فرستادگان عربستان و عمان در یمن برای گفتگوهای صلح با رهبران حوثی | اخبار حوثی ها

[ad_1]

این دیدار نشان دهنده پیشرفت در گفت و گو با میانجیگری عمان بین عربستان سعودی و شورشیان حوثی یمن است.

رسانه‌های حوثی گزارش دادند که هیئت‌هایی از عربستان سعودی و عمان برای گفت‌وگو با نمایندگان حوثی‌ها به عنوان بخشی از تلاش‌های بین‌المللی برای یافتن راه‌حلی برای مناقشه ۹ ساله یمن وارد صنعا، پایتخت یمن شدند.

این دیدار نشان دهنده پیشرفت در رایزنی های عمان بین ریاض و صنعا است که در کنار تلاش های صلح سازمان ملل انجام می شود. مذاکرات همچنین پس از توافق رقبای اصلی عربستان سعودی و ایران برای بازگرداندن روابط در توافقی که با میانجیگری چین انجام شد، افزایش یافت.

به گفته خبرگزاری حوثی، این فرستادگان که اواخر روز شنبه به زمین نشستند، با مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی حوثی‌ها، دیدار خواهند کرد تا درباره پایان دادن به خصومت‌ها و رفع محاصره بنادر یمن به رهبری عربستان سعودی گفتگو کنند. نمایندگی صبا.

محمد البقیتی، یکی از رهبران حوثی ها، در توییتر خود نوشت که مقامات سعودی و عمانی درباره “راه های دستیابی به صلح جامع و پایدار در منطقه” گفتگو خواهند کرد.

وی گفت که صلح شرافتمندانه بین حوثی ها و عربستان سعودی “پیروزی برای هر دو طرف” خواهد بود و از همه کشورها خواست تا برای “حفظ فضای صلح آمیز و آماده شدن برای ورق زدن صفحه گذشته” گام بردارند.

هانس گراندبرگ، فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن، تلاش‌های جاری از جمله گفت‌وگوهای عربستان سعودی و عمان در صنعا را به عنوان «نزدیک‌ترین یمن به پیشرفت واقعی به سوی صلح پایدار» از زمان آغاز جنگ توصیف کرد.

او به آسوشیتدپرس گفت: «این لحظه‌ای است که باید از آن استفاده کرد و روی آن ساخته شد و فرصتی واقعی برای آغاز یک فرآیند سیاسی فراگیر تحت نظارت سازمان ملل متحد برای پایان پایدار درگیری است».

هیچ اظهارنظر فوری از سوی عربستان سعودی منتشر نشده است.

هاشم آچلباره، خبرنگار الجزیره که از دوحه پایتخت قطر گزارش می دهد، گفت که چشم انداز سیاسی در یمن پیچیده است و این گفتگوها ممکن است به درازا بکشد.

او گفت: «سازمان ملل مدتی است که تلاش می‌کند تا همه کشورها را برای مذاکره برای یک راه‌حل سیاسی دور هم جمع کند.

وی افزود که کشورها درک می کنند که رفع تمام اختلافات بین آنها بسیار دشوار خواهد بود.

محتوای گفتگوها

منابع به خبرگزاری رویترز گفتند که مذاکرات بین عربستان سعودی و حوثی ها بر بازگشایی کامل بنادر تحت کنترل حوثی ها و فرودگاه صنعا، پرداخت حقوق کارکنان دولت، تلاش های بازسازی و جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی از منطقه متمرکز بود. کشور.

جنگ یمن یکی از چندین نبرد نیابتی ایران و عربستان سعودی است. حوثی‌های وابسته به ایران در اواخر سال 2014 دولت مورد حمایت عربستان را در صنعا سرنگون کردند و عملاً شمال یمن را کنترل کردند.

آنها از سال 2015 با ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در جنگی که ده ها هزار کشته برجای گذاشته و 80 درصد جمعیت یمن به کمک های بشردوستانه وابسته هستند، می جنگند.

یک مقام حوثی روز شنبه گفت که این گروه 13 زندانی را دریافت کرده است که عربستان سعودی در ازای آزادی یک زندانی سعودی پیش از این، پیش از مبادله زندانیان گسترده تر مورد توافق طرف های درگیر، از سوی عربستان سعودی آزاد شده است.

در مذاکرات ماه گذشته در سوئیس با حضور سازمان ملل متحد و کمیته بین المللی صلیب سرخ، دولت یمن و شورشیان حوثی با آزادی 887 زندانی موافقت کردند. عبدالقادر المرتضی، سخنگوی حوثی ها، گفت که 13 زندانی بخشی از این توافق هستند.

[ad_2]