دادگاه تجاوز جنسی عثمان سونکو، رهبر مخالفان سنگال به تعویق افتاد اخبار

[ad_1]

عثمان سونکو که این اتهامات را رد می کند، در دادگاه داکار حاضر نشد.

محاکمه عثمان سونکو، رهبر مخالفان سنگال به اتهام تجاوز به عنف بلافاصله پس از آغاز در غیاب وی در دادگاهی در داکار پایتخت، به مدت یک هفته به تعویق افتاد.

سونکو که شهردار شهر زیگین شور در جنوب است، بر اساس ادعای یک زن مبنی بر تعرض به او در حالی که او در سالن ماساژ کار می کرد، متهم شد. این مرد 48 ساله این اتهامات را رد کرد و رئیس جمهور مکی سال را به تلاش برای جلوگیری از نامزدی او در انتخابات سال آینده متهم کرد. دولت این موضوع را تکذیب می کند.

نیکلاس هک، خبرنگار الجزیره روز سه‌شنبه از بیرون دادگاه گزارش داد: «سونکو می‌گوید که در دادگاه شرکت نمی‌کند زیرا حقوقش رعایت نمی‌شود». او به استقلال قوه قضاییه اعتقادی ندارد.

سخنگوی دولت به الجزیره گفت که این محاکمه یک “مسئله شخصی” بین دو نفر بوده و به او مربوط نمی شود.

در صورت محکومیت، سونکو با 10 سال زندان مواجه خواهد شد و اجازه نامزدی برای ریاست جمهوری را نخواهد داشت.

تظاهرات روز دوشنبه در زیگوینچور و منطقه داکار و پیش از زمان برنامه ریزی شده سونکو در دادگاه آغاز شد. وزارت کشور گفت که یک افسر پلیس پس از له شدن تصادفی توسط یک خودروی زرهی که در جریان تظاهرات در زیگین شور مورد استفاده قرار می گرفت، جان باخت.

بر اساس گزارش‌ها، جمعیت جاده‌ها را با کنده‌های چوبی و آتش زدن لاستیک‌ها مسدود کردند و به سمت پلیس سنگ پرتاب کردند که پلیس با گاز اشک‌آور پاسخ داد.

هفته گذشته، سونکو، بازرس مالیاتی سابق، به دلیل افترا ناشی از اتهامات وی مبنی بر اختلاس وجوه توسط وزیر گردشگری، محکومیت شش ماهه تعلیقی دریافت کرد، اتهامی که رهبر مخالفان آن را رد می کند.

طرفداران اپوزیسیون دو روز قبل از محاکمه یکی از رهبران، عثمان سونکو، در جلسه ای آواز می خوانند و می رقصند.
یک بازرس مالیاتی سابق، سونکو، 48 ساله، چهره ناامیدی فزاینده ای در میان سنگالی ها از سال شده است. [File: John Wessels/AFP]

“رکود”

درام حقوقی مربوط به سونکو بیش از دو سال به تنش و ناآرامی های پراکنده در سنگال دامن زده است زیرا حامیان – بسیاری از آنها جوانان شهری محروم از حق رای – به درخواست اعتراضات که اغلب به درگیری های خشونت آمیز با نیروهای امنیتی منجر می شود توجه می کنند.

حق گفت که این روند سنگال را به بن بست کشانده و به حوادث خشونت آمیز، تعطیلی مدارس، آتش زدن مغازه ها و ممنوعیت تردد موتورسیکلت در جاده ها اشاره کرد.

او افزود: «این فقط یک محاکمه تجاوز جنسی نیست. برای اپوزیسیون، دادگاه… توسط رئیس جمهور سال برای تحت فشار گذاشتن مخالفان استفاده می شود.»

تنش‌های فزاینده خطرات را در آستانه انتخابات سال آینده افزایش می‌دهد، که در آن سال می‌تواند به دنبال یک دوره جنجالی سوم شود، که اپوزیسیون می‌گوید برخلاف قانون اساسی است.

سال 61 ساله، در میان گمانه زنی های گسترده، نه تایید و نه رد این که قصد دارد نامزد شود.

مخالفان او را متهم می کنند که می خواهد با اتهامات واهی و محاکمه های سیاسی قبل از انتخابات رقابت را تضعیف کند. دولت این موضوع را تکذیب می کند.

صدها نفر هفته گذشته در آخرین تظاهرات در داکار تجمع کردند تا به پیشنهاد احتمالی سال برای سومین دوره انتخابات اعتراض کنند.

قانون اساسی جدید سنگال که در سال 2016 تصویب شد، دوره ریاست جمهوری را به دو دوره پنج ساله محدود می کند. با این حال سال در ماه مارس به روزنامه فرانسوی L’Express گفت که از نظر فنی می تواند نامزد شود زیرا قانون اساسی جدید تعداد دوره های او را تنظیم می کند.

[ad_2]