درگیری‌ها آتش‌بس سودان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، زیرا یک مقام سازمان ملل به دنبال کمک حفاظتی است | اخبار درگیری

[ad_1]

درگیری بین ارتش سودان و یک گروه شبه‌نظامی موسوم به نیروی پشتیبانی سریع (RSF) با وجود تمدید اعلام شده آتش‌بس ادامه یافت، زیرا یک مقام ارشد سازمان ملل برای گفتگو در مورد کمک رسانی به میلیون‌ها غیرنظامی گرفتار وارد این کشور شد.

دیدار مارتین گریفیث، مقام ارشد سازمان ملل در امور بشردوستانه در روز چهارشنبه، یک روز پس از آن صورت می گیرد که کشور همسایه سودان جنوبی اعلام کرد که طرف های درگیر در «اصول» با آتش بس هفت روزه موافقت کرده اند.

خشونت مرگبار در 15 آوریل بین عبدالفتاح البرهان، رهبر واقعی سودان، که فرماندهی ارتش منظم را بر عهده دارد، و معاون او، محمد حمدان داگالو، یا همدی، که فرماندهی RSF را برعهده دارد، آغاز شد.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت در روز چهارشنبه، حداقل 550 نفر کشته و 4926 نفر زخمی شده اند که احتمالا ناقص است.

چندین بیمارستان مورد اصابت قرار گرفت، امکانات بشردوستانه غارت شد و گروه های کمک رسان خارجی مجبور به تعلیق اکثر عملیات خود شدند. ده‌ها هزار سودانی در مهاجرتی به کشورهای همسایه گریخته‌اند که هشدارهایی درباره یک “فاجعه” انسانی با پیامدهای منطقه‌ای را برانگیخته است.

هیبا مورگان، خبرنگار الجزیره که از خارطوم گزارش می دهد، گفت که درگیری شدید در طول صبح ادامه داشت و شاهدان از وقوع یک انفجار قوی در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری و ابرهای دود از منطقه در پایتخت خبر دادند.

«به نظر می رسد که ارتش سودان در تلاش است تا کنترل کاخ ریاست جمهوری را دوباره به دست گیرد. دو طرف بر سر آن دعوا می کنند. مورگان گفت: جت‌های جنگنده نه تنها در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری، بلکه در اطراف دیگر مناطق خارطوم پرتاب شدند.

همچنین درگیری‌های شدیدی در نزدیکی مقر تلویزیون دولتی در شهر دوقلوی اومدورمان پایتخت این کشور گزارش شد و صدای انفجار و آتش ضدهوایی نیز در شهر بحری در شمال خارطوم شنیده شد.

در همین حال، گریفیث در یک ماموریت فوری به بندر سودان در ساحل دریای سرخ رسید تا راه‌هایی برای کمک به میلیون‌ها سودانی که قادر به فرار نیستند، بیابد.

او از طریق لینک ویدیویی از بندر سودان به خبرنگاران گفت: «ما همچنان به توافق‌ها و ترتیباتی برای اجازه جابه‌جایی پرسنل و تدارکات نیاز خواهیم داشت.

ما نیاز به توافق در بالاترین سطح و بسیار علنی داریم و باید آن تعهدات را در ترتیبات محلی که بتوان بر آن تکیه کرد، تحویل دهیم.»

ارسال کمک ها در سودان متوقف شد، جایی که حدود یک سوم مردم از قبل به کمک های بشردوستانه وابسته بودند. با عبور پناهجویان از سودان به کشورهای فقیر همسایه ممکن است فاجعه بزرگتری در راه باشد.

روز سه‌شنبه، وزارت خارجه سودان جنوبی اعلام کرد که البرهان و داگالو «بر سر آتش‌بس هفت روزه از 4 تا 11 مه» به توافق رسیده‌اند.

دو طرف هنوز به طور رسمی آتش بس جدید را تایید نکرده اند.

این دو مرد از زمان شروع جنگ با آتش بس های متعددی موافقت کرده اند، اما هیچ کدام عملاً برقرار نشده است. آتش بس فعلی روز یکشنبه برای 72 ساعت دیگر تمدید شد و قرار است روز چهارشنبه در نیمه شب یا ساعت 22:00 به وقت گرینویچ منقضی شود.

شکست طرف های متخاصم در اجرای تعهدات خود در تلاش برای پایان دادن به نزدیک به سه هفته نبرد، انتقادهای بین المللی فزاینده ای را برانگیخته است.

اسماعیل ویس از اداره بین دولتی توسعه (IGAD) بلوک منطقه ای آفریقای شرقی شکایت کرد: «این دو ژنرال، با وجود پذیرفتن آتش بس، همزمان به جنگ و گلوله باران شهر ادامه می دهند».

او گفت که درگیری های مداوم “وضعیت سیاسی، وضعیت امنیتی و وضعیت انسانی در میدان را پیچیده و پیچیده می کند و حل و فصل آن را دشوارتر می کند.”

گریفیث سازمان ملل همچنین خواستار حفاظت از غیرنظامیان و امدادگران شد.

«تضمین عبور امن برای غیرنظامیانی که از مناطق جنگی فرار می کنند. به امدادگران و دارایی ها احترام بگذارید.»

گریفیث گفت که برنامه جهانی غذا به او گفته است که شش کامیون WFP که به دارفور می‌رفتند، علیرغم اطمینان از ایمنی و امنیت، در مسیر مورد سرقت قرار گرفته‌اند.

هیچ نظر فوری از WFP وجود ندارد.

گریفیث گفت: «این یک محیط بی ثبات است، بنابراین ما به این تعهدات نیاز داریم.

«این مثل پرسیدن در مورد ماه نیست. ما خواهان جابجایی تجهیزات بشردوستانه، مردم هستیم. ما این کار را در هر کشور دیگری انجام می دهیم، حتی بدون آتش بس. یک تلاش بشردوستانه سنتی رفتن به جایی است که دیگران نمی‌کنند.

به گفته اتحادیه پزشکان سودان، خشونت به منطقه دارفور نیز سرایت کرده و حداقل 99 نفر در این درگیری ها کشته شدند.

به گفته سازمان بین المللی مهاجرت، از بیش از 330000 آواره در سودان، حدود 70 درصد از ایالت های دارفور غربی و جنوبی هستند.

دارفور هنوز زخمی از جنگی است که در سال 2003 آغاز شد، زمانی که عمر البشیر، حاکم وقت، به اصطلاح شبه نظامیان جنجاوید را که عمدتاً از قبایل گله داری عرب تشکیل شده بودند، علیه شورشیان اقلیت قومی آزاد کرد.

جنجاوید – که اقدامات آنها منجر به اتهام جنایات جنگی علیه البشیر و دیگران شد – بعدها به RSF تبدیل شدند.

[ad_2]