تظاهرات در سریلانکا به مناسبت چهارمین سالگرد بمب گذاری عید پاک | اخبار مربوط به حمله در سریلانکا

[ad_1]

هزاران نفر راهپیمایی می کنند تا از دولت بخواهند که توطئه گران واقعی حملات سال 2019 را که نزدیک به 270 نفر کشته شدند، آشکار کند.

هزاران نفر از مردم سریلانکایی در شهر کلمبو پایتخت این کشور تظاهرات کردند و خواستار اجرای عدالت برای قربانیان بمب‌گذاری‌های عید پاک سال ۲۰۱۹ شدند که نزدیک به ۲۷۰ نفر را کشتند.

معترضان روز جمعه از دولت خواستند تا مشخص کند که به اعتقاد آنها توطئه گران واقعی در پس حملات به سه کلیسا – دو کاتولیک و یک پروتستان – که شامل بمب گذاری های انتحاری همزمان در جشن های عید پاک در 21 آوریل 2019 بود.

سه هتل توریستی نیز مورد حمله قرار گرفتند و 42 خارجی از 14 کشور کشته شدند.

هزاران نفر، از جمله روحانیون کاتولیک، در دو طرف جاده اصلی که کلمبو را به فرودگاه بین‌المللی این کشور متصل می‌کند، در یک اعتراض خاموش ایستادند. آنها دولت را متهم کردند که اقدامات کافی برای تأمین عدالت برای قربانیان بمب گذاری ها و مجازات عاملان آن انجام نمی دهد.

اعتراض عید پاک در سریلانکا
رهبران مذهبی سریلانکا در تظاهرات در کلمبو [Eranga Jayawardena/AP]

معترضان که لباس های سفید و سیاه پوشیده بودند، دست در دست هم گرفتند و یک زنجیره زنده تشکیل دادند. آنها پوسترها و بنرهایی با مضامین “تا اجرای عدالت، ما تماشا می کنیم”، “تاکنون هیچ عدالتی برای قربانیان وجود ندارد” و “متفکر پشت حمله یکشنبه عید پاک کجاست” را به نمایش گذاشتند.

دو گروه مسلمان محلی که گفته می‌شود با گروه دولت اسلامی (داعش) بیعت کرده‌اند، متهم به انجام شش بمب‌گذاری انتحاری تقریباً همزمان با هدف قرار دادن نمازگزاران در مراسم عید پاک در سه کلیسا و گردشگرانی که در سه هتل معروف صبحانه می‌خورند، شدند. در این حملات 269 نفر کشته و حدود 500 نفر زخمی شدند.

مقامات ده ها نفر را متهم کرده اند که گفته می شود دوره های آموزش اسلحه و تلقینات را از دو گروه مسلمان محلی متهم به انجام این حملات دریافت کرده اند. اما هنوز هیچ کس محکوم یا محکوم نشده است.

«چهار سال می گذرد، هنوز هیچ کس به خاطر این حمله وحشیانه مجازات نشده است. واقعا منزجر کننده است. ما باید بدانیم که مقصران واقعی چه کسانی هستند و انگیزه‌های آنها چه کسانی هستند.»

اعتراض عید پاک در سریلانکا
کاتولیک های سریلانکا در کلمبو تظاهراتی خاموش برگزار کردند [Eranga Jayawardena/AP]

کلیسای کاتولیک سریلانکا از تحقیقات درباره بمب گذاری ها انتقاد کرده است. رهبران کلیسا بارها از دولت های قبلی و کنونی به دلیل عدم موفقیت در محاکمه مجرمان انتقاد کرده اند.

اختلال در ارتباطات ناشی از اختلافات بین رئیس جمهور وقت مایتریپالا سیریسنا و نخست وزیر وقت، رانیل ویکرمسینگه، عامل شکست مقامات در عمل کردن به اطلاعات خارجی تقریباً مشخصی بود که قبل از حملات دریافت شده بود. این دو متعلق به احزاب مختلف سیاسی هستند.

در ژانویه، دادگاه عالی سریلانکا حکم داد که بی عملی سیریسنا و چهار نفر دیگر منجر به بمب گذاری شده و آنها را به پرداخت غرامت به دلیل نقض حقوق اولیه قربانیان و خانواده هایشان محکوم کرد.

دیوان عالی همچنین سیریسنا را به پرداخت 100 میلیون روپیه (273300 دلار) از وجوه شخصی خود محکوم کرد.

او همچنین به رئیس پلیس، دو مقام ارشد اطلاعاتی و وزیر دفاع در آن زمان دستور داد که در مجموع 210 میلیون روپیه (574000 دلار) بپردازند. حکم دادگاه به دنبال پرونده ای است که توسط بستگان قربانیان تشکیل شده است.

ویکرمسینگه سال گذشته پس از یک بحران سیاسی که سلف وی را پس از ماه‌ها اعتراضات ناشی از یک بحران اقتصادی بی‌سابقه برکنار کرد، رئیس‌جمهور سریلانکا شد.

[ad_2]