاه های موقت برای بازماندگان ایجاد کرد. با این حال، هنوز مشخص نیست که چه تعداد از صدها هزار رای دهنده ای که منطقه زلزله زده را ترک کردند، برای انتخابات باز خواهند گشت.

سازمان ملل تخمین زده است که حدود سه میلیون نفر منطقه فاجعه‌بار را در هفته‌های پس از زمین‌لرزه‌ها ترک کردند که عمدتاً به مناطق دیگر ترکیه رفتند. هیئت انتخابات می گوید که تنها 133000 رای دهنده از مناطق زلزله زده آرای خود را به آدرس های جدید منتقل کرده اند.

برک اسن، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه سابانچی استانبول، گفت: “معروفات زیادی وجود دارد که تنها در روز انتخابات آشکار می شوند.”

ما اطلاعات دقیقی در مورد اینکه چه تعداد از منطقه زلزله زده خارج شده اند نداریم. اگر در خانه های جدید خود ثبت نام نکرده اند، باید در روز انتخابات به صورت فیزیکی به منطقه زلزله زده بازگردند و این واقعاً گزینه واقعی نیست.»

اردوغان در بحبوحه ترس از اینکه حزب عدالت و توسعه می تواند پیروزی اپوزیسیون را به چالش بکشد، روز پنجشنبه وعده داد که “همانطور که دموکراسی می خواهد” انجام دهد.

وی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: من به ملت خود ایمان دارم و کسانی که به نتیجه صندوق رای احترام نمی گذارند به ملت نیز احترام نمی گذارند. او همچنین پیشنهاد تغییر آستانه فعلی برای بیش از 50 درصد انتخابات ریاست جمهوری را داد.

[ad_2]