دادگاه روسیه بازداشت خبرنگار آمریکایی ایوان گرشکویچ را تایید کرد اخبار جنگ روسیه و اوکراین

[ad_1]

خبرنگار وال استریت ژورنال اولین خبرنگار آمریکایی از زمان جنگ سرد است که به اتهام جاسوسی در روسیه بازداشت می شود.

دادگاه مسکو بازداشت ایوان گرشکویچ، روزنامه نگار آمریکایی را که به اتهام جاسوسی به عنوان بخشی از سرکوب گسترده مخالفان توسط کرملین دستگیر شده بود، تایید کرد.

خبرنگار وال استریت ژورنال که جنگ در اوکراین را از روسیه پوشش می داد، اولین خبرنگار آمریکایی از زمان جنگ سرد است که در روسیه به اتهام جاسوسی بازداشت می شود. گرشکویچ و دولت ایالات متحده قویاً این اتهامات را رد می کنند.

روز سه‌شنبه، ده‌ها روزنامه‌نگار سالن دادگاه را شلوغ کردند تا نگاهی اجمالی به گرشکوویچ داشته باشند، گرشکویچ در حالی که در یک محفظه شیشه‌ای ایستاده بود، لبخند می‌زد و آرام به نظر می‌رسید تا از بازداشتش درخواست تجدیدنظر کند.

لین تریسی، سفیر ایالات متحده در روسیه، پس از جلسه رسیدگی به درخواست تجدیدنظر علیه بازداشت ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال به اتهام جاسوسی در مسکو، روسیه، 18 آوریل 2023، در خارج از ساختمان دادگاه با رسانه ها صحبت می کند.
لین تریسی، سفیر ایالات متحده در روسیه، پس از جلسه استماع گرشکویچ، یک روز پس از ملاقات با وی در زندان، با رسانه ها در خارج از دادگاه صحبت کرد و گفت که او “در سلامتی خوب است و همچنان قوی است.” [Evgenia Novozhenina/Reuters]

ماریا کورچاژینا، یکی از وکلای او پس از جلسه دادگاه گفت: «او روحیه جنگندگی دارد. او تمرین می کند و می داند که مردم به دنبال او هستند.

سرویس امنیتی FSB روسیه در 29 مارس گرشکویچ را در شهر یکاترینبورگ اورال به اتهام تلاش برای به دست آوردن اطلاعات طبقه بندی شده درباره یک کارخانه اسلحه سازی روسیه دستگیر کرد.

وال استریت ژورنال در بیانیه ای گفت: «ایوان یکی از اعضای مطبوعات آزاد است که تا زمان دستگیری اش در جمع آوری اخبار شرکت داشت. “همه پیشنهادات دیگر نادرست است.”

گرشکویچ در صورت محکومیت ممکن است با 20 سال زندان روبرو شود.

وکلای روس گفته اند که تحقیقات قبلی در مورد پرونده های جاسوسی بین یک سال تا 18 ماه طول کشیده است و در این مدت مظنون ممکن است ارتباط کمی با دنیای خارج داشته باشد.

گرشکویچ در زندان لفورتوو مسکو نگهداری می شود که به دوران تزار بازمی گردد و نمادی از سرکوب دوران شوروی است.

هفته گذشته، ایالات متحده رسما اعلام کرد که گرشکویچ “به اشتباه” بازداشت شده است. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، زندانی شدن وی را “کاملاً غیرقانونی” خواند.

بیش از سه ده سازمان خبری با امضای نامه ای خطاب به سفیر روسیه در آمریکا «اتهامات بی اساس جاسوسی» را محکوم کردند.

روز دوشنبه، سفیر ایالات متحده در روسیه از گرشکویچ دیدار کرد و گفت که او “در سلامتی خوب و قوی است”.

او در زمان تشدید تنش ها بین غرب و مسکو به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین و همزمان با تشدید سرکوب فعالان مخالف، روزنامه نگاران مستقل و گروه های جامعه مدنی توسط کرملین، دستگیر شد.

ماه گذشته، دادگاهی در روسیه پدر مجردی را به خاطر پست های رسانه های اجتماعی در انتقاد از جنگ مجرم شناخته و او را به دو سال زندان محکوم کرد. دختر 13 ساله او به “مرکز توانبخشی” نوجوانان فرستاده شد.

روز دوشنبه، یک دادگاه روسیه، رهبر مخالفان ولادیمیر کارا مورزا را به دلیل محکومیت علنی جنگ به خیانت محکوم کرد و او را به 25 سال زندان محکوم کرد.

یکی دیگر از شهروندان آمریکایی، مدیر امنیتی شرکت میشیگان، پل والن، از دسامبر 2018 در روسیه به اتهام جاسوسی زندانی است که خانواده او و دولت ایالات متحده آن را بی اساس خوانده اند.

[ad_2]