خشونت در اعتراضات اول ماه مه در فرانسه آغاز شد | اخبار مربوط به اعتراضات

[ad_1]

در پی ناآرامی‌هایی که در جریان اعتراضات اول ماه مه در فرانسه علیه اصلاحات بازنشستگی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه رخ داد، نزدیک به 300 معترض دستگیر و ده‌ها پلیس زخمی شدند.

جرالد دارونین، وزیر کشور فرانسه روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که حداقل 108 افسر پلیس زخمی شدند، 25 نفر در پایتخت، و 291 نفر در فرانسه پس از وقوع خشونت در چندین شهر در حاشیه راهپیمایی های اصلی اتحادیه های کارگری بازداشت شدند.

درمانین افزود که چنین تعداد زیادی از افسران پلیس مجروح شده برای روز اعتراض اول ماه مه “بسیار نادر” است. او گفت که یکی از افسران پلیس با کوکتل مولوتف از ناحیه صورت و دست‌هایش سوخته است، اما جانش در خطر نیست.

معترضان روز دوشنبه با نیروهای امنیتی در سراسر فرانسه درگیر شدند و صدها هزار نفر در روز کارگر به خیابان‌ها آمدند تا خشم خود را از رئیس‌جمهور مکرون که ماه گذشته با وجود ماه‌ها اعتصاب، قانون افزایش سن بازنشستگی را از 62 به 64 سال امضا کرد، ابراز کنند. .

اتحادیه‌های کارگری امیدوار بودند که مشارکت گسترده در سراسر کشور برای خشم بیشتر ماکرون، که در حالی که او در سفر به کشور در تلاش برای دفاع از اصلاحات و تمدید دوره دوم ریاست‌جمهوری خود بود، با هیاهوها و تمسخرها مواجه شد.

فیلم‌هایی از شهرهای مختلف نشان می‌دهد که خسارات مادی گسترده‌ای وجود دارد. در پایتخت و سایر شهرهای بزرگ، پلیس برای اولین بار از هواپیماهای بدون سرنشین برای نظارت بر وضعیت استفاده می کند.

فرانسه اعتراض کرد
یک افسر پلیس ضد شورش در جریان درگیری در رژه سالانه اول ماه مه در پاریس در تاریخ 1 مه 2023 به یک گاز اشک آور لگد می زند. [Christophe Petit Tesson/EPA]

حدود 782000 نفر در این تظاهرات شرکت می کنند

وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که حدود 782000 نفر در سراسر فرانسه تظاهرات کردند که 112000 نفر تنها در پاریس بودند. اتحادیه CGT اعلام کرد که 2.3 میلیون معترض در فرانسه از جمله 550000 نفر در پایتخت را شمارش کرده است.

میزان مشارکت به طور قابل توجهی بیشتر از روز اول ماه مه سال گذشته بود، اما کمتر از بزرگترین اعتراضات علیه اصلاحات حقوق بازنشستگی در سال جاری بود.

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه گفتند که در پاریس، معترضان رادیکال به سمت پلیس پرتاب کردند و شیشه‌های مشاغلی مانند بانک‌ها و بنگاه‌های معاملات ملکی را شکستند، زیرا نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آبپاش پاسخ دادند.

دارونین معترضان را که به گفته وی چپ افراطی و معروف به “بلوک سیاه” است، محکوم کرد و گفت که تعداد آنها در پاریس حدود 2000 نفر و در لیون 1000 نفر دیگر است. وی خواستار مجازات شدید کسانی شد که به پلیس و اموال عمومی حمله کردند.

نیروهای امنیتی در تولوز در جنوب فرانسه به دنبال تشدید تنش در جریان تظاهرات و آتش زدن چهار خودرو در شهر جنوب شرقی لیون، گاز اشک آور پرتاب کردند.

به گفته خبرنگاران خبرگزاری فرانسه، در شهر غربی نانت، پلیس پس از پرتاب پرتابه توسط معترضان، گاز اشک آور پرتاب کرد. شیشه های یک فروشگاه پوشاک یونیکلو شکسته شد.

معترضان برای مدت کوتاهی هتل مجلل اینترکانتیننتال در شهر جنوبی مارسی را اشغال کردند و گلدان ها را شکستند و به مبلمان آسیب رساندند.

فرانسه اعتراض کرد
الیزابت بورن نخست وزیر این کشور خشونت را محکوم کرد و گفت که این خشونت ها غیرقابل قبول است [Christophe Petit Tesson/EPA]

الیزابت بورن نخست وزیر این کشور خشونت را محکوم کرد و گفت که این خشونت ها غیرقابل قبول است. او از اجرای قانون حمایت کرد.

مکرون و دولت او سعی کرده اند از ماه ها نارضایتی مردمی عبور کنند و امیدوارند پس از اجرایی شدن اصلاحات دوره دوم ریاست جمهوری خود را تمدید کنند.

تا زمانی که این اصلاحات بازنشستگی لغو نشود، ورق باز نخواهد شد. سوفی بینه، رئیس CGT در تظاهرات پاریس گفت: عزم برنده شدن دست نخورده است.

لوران برگر، رئیس اتحادیه CFDT، افزود: «بسیج هنوز بسیار بسیار قوی است.

“این نشانه آن است که کینه و عصبانیت از بین نمی رود.”

روز دوشنبه، برای اولین بار از سال 2009، هر هشت اتحادیه اصلی فرانسه به فراخوان اعتراض پیوستند.

فرانسه از اواسط ژانویه تحت اعتصابات و اعتراضات ملی علیه مکرون و تغییرات حقوق بازنشستگی او قرار گرفته است که برخی از آنها به خشونت تبدیل شده است.

هنگامی که ماکرون روز شنبه در فینال جام حذفی فرانسه شرکت کرد، با فعالانی مواجه شد که کارت قرمز تکان می دادند.

بر اساس نظرسنجی گروه نظرسنجی IFOP در ماه گذشته، تقریباً از هر چهار فرانسوی سه نفر از مکرون ناراضی هستند.

در میدان جمهوری، جایی که راهپیمایی در پاریس آغاز شد، یک جلیقه بزرگ با نوشته “مکرون استعفا” به مجسمه غول پیکر نماد جمهوری فرانسه در مرکز چسبانده شد.

سلین برتونی، 37 ساله، دانشگاهی در شهر مرکزی کلرمون، گفت: “قانون تصویب شده است اما تصویب نشده است، تمایل به نشان دادن نارضایتی مسالمت آمیز وجود دارد، و در پاسخ به آن واکنشی نشان داده می شود که سطح خاصی از نجابت را نشان می دهد.” فران

[ad_2]