در حالی که ترکیه وارد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری می شود، آینده چه می شود؟ | اخبار سیاسی

[ad_1]

پس از رقابت های داغ در دور اول انتخابات در روز یکشنبه، ترکیه دور دوم را در 28 می برگزار خواهد کرد.

این چیزی است که ممکن است بعداً ببینیم:

چه انتظاری از دور دوم داریم؟

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که رجب طیب اردوغان، نامزد فعلی، احتمال بیشتری برای پیروزی در دور دوم انتخابات دارد، زیرا او پنج درصد از رای دور اول روز یکشنبه در برابر رقیب اصلی خود کمال کولچداراوغلو به دست آورد.

احمد ینر، رئیس کمیسیون انتخابات گفت: پس از شمارش بیش از 99 درصد آرا، اردوغان 49.51 درصد آرا را به دست آورد. به گزارش ینر با استناد به نتایج شورای عالی انتخابات، کولچداراوغلو 44.89 درصد را کسب کرد.

در مجموع، اردوغان عملکرد بهتری از حد انتظار داشت و ائتلاف او همچنین توانست اکثریت پارلمان 600 کرسی را به دست آورد.

علی چارک اوغلو، تحلیلگر سیاسی گفت که اردوغان پس از این نظرسنجی ها “شتاب پشت سر خود” دارد.

چارک اوغلو به الجزیره گفت: «اردوغان پایگاه حمایتی خود را در قلب آناتولی حفظ کرد، اگرچه حمایت خود را در جنوب شرقی از دست داد.

«در مناطق زلزله زده نیز بسیار موفق بوده است. برخی افراد آن را شگفت‌انگیز می‌دانند، اما او آنچه را که از او انتظار می‌رفت به وضوح انجام داده است و قول می‌دهد نتایج بهتری را پس از انتخابات ارائه دهد.»

زینه خدر از الجزیره گفت در همین حال، برخی از اعضای اپوزیسیون نیز وجود دارند که از کولچداراوغلو ناامید شده اند و او را نامزد اشتباهی می دانند زیرا او نتوانست آرای محافظه کار را بگیرد.

در مورد نامزد رتبه سوم، سینان اوگان، او بهتر از حد انتظار عمل کرد و او را به “پادشاه ساز” تبدیل کرد زیرا در صورت حمایت از یکی از دو نامزد دور دوم، می تواند نقش کلیدی در نتیجه دور دوم ایفا کند. گرد

اوگان هنوز چنین تاییدی نکرده است. اونور اریم، تحلیلگر Dragoman Strategies، به الجزیره گفت که در ازای تایید، درخواست وزارتخانه یا معاونان رئیس جمهور خواهد کرد.

چالش های پیش روی مخالفان چیست؟

ائتلاف اپوزیسیون کارهای زیادی برای انجام دادن دارد تا حامیان خود را متقاعد کند که این ائتلاف است که می تواند اردوغان را با توجه به نتایج دور اول برکنار کند.

آنها به رویترز گفتند که ده ها تن از نمایندگان اپوزیسیون از نتیجه ضعیف شوکه شدند و در تلاش هستند تا در استراتژی خود تجدید نظر کنند.

اپوزیسیون باید به گروه‌هایی از مردم متوسل شود که اتحاد کولچداراوغلو با حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) طرفدار کردها را زیر سوال می‌برند، حزبی که دولت ترکیه آن را شاخه سیاسی حزب کارگران کردستان (PKK) می‌داند. پ ک ک از دهه 1980 با دولت ترکیه می جنگد و در این مدت ده ها هزار نفر کشته شده اند.

اما این می تواند یک چالش باشد زیرا اردوغان مخالفان را به PKK مرتبط می کند. در یک گردهمایی پیش از رای گیری روز یکشنبه، او ویدئویی جعلی از یک فرمانده پ ک ک در حال خواندن آهنگ مبارزات انتخاباتی مخالفان را به هوادارانش نشان داد.

ما دو هفته فرصت داریم. یک مقام به رویترز گفت: ما به بهبودی سریع نیاز داریم.

پیروزی اردوغان چه معنایی دارد؟

پیروزی اردوغان به او برای سومین دوره ریاست جمهوری می‌دهد، حکومت دو دهه‌ای او را تمدید می‌کند و او را به طولانی‌ترین رهبر کشور تبدیل می‌کند.

تحت نظر او، ترکیه شاهد ادامه سیستم ریاست جمهوری خواهد بود که در سال 2018 تصویب شد.

برای کاهش هزینه های زندگی، او قول داد که قبض های انرژی یارانه ای و افزایش حقوق بازنشستگی، دستمزد بخش دولتی و حداقل دستمزد را معرفی کند. او همچنین نرخ بهره را برای مقابله با بحران اقتصادی کشور کاهش خواهد داد.

اردوغان همچنین گفت که سیاست خارجی مستقلی را دنبال خواهد کرد که به نفوذ در منطقه و سایر نقاط آفریقا و آسیای مرکزی ادامه خواهد داد.

با این حال، منتقدان او می گویند که او در دهه آخر حکومت خود، به ویژه با سرکوب گروه های مخالف، مخالفت ها را خفه کرده است.

پیروزی کولچداراوغلو چه معنایی دارد؟

پیروزی کولچداراوغلو نمادی از اشتیاق بخش بزرگی از رای دهندگان برای تغییر خواهد بود و شهرت اردوغان را به عنوان موفق ترین سیاستمدار کشور در انتخابات تغییر خواهد داد.

رهبر میانه‌رو وعده بازگشت به «نظام پارلمانی قوی»، راه‌حلی برای «مسأله کردها»، بازگشت پناهندگان سوری به خانه‌های خود و روابط نزدیک‌تر با اتحادیه اروپا و ایالات متحده با سیاست خارجی خاموش‌تر را داده است.

اپوزیسیون همچنین با وعده دموکراسی‌سازی بیشتر اعلام کرد که در بیانیه‌ای با عنوان «به شما قول می‌دهم، دوباره بهار خواهد آمد» به سیاست‌های اقتصادی متعارف‌تر باز خواهد گشت.

با این حال، اکثریت پارلمانی اردوغان به این معنی است که مخالفان در تصویب قانون در مجلس ملی بزرگ با مشکل مواجه خواهند شد.

[ad_2]