“صلح را حفظ کنید”: بایدن برای سفر به ایرلند شمالی، ایرلند | اخبار مربوط به جو بایدن

[ad_1]

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد توافق جمعه خوب عازم ایرلند شمالی شد. آغاز سفر وی شامل سفری سه روزه به ایرلند نیز خواهد بود.

بایدن قبل از سوار شدن به ایر فورس وان با خبرنگاران گفت که هدف از این سفر تضمین میراث ماندگار توافقی است که با میانجیگری واشنگتن و تصویب لندن و دوبلین انجام شد.

توافق جمعه خوب که به توافق بلفاست نیز معروف است، صلح شکننده ای را بین احزاب اتحادیه گرا که می خواهند ایرلند شمالی بخشی از بریتانیا باقی بماند و ناسیونالیست هایی که از اتحاد با ایرلند حمایت می کنند، ایجاد کرد. این پیشرفت تا حد زیادی به سه دهه خشونت که بیش از 3500 کشته بر جای گذاشت، پایان داد.

بایدن گفت که سفر او همچنین به دنبال حمایت از توافق تجاری بحث برانگیز بین بریتانیا و ایرلند، معروف به چارچوب ویندزور است که پس از برگزیت حاصل شد.

اگرچه بریتانیا و بنابراین ایرلند شمالی اتحادیه اروپا را ترک کرده اند، کشور ایرلند همچنان بخشی از اتحاد اتحادیه اروپا است. چارچوب ویندزور به ایرلند شمالی وضعیت ویژه ای اعطا کرد تا مرز خود با ایرلند را باز نگه دارد، بنابراین از تقسیم بندی های بحث برانگیز تاریخی اجتناب کرد.

با این حال، این توافق با مخالفت فزاینده‌ای از سوی حزب اتحادیه‌گرای دموکراتیک ایرلند شمالی (DUP) روبرو شده است، که از ماه مه تشکیل دولت را تحریم کرده است و توافق ظریف تقسیم قدرت را که در توافق جمعه خوب در سال 1998 به دست آمد، به خطر انداخته است.

بایدن به خبرنگاران گفت که اولویت این سفر “مطمئن شدن از باقی ماندن توافقنامه های ایرلند و توافق ویندزور برای حفظ صلح است.”

وی افزود: این مهمترین چیز است. و به نظر می رسد که ما این کار را انجام خواهیم داد.

بایدن قرار است روز سه شنبه در پیست بلفاست با ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا دیدار کند.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که روز بعد، او در دانشگاه اولستر در بلفاست سخنرانی خواهد کرد که “پیشرفت فوق العاده” از زمان امضای توافقنامه صلح در سال 1998 را نشان می دهد.

رسانه‌های بریتانیایی همچنین گزارش داده‌اند که بایدن با احزاب سیاسی اصلی در ایرلند شمالی دیدار خواهد کرد، اگرچه این دیدارها در برنامه رسمی بایدن وجود ندارد.

ریچارد نیل، عضو کنگره آمریکا، یکی از متحدان نزدیک بایدن، به برنامه HARDtalk بی‌بی‌سی گفت که دولت بایدن «تحریک‌های ملایم» و «تشویق» DUP را انجام خواهد داد.

با این حال، تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا، که در تدوین توافق صلح 1998 کمک کرد، روز سه شنبه به بایدن نسبت به اعمال فشار بیش از حد بر حزب در بلفاست هشدار داد.

او به بی‌بی‌سی گفت: «اگر بخواهید آنها را تحت فشار قرار دهید تا کاری را انجام دهند که اساساً با آن مخالف هستند، معمولاً فشار بیهوده‌ای است، حتی اگر از جانب ایالات متحده باشد».

در همین حال، به نشانه تداوم ناآرامی ها در منطقه، جوانان نقابدار روز دوشنبه در جریان راهپیمایی غیرقانونی جمهوری خواهان در لندندری، شهری در مرز ایرلند شمالی و ایرلند با تاریخ طولانی و نمادین، خودروهای پلیس را با بمب های بنزینی هدف قرار دادند. در تنش

سفر به ایرلند

روز چهارشنبه، بایدن به دوبلین سفر می کند و سپس به شهرستان لوث می رود، جایی که این پیرمرد 80 ساله با میراث ایرلندی خود که اغلب به آن اشاره می شود، دوباره آشنا می شود.

مرکز تاریخ خانواده ایرلندی می‌گوید بایدن «ایرلندی‌ترین» رئیس‌جمهور ایالات متحده است و اشاره می‌کند که 10 نفر از 16 پدربزرگ او اهل جزیره زمرد هستند. همه آنها در طول قحطی بزرگ در اواسط قرن نوزدهم به ایالات متحده رفتند که حدود یک میلیون نفر را کشت.

بایدن روز پنجشنبه در دوبلین با رئیس جمهور ایرلند مایکل هیگینز و نخست وزیر لئو وارادکار که ماه گذشته در روز سنت پاتریک از بایدن در دفتر بیضی شکل دیدار کردند، دیدارهای جداگانه ای برگزار خواهد کرد. وی سپس در پارلمان ایرلند سخنرانی خواهد کرد و یک شام ضیافت خواهد داد.

رئیس جمهور روز جمعه، آخرین روز سفر، را در شهرستان مایو سپری خواهد کرد و در مورد شجره نامه خانواده تحقیق خواهد کرد و در مورد روابط ایالات متحده و ایرلند سخنرانی خواهد کرد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که بایدن در مقابل کلیسای جامع قرن نوزدهمی در آنجا سخنرانی خواهد کرد، کلیسایی که از آجرهایی ساخته شده است که توسط پدربزرگ جدش، مهندس عمران و آجرساز ادوارد بلوویت ساخته شده است.

او گفت که این فرصتی خواهد بود برای “جشن روابط عمیق و تاریخی که کشورها و مردم ما را به هم پیوند می دهد.”

این دیدار در آستانه کنفرانس سه روزه ای است که در 17 آوریل توسط هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده به عنوان بخشی از جشن صلح 1998 برگزار می شود.

همسر او، بیل کلینتون، به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده از سال 1993 تا 2001 نقش کلیدی در تضمین این توافق داشت.

[ad_2]