خامنه ای ایران می گوید: «حتی یک آمریکایی در عراق بسیار زیاد است اخبار سیاسی

[ad_1]

رهبر ایران با رئیس جمهور عراق دیدار کرد و گفت که توافقات امنیتی و اقتصادی اخیر باید به طور کامل اجرا شود.

تهران، ایران – آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران به عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق گفت که حضور “حتی یک آمریکایی در عراق بسیار زیاد است”.

این دو روز شنبه در اولین سفر رشید به ایران به عنوان رئیس دولت از زمان انتخاب او در اکتبر گذشته در تهران با یکدیگر دیدار کردند.

رشید همچنین با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس دیدار و گفتگو کرد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی خامنه ای، خامنه ای گفت: آمریکایی ها دوستان عراق نیستند. آمریکایی ها با هیچکس دوستی ندارند و حتی به دوستان اروپایی خود وفادار نیستند.

مقام معظم رهبری ضمن تاکید بر اخراج آمریکا از کشور همسایه، ایران پیشرفت عراق را برای ایران بسیار مهم می‌دانند و گفتند: توافق‌های امنیتی و اقتصادی دوجانبه که ماه گذشته امضا شد باید به طور کامل اجرا شود.

وی افزود: دشمنان قوی برای گسترش و تعمیق روابط ایران و عراق وجود دارد و اگر روابط مستحکم تاریخی و مذهبی بین دو کشور وجود نداشت، شاید وضعیت روابط به دوران صدام برمی گشت. [Hussein]او درباره رئیس جمهور فقید عراق گفت که اندکی پس از انقلاب 1979 به ایران حمله کرد.

از قول رشید نقل شده است که دولت او تلاش خواهد کرد تا روابط با ایران را تعمیق کند و می خواهد اختلافات را حل کند.

رئیس‌جمهور عراق پیش از این در کاخ سعدآباد تهران از سوی ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به طور رسمی مورد استقبال قرار گرفت و دو طرف در آن دیدار کردند و پس از آن نشست خبری مشترک برگزار شد.

رشید با بیان اینکه عراق حمایت ایران را در روزهای سخت در چند دهه گذشته فراموش نخواهد کرد، گفت: دو کشور باید به مسائل مربوط به حقوق آب و مبارزه با قاچاق مواد مخدر در منطقه نیز بپردازند.

رئیس جمهور عراق همچنین از توافق ایران و عربستان سعودی برای احیای روابط دیپلماتیک استقبال کرد و گفت: این توافق باعث تقویت ثبات و امنیت در منطقه می شود.

رئیسی به نوبه خود گفت: همسایگان به همکاری در زمینه حمل و نقل انرژی ادامه خواهند داد و روابط اقتصادی ایران و عراق ادامه خواهد یافت. [to grow] برای ارضای کامل نیازهای طرفین».

در اواخر نوامبر، محمد شیعه السودانی، نخست وزیر عراق، اولین مقام بلندپایه دولت فعلی بود که به تهران سفر کرد. وی همچنین با خامنه ای و رئیسی دیدار کرد.

در آن زمان، مقام معظم رهبری از وی در مورد مسائل امنیتی، به ویژه برنامه های بغداد برای اطمینان از استفاده نکردن مرزهایش توسط کسانی که در مناطق اکثریت کردنشین برای تضعیف امنیت در خاک ایران هستند، انتقاد کرد.

سال گذشته، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بارها از موشک، پهپاد و توپخانه برای حمله به مواضع گروه‌های کرد در شمال عراق که تهران آن‌ها را گروه‌های «تروریستی» می‌داند، استفاده کرد.

بیشتر این حملات پس از آن صورت گرفت که در ماه سپتامبر پس از کشته شدن مهسا امینی، یک زن 22 ساله کُرد در ایران، اعتراضاتی آغاز شد.

مقامات ایرانی در آن زمان گفتند که گروه‌های جدایی‌طلب کرد – که گفته می‌شود از سوی قدرت‌های غربی حمایت می‌شوند – در حال قاچاق سلاح از عراق و انجام عملیات در ایران هستند.

[ad_2]