دوحه: برای احیای روابط قطر و امارات در جریان است | اخبار سیاسی

[ad_1]

انتظار می رود دو سال پس از لغو محاصره قطر توسط امارات متحده عربی، سفارتخانه ها به زودی بازگشایی شوند.

قطر و امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) به زودی روابط دیپلماتیک خود را از سر خواهند گرفت و سفارتخانه های خود را باز خواهند کرد، بیش از دو سال از زمانی که امارات، عربستان سعودی، بحرین و مصر محاصره قطر را لغو کردند و به شکاف در روابط دیپلماتیک که از سال 2017 آغاز شد پایان داد. به دفتر رسانه بین المللی قطر و انتشارات رسانه ای.

این دفتر در بیانیه‌ای به الجزیره گفت: در حال حاضر کار بین تیم‌های قطری و اماراتی برای بازگشایی سفارت‌های مربوطه در اسرع وقت ادامه دارد و تاریخ دقیق آن پس از نهایی شدن روند اعلام خواهد شد.

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه به نقل از یک مقام اماراتی نوشت که “فعال کردن روابط دیپلماتیک که شامل بازگشایی سفارتخانه ها می شود” در حال انجام است، در حالی که یک مقام ناشناس خلیج فارس به آژانس گفت که انتظار می رود سفارت ها تا اواسط ژوئن بازگشایی شوند. .

عربستان سعودی و مصر اولین کشورهای محاصره کننده قبلی بودند که در سال 2021 سفیران خود را در قطر منصوب کردند، در حالی که امارات هنوز این اقدام را انجام نداده است. بحرین هفته گذشته اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود را از سر خواهد گرفت.

این مقام خلیج فارس گفته است که مقامات قطر و امارات اواخر ماه گذشته بر سر بازگرداندن روابط دیپلماتیک به توافق رسیده‌اند و ابوظبی به دوحه اطلاع داده که چه کسی فرستاده این کشور خواهد بود، اما قطر هنوز این کار را نکرده است.

وزارت امور خارجه قطر هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده است.

موجی از دیپلماسی

روابط قطر و امارات متحده عربی از فوریه سال گذشته، زمانی که شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، حاکم امارات در حاشیه یک رویداد در پکن برای اولین بار پس از پایان محاصره دیدار کرد، بهبود یافته است.

همه کشورهایی که این محاصره را اعمال کرده بودند تا اوایل سال 2021 روابط تجاری و گردشگری با قطر را احیا کردند، اما در آن زمان امارات پیشنهاد کرد که از سرگیری روابط دیپلماتیک بیشتر طول بکشد.

احیای روابط در بحبوحه فعالیت های دیپلماتیک در منطقه صورت می گیرد که رقبای سابق در حال گفتگو و بهبود روابط هستند.

رقبای اصلی ایران و عربستان سعودی ماه گذشته توافق کردند که طی دو ماه در توافقی با میانجیگری چین، روابط دیپلماتیک خود را که در سال 2016 قطع شده بود، به طور کامل بازگردانند. وزرای خارجه آنها در اوایل ماه جاری در پکن دیدار کردند.

این توافق ممکن است سرعت مذاکرات در یمن را نیز افزایش داده باشد، جایی که تهران و ریاض سال‌ها از طرف‌های مخالف در یک جنگ خونین حمایت کرده‌اند. عربستان سعودی و شورشیان حوثی یمن دور مذاکرات صلح را برگزار کردند و صدها اسیر را مبادله کردند.

در همین حال، چندین کشور عربی از جمله عربستان سعودی، امارات و مصر برای پایان دادن به انزوای یک دهه سوریه مورد حمایت تهران که در بحبوحه جنگ داخلی 12 ساله تحریم شده است، حرکت کرده اند.

انتظار می رود شاهزاده فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه برای گفتگو در سوریه به این کشور سفر کند.

[ad_2]