تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که اوکراین احتمالا با نبرد خونین در کریمه روبرو خواهد شد | اخبار جنگ روسیه و اوکراین

[ad_1]

تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ای توسط الجزیره نشان داد که نیروهای روسیه در حال تقویت شبه جزیره کریمه در انتظار تلاش اوکراینی برای تصرف آن هستند.

کارشناسان می گویند این دفاع ها احتمالاً چنین تلاشی را دشوار و خونین می کند.

روسیه در سال 2014 کریمه را ضمیمه کرد، هشت سال قبل از اینکه در فوریه 2022 تهاجم تمام عیار به اوکراین را آغاز کند. در حالی که جنگ بیش از یک سال است که ادامه دارد، رهبری سیاسی و نظامی اوکراین روشن کرده است که پیروزی را بازگرداندن مرزهای سال 1991 خود تعریف می کند. که روسیه به رسمیت شناخته بود. سازمان ملل و همه متحدان غربی اوکراین نیز این مرزها را به رسمیت می شناسند که شامل کریمه نیز می شود.

تحقیقات واحد نظارت و راستی‌آزمایی اخبار الجزیره نشان داد که بین فوریه تا مارس، مرز کریمه و مناطق اطراف آن به یک مانع مستحکم قبل از یک ضدحمله بهاری مورد انتظار نیروهای اوکراینی تبدیل شده است.

به ویژه، شبکه گسترده ای از سنگرها و دفاعی ساخته شد که اکنون در سراسر روستاهای مرزی کریمه امتداد دارد. بر اساس تصاویری که SkySat و Planet.com در اختیار سناد قرار داده اند، ساخت و توسعه چندین پایگاه نظامی قابل توجه نیز در همین دوره صورت گرفته است.

تعاملی---کریمه-ماهواره-سناد-بررسی-نقشه

تصاویر گرفته شده در 1 آوریل همچنین نشان می دهد که مقامات کریمه یک مانع دریایی در اسکله ناوگان دریای سیاه روسیه در بندر سواستوپل، علاوه بر چندین ساختمان جدید و توسعه زیرساختی در منطقه بندر، نصب کرده اند.

در همین حال، طی چند ماه گذشته، سایت های کاریابی روسی در کریمه برای کارگران برای ساخت استحکامات ظاهر شده است. تحلیلگران می گویند کمبود نیروی کار ممکن است دلیل مهمی باشد که چرا این سنگرها هنوز به طور کامل کارآمد نیستند.

هیچ یک از سنگرهای موجود در هیچ یک از عکس ها 100 درصد کامل نیستند. زیو فینتوچ، تحلیلگر ارشد اطلاعاتی در شرکت امنیتی گلوبال گاردین، پس از دیدن عکس‌ها به الجزیره گفت: همه نشان می‌دهند که کار در حال پیشرفت است، زیرا شبکه‌های سنگر به هم متصل نیستند و گودال‌های ارتباطی کاملی وجود ندارد.

فینتوچ گفت که سنگرها در شمال کریمه نشان می دهد که روسیه برای بازدارندگی اوکراین از حمله زمینی از شمال، تنها مسیر به اوکراین، اقدام می کند.

در جنوب تر، سنگرها و استحکامات نشان می دهد که روسیه منتظر هر گونه شکست موفقیت آمیز اولین خط دفاعی خود برای حرکت در امتداد دو بزرگراه، E97 و E105 است.

خطوط دفاعی جدید روسیه از توپوگرافی و روستاهای موجود برای ایجاد نقاط هوایی در امتداد این بزرگراه ها استفاده می کنند. فینتوچ با اشاره به تلفات سنگینی که مدافعان اوکراینی به نیروهای روسی وارد کرده‌اند که تلاش می‌کنند استان‌های شرقی لوهانسک و لوهانسک را به تصرف خود درآورند، گفت: اساساً اگر روس‌ها خود را در حالت دفاعی در کریمه ببینند، قصد دارند به اوکراین طعم داروی خود را بچشند. دونتسک.

عملیات در کریمه “منطقی” است

سپتامبر گذشته، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، والری زالوژنی و ژنرال میخایلو زابرودسکی، سندی راهبردی نوشتند که در آن کریمه را به عنوان “مرکز ثقل” تهاجم روسیه به اوکراین و سرزمینی توصیف کردند که اجازه می دهد. روسیه برای همیشه اوکراین را تهدید می کند.

آنها نوشتند: کریمه پایه خطوط ارتباطی در جناح استراتژیک جنوبی تجاوز روسیه بوده و باقی می ماند. «سرزمین شبه جزیره امکان استقرار گروه های قابل توجهی از نیروها و تجهیزات مادی را فراهم می کند.

آنها گفتند: “منطقی است که فرض کنیم برای سال 2023 ما در حال برنامه ریزی یک عملیات یا یک سری عملیات برای تصرف شبه جزیره هستیم.”

سنگرها در کریمه
سنگرها در شمال کریمه در نزدیکی روستاهای سوورووو و فیلاتوکا، همانطور که در 27 مارس نشان داده شده است. [Planet.com/Al Jazeera]

ژنرال ها همچنین گفتند که اوکراین به “10 تا 20 تیپ نظامی ترکیبی – بسته به برنامه و جاه طلبی های فرماندهی اوکراین” نیاز دارد. ژنرال ها گفتند از آنجایی که اوکراین دیگر به سلاح های کافی مربوط به دوران شوروی برای تجهیز این تیپ ها دسترسی نداشت، “این می تواند منحصراً با جایگزینی انواع اصلی سلاح های تیپ های موجود با انواع مدرن ارائه شده توسط شرکای اوکراین انجام شود.”

در اواخر ژانویه، متحدان غربی تصمیمی کلیدی برای تامین تسلیحات تهاجمی اوکراین گرفتند و 258 تانک اصلی جنگی و صدها خودروی جنگی زرهی را متعهد شدند. اما این تانک‌ها تنها سه تیپ در ارتش ناتو را تجهیز می‌کنند و تنها حدود چهار ده تانک تحویل داده شده است.

آیا امکان دارد؟

رهبران غربی که از اوکراین با کمک های نظامی حمایت می کنند، نسبت به دادن مجوز به دولت اوکراین برای حمله به کریمه محتاط بوده اند، به ویژه به این دلیل که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اشاره کرده است که این اقدام می تواند باعث استفاده از سلاح های هسته ای تاکتیکی شود.

این رویکرد محتاطانه منتقدانی دارد.

الکساندر ویندمن، سرهنگ بازنشسته ارتش ایالات متحده، با “تشدید تدریجی” که اوکراین و روسیه در حال حاضر دنبال می کنند، مخالفت کرد.

او در فوریه نوشت: «تا تابستان، اوکراین احتمالاً حملات بیشتری به زیرساخت‌های نظامی روسیه در کریمه را آغاز خواهد کرد تا برای یک عملیات گسترده‌تر برای آزادسازی شبه جزیره آماده شود. .

سنگرهای نزدیک کامیانسکه
سنگرها در کریمه شرقی در نزدیکی روستای Kamianske در 27 مارس [SkySat/Al Jazeera]

اما روسیه نیز برنده نیست. او در تلاش برای تصرف دونتسک و لوهانسک دچار ساییدگی شدید شد.

سرهنگ دیل باکنر گفت: «وقتی به نقطه‌ای رسیدید که روس‌ها ضعیف و اوکراینی‌ها بلند شدند، پس اگر و زمانی که تصمیم گرفته شد، ما به دنبال راه‌حل دیپلماتیک نیستیم، واقعاً فکر می‌کنیم که می‌توانیم کریمه را بگیریم. فرمانده بازنشسته نیروهای ویژه که گلوبال گاردین را اداره می کند، به الجزیره گفت.

در مورد تهدیدات هسته ای پوتین، اوکراین آنها را رد می کند. رئیس اطلاعات نظامی آن، کیریلو بودانوف، آنها را “کافر” خواند.

کریمه به ما بازگردانده خواهد شد. من بیشتر به شما خواهم گفت: همه چیز در کریمه در سال 2014 شروع شد و به همین جا ختم خواهد شد.”

الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، اخیراً این باور را تکرار کرد و تعدادی از گام‌هایی را که اوکراین پس از بازپس‌گیری کریمه انجام خواهد داد، از جمله تخریب پل کرچ که کریمه را به سرزمین اصلی روسیه متصل می‌کند، فهرست کرد.

اوکراین برای کنترل کریمه چه کرد؟

احتمالاً، نبرد برای کریمه تابستان گذشته زمانی آغاز شد که اوکراین پوتین را مجبور کرد تا دارایی‌های نظامی اصلی خود را خارج کند.

حمله پهپادی به پایگاه نیروی دریایی روسیه در سواستوپل در جولای 2022 باعث زخمی شدن شش نفر شد. حمله دیگری که با استفاده از پهپادهای نیروی دریایی انجام شد، در اواخر اکتبر یک سری انفجارها را برانگیخت و روسیه را متقاعد کرد که زیردریایی ها و ناوچه های خود را به شرق به نووروسیسک منتقل کند.

پایگاه هوایی بلبک
تصاویر ماهواره ای از 27 مارس نشان می دهد که روسیه به گسترش پایگاه هوایی بلبک ادامه داده است [SkySat/Al Jazeera]

در 9 آگوست، یک حمله پهپاد اوکراینی به فرودگاه ساکی، 10 هواپیمای سوخو24 و سو-30 ام روسی را از کار انداخت و روسیه را مجبور کرد هواپیماهای خود را به سرزمین اصلی روسیه منتقل کند. یک حمله پهپاد دیگر در ماه اکتبر به فرودگاه بلبک اصابت کرد.

زالوژنی و زابرودسکی، ژنرال‌های اوکراینی نوشتند: «وظیفه نیروهای مسلح اوکراین برای سال 2023 این است که این احساسات را تندتر، طبیعی‌تر و کاملاً ملموس‌تر برای روس‌ها کند».

در 8 اکتبر، یک کامیون بمب‌گذاری شده پل کرچ را که کریمه را به سرزمین اصلی روسیه متصل می‌کند، موقتاً از کار انداخت و مانع از تامین منابع شد.

دو روز بعد، ستاد کل اوکراین اعلام کرد که مقامات اشغالگر روسیه در حال آماده سازی طرح های اضطراری برای تخلیه خانواده های رهبران اشغالگر کریمه به روسیه در صورت لزوم هستند. طبق گزارش ها، این تخلیه ها در هفته های اخیر آغاز شده است.

هزینه عملیات در کریمه چقدر خواهد بود؟

فینتچ گفت: «همانطور که اوکراینی‌ها توانستند از زره‌ها و خودروهای جنگی زرهی روسی قیمه بسازند، حمله به کریمه حتی با تجهیزات جدید و برتر برای مهاجمان خطرناک خواهد بود».

نیروهای اوکراینی در سپتامبر گذشته موفق شدند هزاران کیلومتر مربع از اراضی اشغالی خرسون و خارکف را پس بگیرند، اما فینتوچ معتقد است که کریمه داستان متفاوتی است.

وی گفت: کریمه یکی از قابل دفاع ترین املاک استراتژیک روی کره زمین است. همه چیزهایی که شما می خواهید را دارد – دفاع در عمق، نقاط دسترسی بسیار محدود و باریک، پوشش هوایی و ناوگان دریای سیاه برای دفع مهاجمان… اگر شاهد تهاجم باشیم، درگیری بدتر خواهد شد. “

ژنرال مارک میلی، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا، خروج کامل نیروهای روسیه از اوکراین، از جمله کریمه را یک “وظیفه نظامی بسیار بسیار دشوار” توصیف کرد.

اوکراین می تواند حداقل برای مدتی به دفاع از کریمه بسنده کند. در ماه دسامبر، زالوژنی گفت که ارتش قصد دارد ملیتوپل در منطقه Zaporozhye را تصرف کند تا به سواحل دریای آزوف برسد. از آنجا، می تواند با گلوله باران پل کرچ، ارتباط روسیه را با کریمه قطع کند.

و اوکراین سال گذشته درخواست موشک‌های سامانه موشکی تاکتیکی ارتش (ATACMS) با برد 300 کیلومتر (186 مایل) از ایالات متحده را برای حمله به فرودگاه‌های روسیه در کریمه کرد. ایالات متحده ATACMS را برای اجتناب از تحریک روسیه ارائه نکرد، اما بمب‌های با قطر کوچک با برد 160 کیلومتر (99 مایل) و بسیاری از پهپادهای کامیکازه Phoenix Ghost را در اختیار اوکراین قرار داد.

دیوید پترائوس، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و مدیر سابق سیا، در ژانویه گفت که قطع روابط روسیه با کریمه “ارزش بسیار زیادی خواهد داشت.”

فاینتچ با این رویکرد موافق بود. او گفت: «تهدید علیه کریمه کلید پایان دادن به این درگیری است.

[ad_2]