«داشتن یک خانه رویایی»: بحران مسکن ترک ها را پیش از انتخابات درگیر کرد | اخبار مسکن

[ad_1]

سرهان اولچوچو و همسرش قبل از اینکه بتوانند برای تمدید اجاره سالانه خانه خانوادگی خود در منطقه بوستانچی استانبول به توافق برسند، مجبور شدند به سختی با صاحبخانه خود چانه بزنند.

اجاره ماهانه آپارتمان دو خوابه خانواده، جایی که آنها با پسر هفت ساله خود زندگی می کنند، طی یک سال 147 درصد افزایش یافته است، از 4650 لیره ترکیه به 11500 لیر (حدود 600 دلار) – 25 درصد بیشتر از حداقل دستمزد ترکیه. .

سرهان، 41 ساله، که قبلا در یک شرکت تجارت الکترونیک کار می کرد، به الجزیره گفت: «من اخیراً شغلم را از دست داده ام و حقوق همسرم تقریباً می تواند اجاره خانه را بپردازد.

ما سعی خواهیم کرد تا زمانی که شغل جدیدی پیدا کنم، با مزایای قانونی که دریافت کردم زندگی کنیم. نمی‌دانم اگر آن را نمی‌گرفتم، چه می‌کردیم.» وی افزود که مستاجران جدید حدود 15000 لیر (770 دلار) برای آپارتمان‌هایی مشابه آپارتمان خود می‌پردازند.

ترکیه در آستانه برگزاری انتخابات حساس ریاست جمهوری و پارلمانی که قرار است حمایت عمومی از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در 14 مه را آزمایش کند، از تورم فزاینده و رکود اقتصادی که به ویژه از سال گذشته به این کشور ضربه سختی وارد کرده است، به سر می برد.

اگرچه بحران مستمر هزینه زندگی بر تمام جنبه های زندگی تأثیر می گذارد، به ویژه هزینه مسکن به طور قابل توجهی از نرخ عمومی تورم بالا پیشی گرفته است.

بر اساس داده های بانک مرکزی ترکیه، قیمت ملک در سراسر این کشور در ماه فوریه شاهد افزایش سالانه 141.5 درصدی بر حسب لیر ترکیه بود. قیمت ملک در همین مدت به دلار آمریکا حدود 75 درصد افزایش یافت.

بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه، افزایش عظیم قیمت ملک علیرغم کاهش مستمر فروش ملک، با کاهش 21.4 درصدی تعداد فروش در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال قبل صورت گرفته است.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات اقتصادی و اجتماعی (BETAM) در دانشگاه Bahçesehir استانبول، هزینه های اجاره ملک در سراسر ترکیه نیز در ماه مارس افزایش یافته است که 157 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

در همین حال، داده‌های رسمی نشان می‌دهد که تورم سالانه در ماه مارس 50.5 درصد است که نسبت به بالاترین رقم 85.6 درصدی در اکتبر کاهش یافته است، در حالی که گروه تحقیقات تورم (ENAG)، یک گروه مستقل از کارشناسان، تورم مارس را 112.5 درصد ثبت کرده است – بسیار کمتر از بازار مسکن. نرخ.

دولت قبل از انتخابات تلاش کرد تا از بحران مسکن بکاهد.

در ژوئن 2022، افزایش اجاره بها برای افرادی که کمتر از پنج سال در یک آپارتمان زندگی کرده بودند، 25 درصد محدود شد. ابتکار عمل به مدت یک سال، تا ماه جولای معتبر است.

با این حال، خانواده Ulcuju بیش از پنج سال است که در آپارتمان خود زندگی می کنند، که به طور قانونی به صاحبخانه آنها این حق را می دهد که اجاره را با نرخ فعلی بازار دریافت کند، حتی اگر این به معنای افزایش بیش از 25 درصدی اجاره بها باشد.

در آستانه انتخابات آتی، اردوغان همچنین به دنبال جذب بیشتر ترک های طبقه کارگر و متوسط ​​در نردبان مسکن است. دو پروژه بلندپروازانه ساختمانی با هدف ویژه صاحبان خانه اعلام شد و رئیس جمهور همچنین متعهد شد تا سال 2028 صدها هزار خانه جدید در سراسر کشور بسازد.

روز سه‌شنبه، اردوغان در یک سخنرانی در شهر آنتالیا در جنوب آنتالیا گفت که دولت او پروژه‌های مسکن و مقررات بیشتری را برای محافظت از شهروندان اعلام خواهد کرد.

از طریق پروژه های مسکن جدید و تحریم های قانونی [protecting tenants] رئیس جمهور گفت: دوباره مشکل رانت های غارتگرانه را حل خواهیم کرد.

کاهش قدرت خرید

در این میان اما ترک ها با مشکلاتی روبرو هستند.

هر سه شهروند ترکیه که با الجزیره صحبت کردند گفتند که قدرت خرید آنها از سال گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته است، زیرا افزایش درآمد آنها نتوانست با افزایش هزینه ها در این کشور، به ویژه قیمت مسکن، سازگار شود.

بورا چیکیچی اوغلو، مهندس که 10 سال کار کرده است، گفت که اجاره بهای او از 4000 لیر در آپارتمان قبلی خود در یک سال پیش به 10000 لیر (تقریباً 514 دلار) در آپارتمانی که اکنون در آن زندگی می کند، افزایش یافته است.

وی افزود: افرادی که مدت طولانی تری در یک ملک می مانند، اغلب در اجاره بهای خود ضربه های ملایم تری دریافت می کنند.

این مرد 38 ساله به الجزیره گفت: «مشکل اصلی یافتن مکانی برای زندگی بدون قیمت اجاره عجیب و غریب است، اگر کسی آپارتمانی را که در آن است گم کند.

چیکیچی اوغلو افزود: مستاجران در این محیط احساس امنیت نمی کنند.

هم چیکیکچی اوغلو و هم کاگان، یکی از ساکنان قدیمی استانبول، گفتند که خرید ملک برای ترک های حقوق بگیر یک “رویا” است.

“برای فردی که بیش از 20 سال است که به طور فعال کار می کند، غیرممکن است که من به تنهایی در محله های استانبول در دسترسم زندگی کنم. [for commuting to work]کیگان 42 ساله که نخواست نام خانوادگی خود را بیان کند به الجزیره گفت.

او می‌گوید: «وقتی نمی‌توانم اجاره‌بها را بپردازم، مجبورم به تنهایی در استانبول زندگی کنم، چگونه می‌توان در شرایط فعلی بازار یک آپارتمان خرید؟»

کاگان، اولکوچو و چیکیکچی اوغلو بر این باورند که بدون توجه به نتیجه انتخابات آتی، تورم پایان نخواهد یافت و قیمت مسکن در کوتاه مدت به افزایش خود ادامه خواهد داد.

حداقل دستمزد ماهانه ترکیه در ژانویه به 8506.80 لیر (437 دلار) افزایش یافت که تقریباً 55 درصد افزایش نسبت به افزایش قبلی در ژوئیه و حدود 100 درصد بیشتر از ژانویه 2022 است.

اما کاهش ارزش لیر ترکیه به این معنی است که پول به اندازه گذشته پیش نمی رود.

بحران ارزی اولین بار در سال 2018 ظاهر شد و سپس در سال 2020 به شدت به کشور ضربه زد و باعث شد که پوند در برابر ارزهای ذخیره مانند دلار آمریکا و یورو سقوط کند.

پوند در برابر دلار آمریکا از ابتدای سال 2022 حدود 47 درصد، از ژانویه 2021 تقریباً 164 درصد و از آغاز سال 2018 بیش از 400 درصد کاهش یافته است.

ریشه های بحران مسکن

سیدفتین گورسل، استاد اقتصاد و مدیر BETAM، به الجزیره گفت که ریشه مشکلات مسکن ترکیه امروز در بحران 2018 نهفته است، که منجر به کاهش شدید قیمت ها در زمانی شد که مقادیر زیادی از سهام مسکن فروخته نشده در یک منطقه انباشته شد. کشور.

«پروژه های مسکن جدید در آن زمان به میزان قابل توجهی کاهش یافت [due to the crisis]. صنعت ساختمان طی دو سال یک سوم اشتغال خود را از دست داده است. در نتیجه، عرضه خانه‌ها برای فروش در نهایت کاهش یافت.» او به الجزیره گفت.

دولت اردوغان در مورد نحوه برخورد با تورم بالا، اصول بین المللی را به چالش کشیده است. او به جای افزایش نرخ بهره، همانطور که بانک‌های مرکزی در بسیاری از نقاط جهان طی چند سال گذشته در تلاش برای کاهش تورم از طریق تشویق پس‌انداز به جای هزینه‌کردن انجام داده‌اند، نرخ‌ها را کاهش داد.

با این حال رئیس جمهور ترکیه بارها ابراز عقیده کرده است که خود تورم در واقع ناشی از نرخ بهره بالاست و خود را «دشمن نرخ بهره» خوانده است.

او ماه گذشته بار دیگر تاکید کرد که در زمانی که او در قدرت است، نرخ بهره کاهش خواهد یافت و تورم نیز همراه با آن کاهش خواهد یافت.

بانک مرکزی نرخ بهره اصلی خود را از 19 درصد به 8.5 درصد از پایان سال 2021 کاهش داد و تورم فزاینده را نادیده گرفت.

کارشناسان می گویند این امر مردم را به سرمایه گذاری در املاک و مستغلات سوق می دهد، زیرا پس انداز لیر ترکیه به احتمال زیاد باعث کاهش ارزش آنها به دلیل تداوم کاهش ارزش پول و تورم خواهد شد. این در حالی است که هر چه مردم بیشتر در املاک سرمایه گذاری کنند، قیمت مسکن بیشتر می شود.

بانک مرکزی ترکیه با افزایش سریع تورم، نرخ بهره را کاهش می دهد. به منظور محافظت از پس‌انداز لیر ترکیه در برابر تورم، تقاضا برای مسکن افزایش یافته است.

این در نتیجه یک ابتکار دولت بود که سه بانک بزرگ دولتی ترکیه را در تلاش برای احیای اقتصاد پس از شوک اقتصادی کووید-19، وام‌های رهنی و همچنین انواع دیگر وام‌ها را با نرخ بهره پایین ارائه کردند. 19 همه گیری.

واکنش شدید علیه خریداران خارجی

خریداران خارجی نیز که در چند سال گذشته بازار ملک ترکیه را هجوم آورده اند نیز یکی از عوامل افزایش قیمت ها هستند.

آنها با سقوط لیر و همچنین دسترسی نسبتا آسان و کوتاه به شهروندی ترکیه با خرید مسکن جذب ترکیه شدند.

به گفته Seyfetin Gürsel، افزایش فروش خانه به خارجی ها منجر به “افزایش شدید قیمت ها” شده است، به ویژه در مناطق توریستی مانند استان های جنوبی آنتالیا و مرسین.

در آخرین گزارش BETAM که قیمت مسکن در ماه مارس را پوشش می‌دهد، نرخ سالانه افزایش در آنتالیا 137.5 درصد و در مرسین 139 درصد بوده است.

جنگ بین اوکراین و روسیه و همچنین بسیج نسبی اعلام شده توسط روسیه، شهروندان خود را نیز به فکر خرید ملک در ترکیه واداشت.

بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه، فروش خانه به خارجی ها در سال 2022 نسبت به سال قبل 15.2 درصد افزایش یافته است.

به گفته این موسسه، بیشترین تعداد فروش به اتباع روسیه و پس از آن ایرانی ها و عراقی ها بوده است و اوکراینی ها در رتبه ششم قرار دارند.

رقیب اصلی اردوغان در انتخابات 14 مه، کمال کولچداراوغلو، که “سرمایه داری اردوغان” را عامل بحران مسکن می داند، قول داده است تا زمانی که بحران مسکن برای شهروندان ترکیه حل نشود، فروش ملک به خارجی ها را ممنوع خواهد کرد.

به نظر می رسد که پاسخ دهندگان در نظرسنجی اخیر از قول کولچداراوغلو حمایت می کنند، از جمله رای دهندگانی که در انتخابات گذشته از حزب عدالت و توسعه حمایت کردند.

کولچداراوغلو همچنین اخیراً متعهد شد که موجودی مسکن اجتماعی را ظرف پنج سال چهار برابر کند و هزینه اجاره مسکن اجتماعی را 20 درصد حداقل دستمزد نگه دارد.

زمین لرزه های شدید ماه فوریه در جنوب شرقی ترکیه بیش از 200000 ساختمان را در مناطق آسیب دیده تخریب کرد یا به شدت آسیب دید و بسیاری از ساکنان را به مهاجرت و افزایش تقاضا در شهرهای دیگر واداشت.

تأثیر بر افراد باقی مانده در 10 استان زلزله زده بسته به میزان تخریب متفاوت است.

گورسل گفت که تقاضا برای املاک و مستغلات به دلیل ترس از زلزله های آینده و بی اعتمادی بسیاری از ترک ها به بازار مسکن احتمالا کاهش می یابد.

وی افزود: سیاست‌های دولت برای افزایش مسکن – چه توسعه‌های جدید و چه پروژه‌های تحول شهری برای آماده‌سازی در برابر زلزله – عرضه بیشتری را به بازار خواهد آورد.

او به الجزیره گفت که این پویایی “می تواند افزایش قیمت واقعی را متوقف کند” و افزود که تغییرات در نرخ ارز لیر بر قیمت ها تاثیر می گذارد، زیرا عرضه به صنعت ساختمان اغلب به ارز خارجی خریداری می شود.

[ad_2]