پارلمان کویت بار دیگر با فرمان سلطنتی منحل شد | اخبار سیاسی

[ad_1]

قوه مقننه تنها در ماه مارس پس از تصمیم دادگاه قانون اساسی و پس از انحلال قبلی احیا شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی کویت، پارلمان کویت پس از آن که تنها در ماه مارس بر اساس حکم دادگاه قانون اساسی پس از انحلال قبلی، مجدداً به کار گرفته شد، با فرمان سلطنتی منحل شد.

این فرمان که گزارش شده روز دوشنبه امضا شد، پس از آن صادر شد که شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح، ولیعهد کویت ماه گذشته گفت که قوه مقننه منحل خواهد شد و انتخابات جدیدی در ماه های آینده برگزار خواهد شد.

کشور عرب خلیج فارس، عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، شاهد اختلافات طولانی بین دولت و پارلمان منتخب بوده است که اصلاحات مالی را با مشکل مواجه کرده است.

پارلمان که اولین بار در سال 2020 انتخاب شد، سال گذشته در تلاش برای پایان دادن به اختلافات منحل شد و رای گیری در ماه سپتامبر برگزار شد که مخالفان برنده شدند. اما در ماه مارس، دادگاه قانون اساسی این نتایج را باطل کرد و مجمع قبلی را به کار خود بازگرداند.

شیخ مشعل که فرمان امیری را در روز دوشنبه امضا کرد، در پایان سال 2021 اکثر وظایف امیر حاکم شیخ نواف الاحمد الصباح را به عهده گرفت. طبق گفته کابینه این فرمان پیشتر در همان روز به شیخ مشعل ارائه شد. بیانیه قبلی KUNA.

شیخ مشعل ماه گذشته گفت که “اراده مردم” خواستار برگزاری انتخابات جدید است که “با برخی اصلاحات قانونی و سیاسی همراه خواهد بود تا کشور را به مرحله جدیدی از انضباط و مرجع قانونی برساند”. با این حال وی وارد جزئیات اصلاحات نشد.

اختلافات داخلی و بن بست سیاسی

کویت احزاب سیاسی را ممنوع می کند، اما به قوه مقننه خود نفوذ بیشتری نسبت به نهادهای مشابه در دیگر پادشاهی های خلیج فارس داده است و ثبات سیاسی به طور سنتی به همکاری بین دولت و پارلمان بستگی دارد.

کشور خلیج فارس ترازنامه مالی و خارجی قوی دارد، اما منازعات داخلی و بن بست سیاسی مانع از سرمایه گذاری و اصلاحات با هدف کاهش وابستگی شدید آن به درآمد نفت شده است.

نخست وزیر شیخ احمد نواف الصباح، پسر امیر، در ژانویه به دلیل اصطکاک با پارلمان منتخب در سال 2020 از دولت خود استعفا داد. او در ماه مارس به نخست وزیری تغییر نام داد و کابینه جدید در این ماه معرفی شد.

روابط بین نخست وزیر و رئیس مجلس دوبار منحل شده نیز تیره است. مرزوق الغانیم، سخنگوی این کشور، اندکی پس از صدور فرمان در توئیتی از شرکت در انتخابات خبر داد که تاریخ آن هنوز اعلام نشده است.

[ad_2]