خاورمیانه: سوریه دوباره به اتحادیه عرب می پیوندد | اخبار

[ad_1]

سوریه به اتحادیه عرب بازگشته است، اسرائیل غزه را با حملات هوایی بمباران می کند و تقریباً زمان انتخابات در ترکیه است. در اینجا خلاصه شما از پوشش ما نوشته شده توسط ابوبکر الشماهی، سردبیر الجزیره دیجیتال خاورمیانه و شمال آفریقا است.

زندان های پر از مخالفان، صدها هزار کشته و میلیون ها پناهنده. با وجود همه این‌ها، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بار دیگر در نشست اتحادیه عرب در ریاض در اواخر ماه جاری میلادی در کنار رهبران دیگر خود پشت میز می‌نشیند. در آغوش گرفتن مجدد اسد توسط اتحادیه عرب، با وجود 12 سال جنگ علیه مردم خود، تعجب آور نبود. بازگشت سوریه به نفع منطقه‌ای ماه‌هاست که جشن گرفته می‌شود و عادی‌سازی‌کنندگان اولیه مانند امارات عربی پذیرش را به عربستان سعودی که وزیر خارجه آن اخیرا در دمشق بود، سپردند.

کشورهای عضو اتحادیه عرب روز یکشنبه با پذیرش مجدد سوریه به این سازمان موافقت کردند. این کشور بیش از یک دهه پیش تعطیل شد، مجازاتی برای سرکوب وحشیانه مخالفان سوری که جرأت کردند علیه اسد در سال 2011 قیام کنند. اما realpolitik، مانند اسد، در حال حاضر پیروز ظاهر شده است. با وجود یک اپوزیسیون ضعیف که تنها بخش کوچکی از سوریه را کنترل می‌کند و نظم منطقه‌ای که پس از اصلاح اوضاع با ایران توسط عربستان سعودی تغییر شکل می‌دهد، این احساس در پایتخت‌های عربی این بود که مسدود کردن اسد دیگر هدفی را دنبال نمی‌کند.

[READ: Syria’s return to the Arab League leaves opposition dismayed]

آیا بقیه اعضای اتحادیه عرب در ازای آن چیزی دریافت خواهند کرد؟ عدالت آشکارا یک عامل غیر شروع کننده است، بنابراین به نظر می رسد تمرکز بر روی کاپتاگون است، یک ماده مخدر آمفتامین مانند که به صورت انبوه در سوریه تولید می شود و محبوبیت آن در خلیج فارس افزایش یافته است. دمشق در نشستی در عمان در اول ماه مه گفت که با قاچاق کاپتاگون مقابله خواهد کرد. و سپس روز دوشنبه، یک روز پس از استقبال از سوریه برای بازگشت به اتحادیه عرب، گزارش شده است که یک حمله هوایی اردن یک قاچاقچی مواد مخدر سوری مظنون و خانواده اش را در جنوب سوریه کشته است. ام، چه خوب؟

اسرائیل دوباره غزه را بمباران می کند

کشته شدن هادر عدنان، اعتصاب غذای فلسطینی در زندان رژیم صهیونیستی هفته گذشته منجر به تبادل موشکی کوتاه از نوار غزه و حملات هوایی اسرائیل به مناطق تحت محاصره شد. آتش بس منطقه ای به سرعت اجرایی شد، اما سپس در ساعات اولیه صبح سه شنبه با یک سری حملات هوایی اسرائیل که منجر به کشته شدن سه رهبر ارشد جهاد اسلامی فلسطین (PIJ) و همچنین 10 نفر دیگر شد، ناگهان شکسته شد. همه غیرنظامیان از جمله کودکان.

این آغاز عملیاتی بود که اسرائیل آن را عملیات سپر و تیر نامید. گروه‌های غزه سرانجام روز چهارشنبه به سوی اسرائیل راکت شلیک کردند، اما اکثریت قریب به اتفاق توسط سیستم دفاع موشکی اسرائیل رهگیری شدند. اسرائیل نیز به نوبه خود به حملات خود به غزه ادامه داده است و تا کنون 27 نفر که بیشتر آنها غیرنظامی بودند، کشته شده اند.

در نتیجه، شبح جنگ به غزه بازگشت و در جریان پخش زنده یومنا السید شبکه الجزیره به شکلی تکان دهنده به خانه بازگشت، زمانی که افق به طور ناگهانی با موشک هایی که از سراسر غزه شلیک شد روشن شد.

اسرائیل پس از آغاز حملات علیه PIJ، اکنون به نظر می رسد در تلاش برای کاهش تنش است. با این حال، در عین حال، نشانه‌ها حاکی از آن است که اسرائیلی‌ها مایل نیستند به این زودی‌ها قتل رهبران PIJ را تضمین کنند. برخی تحلیلگران بر این باورند که این حمله اخیر به غزه اساساً بیشتر یک بازی سیاسی است تا یک عملیات نظامی: نخست وزیر بنیامین نتانیاهو همچنان با مخالفت فزاینده در داخل مواجه است، جایی که اعضای راست افراطی کابینه او فشارها را برای حمله به غزه افزایش داده اند. شرط این بود که حماس طعمه را نگیرد و پاسخی ندهد، که باعث درگیری بسیار گسترده‌تر می‌شد – خطری حساب شده که اگر نتانیاهو اشتباه حدس بزند، می‌تواند منجر به مرگ و ویرانی بسیار بیشتری شود.

هنوز عدالت برای شیرین ابوعکل برقرار نشده است

درست یک سال پیش، همکار ما شیرین ابواکله، خبرنگار فلسطینی قدیمی الجزیره، هنگام تهیه گزارش در کرانه باختری اشغالی توسط نیروهای اسرائیلی کشته شد.

جدای از گزارش شاهدان عینی و تحقیقات دقیق، حتی اسرائیلی ها اعتراف کرده اند که به احتمال زیاد یکی از سربازان آنها شیرین را کشته است. اما واقعیت این است که ما به عدالت نزدیکتر نیستیم. الجزیره در ماه دسامبر پرونده ای را در دادگاه کیفری بین المللی تشکیل داد، اما ما به پیگرد قانونی نزدیکتر نیستیم. به گفته برخی، به نظر می رسد دیوان کیفری بین المللی علاقه چندانی به پیشبرد تحقیقات ندارد و در عوض تمرکز خود را بر اوکراین و روسیه انتخاب کرده است.

هر چه این در مورد دادگاه بین المللی کیفری و پیگیری عدالت آن بگوید، یاد شیرین در الجزیره، در سراسر منطقه و سایر نقاط جهان زنده خواهد ماند. روزنامه نگاری که کارش را انجام می داد و به خاطر آن کشته شد.

نزدیک به زمان انتخابات ترکیه است

با نزدیک شدن به روز انتخابات، یعنی یکشنبه 14 مه، دمای هوا در ترکیه با گزارش هایی مبنی بر حملات به مخالفان و سیاستمداران دولتی افزایش می یابد. در حالی که ترکیه قصد دارد در برخی از متوالی ترین انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی خود در چند دهه اخیر رای دهد، پوشش بیشتری را منتشر می کنیم.

[READ: Don’t take our votes for granted, warn Kurdish voters in Turkey]

از آنجایی که رئیس جمهور رجب طیب اردوغان با بزرگترین آزمون خود روبرو است، در اینجا راهنمای رای دادن است.

هفته آینده تا این زمان باید نتایج انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری (یا حداقل دور اول) را داشته باشیم. این فضا را تماشا کنید

حالا برای چیز متفاوت

استندآپ کمدی در سرتاسر جهان در حال افزایش است و سوریه هم اکنون وارد صحنه شده است. اعضای Styria که به عنوان اولین گروه استندآپ کمدی کشور شناخته می شوند، هر هفته در دمشق برنامه اجرا می کنند تا انواع جوک ها را در مورد وضعیت کشور تعریف کنند. خوب، همه نوع نیست. در سوریه بشار اسد، سیاست همچنان خط قرمز است.

به اختصار

پزشکان سودانی در معرض تهدید، کمپین های لکه گیری | در پی حمله ای در نزدیکی کنیسه ای در جزیره جربا در تونس، شش نفر کشته شدند هیئت اتحادیه اروپا در اسرائیل مراسم روز اروپا را به دلیل برنامه ریزی برای حضور وزیر راست افراطی لغو کرد فراخوان بیشتر بازیگران زن ایرانی به بی حجابی | دستیار ارشد بایدن درباره تلاش های صلح یمن با وزیر خارجه عربستان سعودی گفتگو کرد | دادگاه عراق حکم اعدام قاتلان دانشگاهیان برجسته را صادر کرد | اسرائیل یک قانونگذار اردنی متهم به قاچاق اسلحه را استرداد کرد | مردم سوریه با گذشت سه ماه از زلزله همچنان نگران فروریختن ساختمان هستند | آیا اتیوپی و اریتره به جنگ سودان کشیده خواهند شد؟ | ایران دو مشعل قرآن، تابعیت دوگانه سوئدی-ایرانی و “سلطان کوکائین” را اعدام کرد | نماینده کنگره آمریکا لایحه محدود کردن کمک به اسرائیل را ارائه کرد | HRW: دانشگاهی که توسط مقامات مصری در معرض خطر مرگ بازداشت شد | بایدن خواهان توقف کمک های آمریکا به تونس به دلیل چرخش استبدادی شد | قانونگذار سابق مصر که قصد دارد برای ریاست جمهوری نامزد شود، می گوید بستگانش دستگیر شدند |

نقل قول هفته

“[The Rapid Support Forces] گفت [a warehouse security guard] برای گرفتن اسلحه و کمک به خودش… گفتند همه جا اسلحه است، به او گفتند [Sudan] کشور اسلحه است | نادر الگادی، یک تامین کننده داروسازی سودانی، که به یاد می آورد که چگونه یکی از نگهبانان در انبارش تلاش کرد نیروهای RSF را برای جلوگیری از غارتگران وادار کند، اما با بی تفاوتی مواجه شد. خانه و محل کار القادی مورد حمله نیروهای شبه نظامی RSF قرار گرفت که در حال حاضر با وجود مذاکرات آتش بس در عربستان سعودی در حال جنگ با ارتش این کشور است.

[ad_2]