درگیری اسرائیل و فلسطین: درگیری ها با فروپاشی آتش بس ادامه دارد | اخبار از غزه

[ad_1]

اسرائیل به حملات خود به غزه ادامه داد و در پاسخ به شلیک موشک های گروه های فلسطینی، 21 نفر را کشت.

وزارت بهداشت غزه روز چهارشنبه، یک روز پس از حملات رژیم صهیونیستی به فلسطین که 15 کشته برجای گذاشت، هفت نفر کشته شدند.

این گروه گفت که چهار نفر از کشته شدگان روز چهارشنبه از مبارزان جبهه مردمی برای آزادی فلسطین بودند.

یک دختر 10 ساله فلسطینی به نام لایان مدوح در انفجاری در خانه خود در شهر غزه تحت شرایط نامعلومی کشته شد.

یومنا السید، خبرنگار الجزیره که از شهر غزه گزارش می دهد، گفت: «احساس بسیار شدیدی از اضطراب وجود دارد.

“همه چیز بسته است؛ مدارس، تاسیسات خصوصی و عمومی بسته شده و مردم از خروج از منازل خود منع شده اند.

رعنا شبیر، نویسنده ای از غزه، گفت که حملات اسرائیل آنها را “کاملاً” غافلگیر کرد. «همه خواب بودند. او به الجزیره گفت که ناگهان ما با انفجارهای بزرگ روبرو می شویم.

سید افزود: رگبار موشک از نوار غزه به سمت شهرهای جنوبی اسرائیل شلیک می شود. ما همچنین شاهد تلاش گنبد آهنین برای رهگیری این موشک ها بودیم.»

این اقدام نظامی شدیدترین درگیری بین کشورها در چند ماه اخیر است.

مقامات اسرائیلی اعلام کردند تا شامگاه چهارشنبه بیش از 400 موشک شلیک شده است. آنها گفتند که بیشتر آنها رهگیری یا در فضای باز سقوط کردند، اما یوآو گالانت، وزیر دفاع گفت که حدود یک چهارم شلیک نشدند و در غزه سقوط کردند.

فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه گفت، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، کشتار غیرنظامیان در غزه را “غیرقابل قبول” خواند و از آنها خواست “فوراً متوقف شوند” و همه کشورها حداکثر خویشتنداری را به خرج دهند.

حق گفت: «اسرائیل باید به تعهدات خود بر اساس حقوق بین‌الملل بشردوستانه، از جمله استفاده متناسب از زور و اتخاذ تمام اقدامات احتیاطی ممکن برای محافظت از غیرنظامیان و اشیاء غیرنظامی هنگام انجام عملیات نظامی، عمل کند.

تجدید خصومت ها

حملات هوایی اولیه اسرائیل در روز سه‌شنبه که منجر به تبادل آتش شد، سه تن از مبارزان ارشد جهاد اسلامی فلسطین و دست‌کم 10 غیرنظامی، که بیشتر آنها زن و کودک بودند، کشته شدند.

اسرائیل به دلیل تعداد بالای تلفات غیرنظامیان در اثر این حملات هوایی که شامل همسران دو تن از فرماندهان تندرو، برخی از فرزندان آنها و دندانپزشکی که در یکی از ساختمان های مورد حمله با همسر و پسرش زندگی می کرد، مورد انتقاد بین المللی قرار گرفته است.

ارتش اسرائیل گفته است که حملات این رژیم زیرساخت های جهاد اسلامی در منطقه ساحلی را هدف قرار داده است.

شبکه تلویزیونی دولتی مصر اعلام کرد که مصر، یک میانجی مکرر بین دو کشور، روز چهارشنبه میانجیگری آتش بس را امضا کرده است. مقامات اسرائیلی تایید کردند که مصر در تلاش برای تسهیل آتش بس است.

اما به نظر می‌رسد که تلاش‌های آتش‌بس با شدت گرفتن درگیری‌ها در اواخر روز شکست خورده و هیچ یک از طرفین هیچ نشانه‌ای از عقب‌نشینی نشان ندادند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در یک سخنرانی تلویزیونی در ساعات پربیننده گفت که اسرائیل ضربه سنگینی به شبه نظامیان وارد کرده است.

او گفت: «این دور تمام نشده است. ما به تروریست ها و کسانی که آنها را می فرستند می گوییم. ما شما را همه جا می بینیم. شما نمی توانید پنهان شوید و ما مکان و زمان ضربه زدن به شما را انتخاب می کنیم.

جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد به شلیک موشک ادامه خواهد داد. محمد الهندی، یکی از مقامات این گروه، گفت: نقطه گیر در مذاکرات این بود که فلسطینی ها خواهان تعهد اسرائیل برای توقف کشتارهای هدفمند، مانند کشتارهایی هستند که سه فرمانده ارشد جهاد اسلامی در اوایل روز سه شنبه کشته شدند.

در بیانیه ای، سازمان چتر گروه های فلسطینی در غزه، از جمله حماس، اعلام کرد که کارزار علیه اسرائیل – که آن را “انتقام آزادگان” نامید – شامل شلیک صدها موشک در تلافی قتل سه فرمانده جهاد اسلامی توسط اسرائیل است. و همچنین چند غیرنظامی.

جناح ها گفتند: مقاومت برای همه گزینه ها آماده است. “اگر [Israel] بر پرخاشگری و تکبر خود استقامت می کند، روزهای سیاهی در انتظار اوست.»

دخالت حماس

هنوز مشخص نیست که آیا حماس به این نبرد پیوسته است یا خیر.

موشر المصری، یکی از اعضای ارشد حماس، به الجزیره گفت که پاسخ فلسطین به حملات هوایی اسرائیل به غزه «بازتابی از پیمان مقاومت با مردم و شهدای غزه بود.

«دست او [the resistance’s] وی با بیان اینکه درهای حسابرسی با اشغالگران اسرائیل همچنان باز است، گفت: متحد است.

حماس یکی از جناح های سالن مشترک است، اما آنها دخالت فردی خود را در شلیک موشک اعلام نکرده اند.

در حالی که موشک ها به آسمان پرواز می کردند، ایستگاه های تلویزیونی اسرائیل سیستم های پدافند هوایی را نشان دادند که موشک ها را بر فراز آسمان تل آویو رهگیری می کردند. در حومه نزدیک رامات گان، مردم هنگام پوشاندن با صورت روی زمین دراز کشیدند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که برای اولین بار سامانه پدافند هوایی موسوم به دیوید اسلینگ یک موشک را رهگیری کرده است.

این سیستم که با ایالات متحده توسعه یافته است، برای رهگیری تهدیدهای میان برد طراحی شده است و بخشی از یک پدافند هوایی چند لایه است که همچنین شامل سیستم ضد موشکی معروف Iron Dome است. رسانه های اسرائیلی گفتند تلاش قبلی برای استفاده از این سیستم چندین سال پیش شکست خورده بود.

اسرائیل و حماس از زمان تسلط این گروه بر غزه در سال 2007، چهار جنگ با یکدیگر داشته اند.

در درگیری‌های گذشته، گروه‌های حقوق بشر اسرائیل را به ارتکاب جنایات جنگی به دلیل تعداد بالای تلفات غیرنظامیان متهم کرده‌اند. اسرائیل اعلام کرد که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان انجام می دهد و گروه های تندرو را مسئول فعالیت در مناطق مسکونی پرجمعیت می داند.

[ad_2]