جدول زمانی لغزش یمن به سمت درگیری و جنگ | اخبار حوثی ها

[ad_1]

در حالی که ریاض به دنبال پایان دادن به دخالت نظامی خود در آخرین فصل از درگیری در تاریخ مدرن یمن است، هیئت هایی از عربستان سعودی و عمان در حال مذاکره با نمایندگان حوثی در صنعا، پایتخت یمن هستند.

در اینجا یک جدول زمانی از لغزش یمن به درگیری آمده است:

1990: یمن شمالی و جنوبی برای تشکیل یک کشور واحد تحت ریاست جمهوری علی عبدالله صالح متحد می شوند.

1994: در یک جنگ داخلی، صالح از جدایی یمن جنوبی – که از وضعیت فرودست‌ترش خشمگین است – از یمن شمالی جلوگیری می‌کند.

09-2003: گروهی از حوثی ها در شمال یمن به به حاشیه راندن فرقه محلی شیعه زیدی اعتراض کرده و شش جنگ با نیروهای صالح و یک جنگ با عربستان سعودی انجام داده اند.

2011: اعتراضات بهار عربی حکومت صالح را تضعیف کرد و منجر به انشعاب در ارتش شد و به القاعده در شبه جزیره عربستان (AQAP) اجازه داد تا قلمروهای شرق را تصرف کند.

2012: صالح به عنوان بخشی از یک طرح انتقال سیاسی با حمایت کشورهای خلیج فارس از سمت خود کناره گیری می کند. عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور موقت شد و یک گفتگوی ملی را برای پیش نویس قانون اساسی فدرال فراگیرتر رهبری کرد.

2013-14: AQAP حملاتی را در یمن سازماندهی می کند. حوثی ها در سپتامبر 2014 با کمک صالح صنعا پایتخت را تصرف کردند و خواهان سهمی از قدرت هستند.

2015: هادی تلاش می کند قانون اساسی فدرال جدیدی را اعلام کند که با مخالفت حوثی های متحد ایران و صالح که او را دستگیر می کنند، مواجه می شود. او فرار کرد و توسط حوثی ها تعقیب شد.

عربستان سعودی، یک ائتلاف پیشرو، در ماه مارس مداخله کرد و حوثی‌های وفادار و صالح را از عدن در جنوب یمن و از مارب در شمال شرق صنعا بیرون راند. جبهه ها در حال سخت شدن هستند و سال ها بن بست را منعکس می کنند.

2016: AQAP یک دولت کوچک در اطراف Mukalla ایجاد می کند. امارات از نیروهای محلی در نبردی برای پایان دادن به حکومت القاعده در آنجا حمایت می کند.

قحطی افزایش می یابد زیرا ائتلاف محاصره نسبی را بر یمن تحمیل می کند و ادعا می کند ایران موشک هایی را برای حوثی ها قاچاق می کند، که ایران آن را رد می کند. حملات هوایی ائتلاف که منجر به کشته شدن غیرنظامیان شده است، هشدارهایی را از سوی گروه های حقوق بشر در پی داشته است، اما حمایت غرب از کارزار نظامی همچنان ادامه دارد.

2017: حوثی ها تعداد فزاینده ای موشک به عمق عربستان سعودی شلیک می کنند.

صالح سمت خود را عوض کرد اما در تلاش برای فرار از حوثی ها کشته شد.

2018: نیروهای تحت حمایت ائتلاف در حال پیشروی در سواحل دریای سرخ علیه حوثی‌ها هستند و هدف آنها تصرف بندر حدیده است که بخش عمده تجارت و واردات کمک‌های یمن را انجام می‌دهد. یک بن بست نظامی به وجود می آید.

مذاکرات صلح در سوئد در جریان است، اولین مذاکرات در دو سال گذشته و طرف های درگیر با آتش بس و خروج نیروها از حدیده موافقت کردند. کار در مورد تبادل زندانی آغاز می شود.

2019: آتش بس در حدیده در بیشتر موارد حفظ می شود، اما عقب نشینی محقق نمی شود. خشونت در جاهای دیگر ادامه دارد.

امارات متحده عربی تا حد زیادی به حضور خود پایان داده است، در حالی که همچنان از متحدان محلی – از جمله جدایی طلبان جنوبی که در ماه اوت عدن را تصرف کردند، حمایت می کند.

ریاض میانجیگری یک توافق تقسیم قدرت بین جدایی طلبان و دولت هادی است، اما اجرای آن تا سال 2020 آغاز نمی شود.

2020: ائتلاف به رهبری عربستان سعودی آتش بس ناشی از کووید-19 را اعلام کرده است، اما هیچ پیشرفتی برای برقراری یک آتش بس دائمی حاصل نشده است و خشونت همچنان ادامه دارد، حتی زمانی که طرف های متخاصم تبادل اسرا را تکمیل می کنند.

حمله به فرودگاه عدن لحظاتی پس از فرود هواپیمای حامل دولت تازه تاسیس تقسیم قدرت دست کم 22 کشته برجای گذاشت. ریاض و دولت هادی حوثی ها را مقصر می دانند.

2021: جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، ضمن پایان دادن به حمایت ایالات متحده از عملیات تهاجمی ائتلاف، نام حوثی ها را به عنوان “تروریست” از سوی ایالات متحده لغو کرد.

حوثی ها حملات خود را برای تصرف مأرب غنی از گاز، آخرین پایگاه دولت در شمال یمن افزایش می دهند.

نمایندگان سازمان ملل و ایالات متحده در تلاش برای میانجی گری دائمی و بازگشایی ارتباط هوایی و دریایی با مناطق حوثی هستند، اما طرف های درگیر در برابر سازش مقاومت می کنند. عربستان سعودی و ایران مذاکرات مستقیمی را با تمرکز بر یمن آغاز کردند.

2022: حوثی‌ها حملات موشکی و پهپادی را به امارات متحده عربی گسترش داده‌اند، پس از اینکه شبه‌نظامیان محلی با حمایت امارات با این گروه در تولید انرژی شبوا و مارب نبرد کردند. جنگنده های ائتلاف به یمن حمله کردند.

در بحبوحه تیرگی روابط و افزایش حملات حوثی ها به تاسیسات نفتی عربستان، ایالات متحده در حال حرکت برای تقویت ظرفیت نظامی متحدان خود در خلیج فارس است.

رئیس جمهور هادی در ماه آوریل در حالی که ریاض برای تقویت اتحاد علیه حوثی ها تلاش می کند، قدرت را به شورای ریاست جمهوری واگذار کرد.

طرف‌های متخاصم در ماه آوریل با یک توافق آتش‌بس موافقت کردند که دو بار لغو شد و در اکتبر منقضی می‌شود و هیچ توافقی در مورد تمدید آن وجود ندارد. اما آرامش متزلزل همچنان پابرجاست.

2023: در ماه مارس، عربستان سعودی و ایران برای احیای روابط به توافق رسیدند و این امیدها را افزایش داد که روند صلح یمن می تواند پیشرفت کند.

در ماه آوریل، فرستادگانی از عربستان سعودی و عمان برای مذاکره درباره توافق آتش بس دائمی با حوثی ها از صنعا بازدید کردند.

[ad_2]